Splinter haalt liever een broodje bij de Subway

Ping! Een appje van een collega. Of ik een petitie wil ondertekenen met de titel: “HAN Cafeteria: Lower prices, higher quality, bigger selection”. Ik kan een zucht niet onderdrukken: het zoveelste signaal dat studenten ontevreden zijn over de kantines bij de HAN. En niet alleen studenten, maar ook bij de koffie met collega’s is het regelmatig onderwerp van gesprek. En eerlijk gezegd kan ik ze geen ongelijk geven.

Ik wil nog weleens incidenteel een broodje halen bij een willekeurige kantine, en ik besef vaak al snel waarom dit geen goed idee is. Karig belegde broodjes, kaasbroodjes waar het vet vanaf druipt, liefdeloze avondmaaltijden, en dat vaak voor de hoofdprijs. Voor hetzelfde geld (en dit is echt waar) wandel ik naar de Subway en heb ik een echt vers belegd broodje.

Ik hoef zelf gelukkig nooit een avondmaaltijd te nuttigen op de HAN, maar gezien de hoeveelheid scootertjes van New York Pizza,  Sushi Point en KFC die op dinsdag- en donderdagavond komen voorrijden, is ook ’s avonds eten laten bezorgen het betere alternatief. Soms ook het enige alternatief, omdat de openingstijden van de kantines nog weleens ‘flexibel’ willen zijn.

Als HAN sponsoren we dus indirect de (niet zo) lokale fastfoodbedrijven omdat onze cateraar een te lage kwaliteit en variatie aanbied voor een te hoge prijs: dat kan toch niet de bedoeling zijn? Laat staan dat het weinig duurzaam is dat al die scootertjes op en neer rijden naar de campussen met lekker veel wegwerpverpakkingen.

Laatst hoorde ik iets kraken: het was mijn klomp die definitief was gebroken. Er werden namelijk gratis bier-samples uitgedeeld op de campus in opdracht van de cateraar. Alcoholvrij bier weliswaar, maar wel bier. Ik citeer in dit geval graag de woordvoerder van de HAN op 13 april dit jaar: “We vinden het belangrijk om onze studenten een veilige en gezonde omgeving te bieden. We zijn van mening dat alcoholgebruik daar geen onderdeel van uitmaakt”. Nou, woordvoerder, daar denkt onze cateraar anders over.

Dus samengevat: kantines die niet aansluiten bij de wensen en de portemonnee van hun doelgroep, waarbij ook nog de visie van de HAN op een gezonde omgeving genegeerd wordt. Hoe is dit mogelijk? Nou, ik zal het je vertellen. De kantines binnen de HAN worden bestierd door Eurest Campus Catering, onderdeel van het beursgenoteerde Compass Group. Een bedrijf dat in het eerste kwartaal van 2022 een nettowinst heeft behaald van 477 miljoen. Laat deze even binnenkomen: 477 miljoen in drie maanden. Dus een miljoenenbedrijf dat maar één doel heeft: winst maken. Dat verklaart de prijzen, de kwaliteit, de ‘flexibele’ openingstijden en de ongewenste promotie van bier.

Ik zie maar één mogelijkheid: zo snel als contractueel mogelijk is in zee gaan met een andere partij, die wel kan aansluiten bij de doelgroep én de visie van de HAN, want in dit miljoenenbedrijf heb ik geen vertrouwen meer. En ik ben niet de enige. Tot die tijd haal ik mijn broodje wel bij de Subway.

Splinter is medewerker van de HAN. Hij schrijft elke drie weken een column voor SAM. Dit is zijn eerste column.

Wil je weten wat studenten van de HAN vinden over de kantines? Bekijk de video ‘Op de Campus’

Splinter: HAN, eerst de studentencommunicatie op orde, vertel daarna hoe geweldig je bent - SAM by HAN

[…] Splinter werkt voor de HAN. Hij schrijft elke drie weken een column voor SAM. Lees zijn eerste bijdrage hier. […]