Teun: Klasse keuze

Stoppen, switchen of doorgaan?

Onze studentcolumnist Teun Rijken (20), eerstejaarsstudent Communicatie, deelt om de drie weken zijn beschouwingen, gedachten en belevenissen op SAM.

“JA! DE MAIL IS BINNEN!”: zo maakten klasgenoten mij enthousiast bekend dat de nieuwe klassenindeling binnen was. De acht klassen van nu moeten, door het aantal studenten dat afvalt, vijf klassen worden in het tweede studiejaar. Wie Communicatie aan de HAN studeert, weet dat er elk jaar veel mensen starten met deze opleiding. Als gevolg weet je dat er van die enorme groep relatief weinig studenten doorstromen naar het tweede jaar.

Nu geldt dit helaas voor meer opleidingen op het hbo (en wo). Niet alleen in het hoger onderwijs; ook in het mbo ervaart men een groot aantal vroegtijdige switchers en stoppers. Vorig studiejaar ging het zelfs om een recordaantal in het mbo. Maar als het om vroegtijdig stoppen gaat, komt dit het meest voor op het hbo.

Ik hoor je denken: wat een slechte trend! Laat ik nu precies hetzelfde denken. Zouden sommige studenten al stoppen omdat bijvoorbeeld één onderdeel van de studie ze niet aanstaat? Hebben we hier te maken met een heftige vorm van aanstelleritis? Nee, zoals zo vaak ligt het net wat gecompliceerder. Onderzoek laat zien dat de redenen om vroegtijdig te stoppen of te switchen nogal uiteenlopen. Veruit de meeste stoppers maakten gewoon de verkeerde keuze of hadden andere verwachtingen van de opleiding. Voor 13% was de reden om te stoppen het krijgen van een Bindend Negatief Studieadvies (BSNA).

Nu is het wel zo dat het Bindend Studie Advies afgeschaft wordt, wat ik overigens dubbel vind: enerzijds lost het natuurlijk niet alles op. Het kan zelfs een averechts effect hebben omdat mensen met véél te weinig studiepunten toch doorstromen, veel achterstand oplopen en later alsnog switchen of stoppen. Anderzijds neemt het wel heel wat bar aan prestatiedruk weg.

Maar goed, er is dan alsnog een aanzienlijk deel dat zal switchen of stoppen. Denk maar aan de groep die andere verwachtingen had van de opleiding of nou eenmaal de verkeerde keuze maakte. Wellicht denken leerlingen dat ze een opleiding moeten kiezen waarvan bekend is dat alumni meer duimkruid kunnen oogsten. Maar als je daardoor een opleiding kiest die je saai vindt en eerder stopt, was het de keuze dan wel waard? Het is het beste om een combinatie van beide te kiezen: een opleiding die je leuk vindt én waar je later je broodbeleg van kunt betalen.

Of misschien heeft het te maken met het enorme aanbod van opleidingen. De keuze is reuze, zullen we maar zeggen. Zelf twijfelde ik tussen Communicatie en Bedrijfskunde & Agribusiness. Twee totaal verschillende richtingen, met elk een eigen toekomst. Uiteindelijk heb ik toch voor Communicatie gekozen, en ik denk dat dat de juiste is. Stel dat ik Bedrijfskunde & Agribusiness koos, was ik dan ook een stopper geweest? Of een switcher? En zou ik daarna Communicatie zijn gaan doen?

Communicatie of Agribusiness? Teun maakte de ‘juiste’ keuze.

We zullen het nooit weten. Feit is, dat ik waarschijnlijk de ‘juiste’ keuze heb gemaakt. Daarmee heb ik veel geluk, want dat blijkt dus niet vanzelfsprekend. De beslissing nemen om te switchen is niet de meest eenvoudige, en iedereen heeft zijn mening klaar. Al met al moet je het werk zelf doen, dus is het wel zo handig als de studie je bevalt. Lekker cliché, maar clichés worden zo vaak gezegd omdat ze (meestal) waar zijn. Kortom, de keuze is reuze, kies je eigen pad en doe waar je gelukkig van wordt. Je keuze zal klasse zijn!

Lees hier de vorige column van Teun.

Alle reacties (0)

Reageren? Hou je dan wel aan de spelregels.

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *