Stelling: “De HAN is medeverantwoordelijk voor de huisvesting van studenten”

De HAN doet het goed; in tegenstelling tot andere HBO-opleidingen is het aantal nieuwe studenten zelfs gestegen. Maar het aanbod aan betaalbare studentenkamers stijgt niet mee. Vooral in Nijmegen is de druk op de kamermarkt groot. Moet de HAN zich verantwoordelijk voelen voor het huisvesten van haar studenten? Laat je mening horen!

Yannick

Ik ben het grotendeels eens met uw stelling. De HAN is (mede)verantwoordelijk voor het huisvesten van haar studenten. Zelf studeer ik in Groningen, ik had besloten om mijn keuzeruimte van het 3e jaar van mijn bachelor in te vullen door het volgen van een minor aan een externe hogeschool. In mijn geval de HAN in Arnhem. Nadat ik mij had aangemeld voor de minor kreeg ik al vrij snel te horen dat ik was ingeloot. Daarmee was mijn inschrijving voltooid. Althans, dat dacht ik terwijl in werkelijkheid de echte kriem nu pas ging beginnen: het vinden van een kamer/geschikte woonruimte. Mijn reistijd vanuit Groningen betrof meer dan 3+ uur, dus heen-en-weer reizen was voor mij helaas geen mogelijkheid. Er zat dus niks anders op dan ouderwets te gaan hospiteren. Daar ging mijn zomervakantie.. Tientallen euro's aan inschrijfgelden voor - overpriced - kamerwebsites, enkele botte makelaars, hier-en-daar wat oplichters, meerdere hospi's met 15+ hospitanten en ruim 4 maanden verder is het bijna 1 september. Dé datum waarop mijn minor begint. Helaas, nog steeds geen kamer... Een lange en uitputtende kamerzoektocht in mijn zomervakantie had niks opgeleverd. Ondanks dat ik beschik over een groot netwerk aan vrienden en kennissen die mij zouden kunnen helpen bij het vinden van geschikte woonruimte. Zelfs met hun hulp moet ik concluderen dat het (bijna) onmogelijk is om geschikte woonruimte te vinden. En dan te bedenken dat ik bijna geen woonwensen heb en beschik over een flexibel budget. Al terugkijkend op mijn kamerzoektocht moet ik helaas ook concluderen dat ik voornamelijk in contact ben geweest met particuliere verhuurders. Oké, er bestaat iets zoals SSHN die voorziet in studentenwoningen zonder inschrijfduur. Opzich relaxt, maar met slechts 3 beschikbare kamers per week en meer dan 300+ woningzoekende studenten is het slechts een druppel op de gloeiende plaat. Vaak vlak nadat ik mijn reactie had verstuurd op een SSHN woning kreeg ik van hen al bericht dat de kans ongeveer 0% is dat ik de gelukkige winnaar van de kamer/woning zal zijn. Begrijp me niet verkeerd, het is fijn dat er een organisatie is zoals de SSHN die voorziet in studentenwoningen, maar met slechts 3 kamers per week is het niet de oplossing waar we naar op zoek zijn. Er is gewoon structureel te weinig capaciteit voor woonruimte voor studenten Wat mij nog voornamelijk dwars zit, is dat de HAN exact weet hoeveel studenten er naar de HAN komen van een externe hogeschool. Dus op 1 juli weet de HAN hoeveel studenten er na de zomervakantie op de stoep staan die onderwijs komen volgen. En dan alsnog staan deze studenten na de zomervakantie op de stoep, mét hun studieboeken maar zonder geschikte woonruimte. Eenzelfde soort situatie is nu ook ontstaan bij internationale studenten. De Nederlandse universiteiten pronken en werven met het kwalitatief goede onderwijs van Nederland in het buitenland, de internationale studenten schrijven zich in en arriveren in Nederland om vervolgens in tenten te verblijven in het stadspark. Voordat alles in Nederland zo goed is geregeld, is dat een beschamende situatie. Uiteraard begrijp ik dat de HAN niet verantwoordelijk kan zijn voor de huisvesting van al haar studenten. Tevens moeten we ook niet vergeten dat de HAN zeker niet de enige partij is die verantwoordelijk is voor dit probleem. Daarentegen ben ik wel van mening dat er op diverse gebieden winst valt te behalen. De HAN zou bijvoorbeeld limieten kunnen stellen aan het aantal internationale studenten zodat we hen in ieder geval fatsoenlijk kunnen huisvesten. De HAN zou bijvoorbeeld tevens woonruimte kunnen faciliteren voor bijzondere groepen studenten. Bijvoorbeeld voor de studenten die langer dan 2+ uur moeten reizen om naar de HAN te komen of voor studenten met bijzondere omstandigheden. Op basis van mijn eigen ervaring moet ik helaas dan ook concluderen dat het volgen van een module aan een externe hogeschool beperkt c.q. onmogelijk wordt gemaakt door de afwezigheid van geschikte huisvesting. Hiermee gaat in mijn ogen een ervaring verloren die op vele vlakken een bijdraagt levert aan de persoonlijke ontwikkeling van onze studenten.

likes Reageer

Hanneke

Beste Yannick, bedankt voor je uitgebreide reactie, als redactie van SAM waarderen we dat zeer. Allereerst: we vinden het schrijnend dat je in deze situatie terechtgekomen bent, het is zeer frustrerend. In je relaas leg je de vinger op de zere plek. We hopen dat meer mensen reageren en het onderwerp zowel bij de HAN als bij andere onderwijsinstellingen nog scherper op de kaart komt te staan. Veel sterkte!

likes