Stelling: “Het College van Bestuur van de HAN moet het gebruik van smartphones in de klas verbieden”

De gemiddelde student grijpt minimaal vier keer per les naar zijn broekzak. En dat is niet om er een zakdoekje uit te halen, schrijft HAN-docent Jelte Krijnsen in zijn ingezonden brief op SAM.

Het liefst zou hij die verdomde smartphone uit de handen van de studenten slaan. “Een telefoon is een allesvernietigende afleider die funest is voor de concentratie. Daarnaast is het gebruik van een smartphone in een klaslokaal ronduit asociaal.” Jelte roept op tot een radicale ingreep van het CvB: het gebruik van de smartphone in de klas te verbieden. Wat vind jij?

Puck

Oneens. Deze generatie is nou eenmaal opgegroeid met deze digitale middelen binnen handbereik. Het wordt hoog tijd dat het onderwijs met de tijd mee gaat en aangepast wordt op deze middelen (bv. meer focus op toepassing ipv rijtjes stampen). Daarnaast is mijn ervaring helemaal geen last te hebben van mobieltjes als je studenten op respectvolle manier vraagt ze weg te doen.

Loys

Oneens. het is toch volwassenen onderwijs. Oftewel de verantwoording ligt bij de student

Maaike van Schaijk

Mee eens, ben nu 20 jaar docent in het MBO onderwijs. Eerst zonder mobiel en nu met mobiel in de klas. Alle voordelen van de mobiel uitgebreid getest in de klas. Zelfs werken met teams Het is zeker een afleider en verlies van concentratie