Eensgezind over dak- en thuislozen praten, ook weleens leuk

Columnist Martijn van Koolwijk deed onlangs mee aan een talkshow over dak- en thuislozen in Lux Nijmegen. Een leuk feestje, vooral van herkenning.

Geluk bij een ongeluk. Dankzij een coronabesmetting in het gezin van een collega schoof ik afgelopen november aan bij de talkshowtafel van Buitenstaanders. Een talkshow en tevens preview van een documentaire in LUX Nijmegen, georganiseerd en gemaakt door het collectief Beeldbrengers.

Het was een mooie avond. Niet alleen omdat we een dag later te horen kregen dat het land weer in een avondlockdown belandde, maar vooral om de eenheid die er in de uitverkochte zaal hing. Vrijwel iedereen was daar aanwezig door een band met het onderwerp van de avond: dak- en thuisloosheid. BNN-presentatrice Eva Eikhout sprak aan tafel met (ex-) daklozen, de makers van de documentaire en sociaal werkers over het leven op straat, verslaving, woningnood en psychische kwetsbaarheid.

Aangezien mijn werkplek nauw betrokken was bij het aandragen van (ervarings)deskundigen voor de documentaire, was het voor mij een feest van herkenning en twijfelde ik geen moment toen ik last minute aan mocht schuiven om een zegje over psychiatrie en dak-/thuisloosheid te doen. Het was waanzinnig om samen met de mensen die ik de afgelopen jaren direct of indirect heb bijgestaan hun verhaal te kunnen vertellen. Het onzichtbare zichtbaar maken. In woord, ondersteund door het beeld uit de previews van de documentaire. De enige domper op de avond waren de geldende coronaregels. Na afloop kon er niet meer nagesproken en geborreld worden. Spijtig, maar ergens ook passend. Menig dakloze wordt na ergens te hebben geslapen/gegeten/etc. immers ook weer direct naar buiten gebonjourd.

In februari krijgen we gelukkig een tweede kans. De bijbehorende docu, tevens Buitenstaanders getiteld, gaat dan in LUX in première. Hierin volgen de makers vier (ex-)dak- en thuislozen, terwijl zij vertellen over hun leven op straat in Nijmegen. Ook komen er, net als op de avond in LUX, diverse deskundigen aan het woord. Wie de luxe van een borrel achteraf niet gemist heeft, maar wel nieuwsgierig is naar de documentaire, kan sinds afgelopen dinsdag terecht bij Omroep Gelderland, alwaar de docu als reeks van vier delen te bekijken is.

In het eerste deel — nu online — zien we het verhaal van de dakloze Marco en krijg je als kijker de kans om binnen te kijken bij het MFC, het Multifunctioneel Centrum voor Daklozen en Verslaafden en bij de Nachtopvang Uit Noodzaak Nijmegen. Een goede manier om kennis te maken met wat het kan betekenen om dakloos te zijn in Nijmegen.

Martijn van Koolwijk: Word geen lege huls van jezelf - SAM by HAN

[…] Voormalig en afgestudeerd HAN-student Martijn van Koolwijk werkt enige jaren in de geestelijke gezondheidszorg. Hij schrijft om de week een column voor SAM. Lees zijn vorige bijdrage hier. […]