Nina Rouwenhorst: Mijn lichaam is klaar voor de zomer

Columnist Nina wordt niet goed van de huidige reclames: alles om je lichaam in shape te krijgen voor de zomer. Ze heeft daarom zelf een stappenplan bedacht.

Ik word er helemaal mee doodgegooid. Dag in, dag uit. Posters op straat, mails in mijn inbox, foto’s op instagram. Is jouw lichaam al klaar voor de zomer? De tekst wordt vergezeld van een dunne jongedame in een bikini of een brede kerel in een net iets te strak broekje. Ze beloven me korting op de sportschool of dé tip om in een korte tijd die laatste vijf kilo af te vallen waar ik al maanden mee struggle.

Ik zal eerlijk toegeven dat ik misschien wat gezonder moet gaan leven. In plaats van een bakje met fruit als snack zit ik nu dorito’s in ketchup te dopen terwijl ik al twee dagen niet meer buiten ben geweest. Sorry mam, maar ik ben nu eenmaal een huismus.

Ik heb al maanden niet meer op de weegschaal gestaan, omdat ik eigenlijk heel goed weet dat ik iets aan de zware kant ben. Maar dat kan me allemaal eigenlijk vrij weinig schelen. Ik weet namelijk heel goed dat mijn eigen onzekerheid wordt veroorzaakt door de media, omdat die er voor kiezen vooral dunne modellen te laten zien, hun tanden blinkend wit gephotoshopt.

Zolang ik nog steeds in mijn favoriete broek pas en redelijk gezond kook maak ik me niet te veel zorgen. Maar ik snap heel goed dat mensen, die niet zo stevig in hun schoenen staan, heel makkelijk beïnvloed kunnen worden door die reclames. ‘Is mijn lichaam wel klaar voor de zomer? Ben ik niet te dik, te bleek en in veel te oude kleren gestoken? En hoe krijg ik mijn lichaam dan klaar voor de zomer? Er is nog zoveel dat ik moet doen…’

Dus beste lezer, ik ga u nu haarfijn uitleggen hoe u uw lichaam voorbereidt op de zomer. Bent u er klaar voor? Ik heb namelijk speciaal voor u als trouwe lezer een stappenplan geschreven:

Stap 1: Zorg dat het tussen 21 juni en 23 september is, daarbuiten vervalt helaas de garantie.

Stap 2: Wees in het bezit van een lichaam, het liefst uw eigen.

Stap 3: Gooi een leuke Engelse term in de mix, want het is tegenwoordig erg hip om een Angelsaksische taal met de onze te verweven. De Summerbody, want “zomerlichaam” rolt niet zo lekker van de tong.

Stap 4: Klaar, dat is het. U bent helemaal ready voor de zomer.

Fuck wat de media en commerciële reclame zeggen, als u daar geen behoefte aan heeft, hoeft u helemaal niets te doen om uzelf klaar te stomen voor de zomer. Ik heb al eerder gezegd dat onzekerheid een industrie is en ik vermoed dat de economie instort als mensen realiseren dat ze er mogen zijn zoals ze zijn. Dat daar nu extra op ingespeeld wordt omdat we in de warmere maanden meer huid zien en korte kleding dragen, maakt me zo pissed. Het enige waar u op voorbereid moet zijn, is het warme weer. Daarom zeg ik: goed insmeren met minimaal factor 30 en een zonnebril op. Nu kunt u er heerlijk op uit.

Nina Rouwenhorst studeert aan de Lerarenopleiding Geschiedenis van de HAN. Ze schrijft om de week een column voor SAM. Lees haar vorige column hier.

Aan het eind van dit studiejaar stopt Nina met columns schrijven. We zijn op zoek naar een opvolger. Liefst een HAN-student. Heb jij wat te vertellen en wil je dat aan ons kwijt? Meld je aan via sam@han.nl.

Eliez Sprenkels

Wat een lekkere column Nina! ik laat die 'onzekerheidsindustrie' allang links liggen en sla rechtsaf met mijn eigen 'summerbody'. Thx!

Nina Rouwenhorst: Als liefde simpelweg liefde is, zouden labels niet nodig zijn - SAM by HAN

[…] aan de HAN-Lerarenopleiding Geschiedenis. Zij schrijft om de week voor SAM. Haar vorige column is hier te […]