boekcover Nooit meer een onvoldoende

Geef je cijferlijst een boost met deze studiehacks

5 tips uit het boek ‘Nooit meer een onvoldoende’

De 21-jarige Lotte Witké scoort miljoenen views met haar TikTok-account @lotteleert. Haar tips om beter te leren, zijn gebundeld in het boek ‘Nooit meer een onvoldoende’. We lichten vijf adviezen voor je uit. Zodat jij de komende tentamenweek kunt vlammen.

Van zesjes naar cum laude
Ze groeide van zesjesleerling uit tot een uitblinker die cum laude haar middelbare school voltooide. Ook nu nog als student Econometrie heeft Lotte veel baat bij alle leermethodes en studiehacks die ze zich eigen maakte. “Ik geloof dat goede schoolresultaten kunnen bijdragen aan de toekomst die je voor ogen hebt. Mooie cijfers betekenen net dat beetje extra bij die gewilde opleiding of baan. En kennis is macht. Het maakt je trots en dat geeft een goed gevoel.”

Na de herfstvakantie is het zover. De eerste tentamenweek van het studiejaar breekt aan. Wil jij het leren ook leuker en efficiënter maken? Lees dan vooral verder.

Vijf adviezen om je studieresultaten een upgrade te geven:

1. GAMECHANGER MINDSET
Je kunt lekker met de stroom meegaan en tevreden zijn met een zes. Of je kunt een gamechanger zijn en jezelf onderscheiden van de rest van je klas. Stel jezelf de vraag: wil ik terugkijken en zien dat ik minder mijn best heb gedaan omdat iedereen dat zo deed? Of kijk ik straks terug op iemand die zijn eigen plan trok?

Mooie resultaten bereik je alleen met wilskracht. Kies je voor de gamechanger optie? Vergroot het uit. Verander je mindset van ‘ik moet leren, want.. (anders blijf ik zitten/krijg ik herkansingen)’ naar ‘ik mag/wil leren, want.. (ik wil verpleegkundige worden/mezelf uitdagen/… )’. Je studeert hoogstwaarschijnlijk maar één keer. Haal eruit wat erin zit.

2. PLANNING IN HAPKLARE BROKKEN
Hoe groter de taak, hoe hoger de drempel om er mee te beginnen. Maak de taken op je to-do-lijst daarom niet te groot. Hapklare brokken in je agenda werken motiverender omdat je steeds wat kunt wegstrepen. ‘Natuurkunde leren’ heeft bijvoorbeeld geen duidelijk begin en eind. ‘Natuurkunde H11, paragraaf 3, opdracht 2 t/m 7’ wel.

Breek grote doelen op in kleine stukjes. Schrijf je einddoel en subdoelen op. En per subdoel welke taken daarbij horen. Je bepaalt zo de route die jou naar dat mooie eindstation brengt.

3. TIEN-WAARDIG LEREN (NIET ZES-WAARDIG)
Als je gaat leren, heb je onbewust een streefcijfer in gedachten. Een cijfer waar je wel tevreden mee zou zijn. Ga je voor een 7? Dan heb je er vrede mee dat je ongeveer 30% niet weet. Dit heeft invloed op je manier van leren. Je vindt het namelijk sneller oké als je bepaalde lesstof niet begrijpt.

Wanneer je tien-waardig leert, leer je net zo hard tot je alles snapt en het gevoel hebt dat je álles beheerst. Dit garandeert natuurlijk geen tien. Maar het zorgt er wel voor dat je het uiterste uit jezelf haalt en een positievere verandering in je resultaten ziet.

4. EEN SPIEKBLAADJE MAKEN
Leren = samenvatten, toch? Nou nee. Direct samenvatten is eigenlijk een passieve manier van leren. Je bent meer tijd kwijt aan schrijven dan aan het daadwerkelijk tot je nemen van de stof. Beter lees je de leerstof eerst helemaal door, om het vervolgens nóg een keer door te nemen met een pen erbij. Zo overzie je het geheel en filter je makkelijker de belangrijkste informatie eruit. Houd deze samenvatting erbij wanneer je oefenopdrachten maakt, en je bent helemaal goed bezig.

Kom je in tijdnood? Maak dan een spiekblaadje. Een (overzichtelijke) A4 waar je alles op zou zetten voor een toets. Het doel is overzicht te creëren. Schrijf dan ook in hele zinnen die je over vijf jaar nog zou begrijpen. Gebruik genoeg witregels en eventueel kleurtjes.

5. DE JUISTE LEEROMGEVING EN GEWOONTES
In de bioscoop kijk je gerust twee uur naar een film, maar achter je bureau ben je na twee minuten al afgeleid. Waarom? Het zit ‘m in de voorbereiding. Snacks kopen, naar het toilet gaan, je mobiel op ‘niet storen’ zetten. En dat is nou precies wat je moet doen voor je studiemomenten.

Voor een opperste staat van concentratie moet je de juiste leeromgeving en gewoontes creëren. Alleen zo kun je gefocust en productief aan de slag. Zoek bijvoorbeeld een plek waar stilte verplicht is, leg je mobiel buiten bereik en draai weg van een raam waar veel gebeurt. Je weet zelf het beste wat je moet veranderen om in een studieflow te raken. Zet ‘m op!

Meer lezen? Nooit meer een onvoldoende van Lotte Witké (Kosmos Uitgevers) is bij Bruna te koop voor 22,50 euro (inclusief verzendkosten).