HAN-student Kiek Bielschowsky (l.) en Green Office-communicatiemedewerker Amber van Rossum, van de Keuzemodule Innoveren met impact

Systeem- en waardedenken: dé sleutel tot innovatiesucces (die vaak vergeten wordt)

Nieuw bij de HAN: keuzemodule Innoveren met impact

Innoveren met impact? Daarvoor bestaat bij de HAN nu een kersverse keuzemodule. Opleidingsoverstijgend, de eerste in zijn soort. Gloedvol vertellen Green Office-onderwijscoördinator Anouk Brinker en student Kiek Bielschowsky waarom dit overal op de HAN navolging verdient.

Op de foto: HAN-student Kiek Bielschowsky (l.) en HAN Green Office-communicatiespecialist Amber van Rossum

Wat bracht jullie bij HAN Green Office op het idee van deze module?
Anouk: “In onze razendsnel veranderende wereld heb je studenten nodig die niet, overweldigd door alle uitdagende issues, hun kop in het zand steken. Liever zien we dat ze boven het maaiveld kijken om te zien wat er nodig is. En hoe ze dat samen gedaan kunnen krijgen, vanuit verschillende perspectieven en achtergronden. Alleen zo kom je tot schone, maar ook slimme en sociale aanpakken en innovaties. Deze module biedt daartoe alle ruimte, veel inspiratie en volop handvatten.”

Keuzemodule:
Innoveren met impact

  • Deelnemers: 2e- en ook 4e-jaars, diverse HAN-opleidingen

  • Doel: meervoudige waardecreatie

  • Duur: 12 weken

  • Resultaat: innovatief eindproduct (impact-evenement, onderwijsinnovatie, praktijkoplossing)

Wat maakt deze module bijzonder?
Anouk: “Vanuit Green Office lopen we hiermee ruim vooruit op de hogeschoolwens om per 2027 alle opleidingen te flexibiliseren, zodanig dat studenten opleidingsoverstijgend kunnen samenwerken – natuurlijk naar voorbeeld van de arbeidsmarkt, waar multidisciplinair werken de norm is.
Momenteel kan dit bij de HAN alleen nog via minoren. We zijn met deze keuzemodule dus aan het pionieren. Onze deur staat open voor, bijvoorbeeld, ambitieuze tweedejaars die toe zijn aan verbreding en verdieping. Die écht wat gedaan willen krijgen in de samenleving. Nu al, nog voordat ze beginnen aan minoren, stages, masters, laat staan hun latere loopbaan. Wij hopen een vuurtje aan te wakkeren: zou het niet super zijn als de HAN een rijk assortiment aan keuzemodules krijgt? Ook met andere inhoudelijke invalshoeken, uiteraard.”

Wat heeft deze module zo’n ambitieuze student vooral te bieden?
Anouk: “Het denken vanuit systemen en waarden. We zetten die student ook een filosofisch-ethische bril op. Op welke aardbol leef jij als wereldburger eigenlijk? Hoe werken systemen? Wat betekent het om binnen systemen te acteren? Hoe ga je om met een onzekere toekomst? Hoe kunnen je waarden hierbij houvast bieden? Om zo binnen het systeem, of soms juist buiten de gevestigde orde, tot innovaties, tot maatschappelijke vooruitgang te komen. Samen, vanuit verschillende perspectieven.”
Kiek mengt zich in het gesprek: “En dus ook vanuit verschillende studierichtingen. Zelf ben ik tweedejaars bij Learning and Development in Organisations. Verder doen er studenten mee van bijvoorbeeld Bedrijfskunde, Commerciële Economie – Innovation en ook Food & Business.”

Kiek: “Ik ben ontzettend enthousiast. Vooral omdat je leert met een totaal andere blik te kijken”

Jij en je medestudenten zijn nu halverwege de module. Wat heb jullie al gedaan?
Kiek: “We hebben tot nu toe vooral crashcourses gekregen, zogeheten deep dives. Met expert-gastsprekers die een bepaald thema inleiden. Daar volgen interactieve werkvormen op. Of je reflecteert en spart erover.
Telkens is de gedachte dat je jezelf ‘aanzet’ rond een bepaald onderwerp. Dat wil zeggen: hoe neem je het mee in je dagelijks leven? Wat ga je nu concreet doen in jouw project om maximaal impact te maken?”
Anouk: “Die onderwerpen gaan van morele economie tot complexiteit van innoveren, en van toekomstdenken tot design thinking.”

Hoe bevalt jou de module tot nog toe?
Kiek “Ik ben ontzettend enthousiast. Vooral omdat je leert met een totaal andere blik te kijken. Neem duurzaamheid, een rode draad in de module. Duurzaamheid is zoveel meer dan alleen stoppen met wegwerpbekertjes gebruiken. Nu weet ik: door kritischer en breder te kijken, vanuit meerdere invalshoeken, bereik je veel méér.”

Kiek: “Inspirerend vond ik een gastspreker die erop wees dat nieuw opleidingsaanbod creëren niet betekent dat je alles compleet hoeft om te gooien” 

Welk ‘innovatief eindproduct’ hoop je aan het eind klaar te hebben?
Kiek: “Ik ben er vanuit een stage ingerold. Daar was ik al bezig met een project om een training te ontwikkelen. Doel daarvan is medewerkers van Green Office nog beter voorbereid in gesprek te laten gaan met (potentiële) opdrachtgevers. Dat gaat van onderzoek vooraf naar het bedrijf tot gesprekstechnieken en professionele presentatie.”

Wat vind je het bruikbaarst voor jouw toekomst als professional?
Kiek: “Systeemdenken: wat is jouw plek in het geheel? Hoe kun je dan als individu, als wereldburger, effectief handelen? Past ook prima bij wat ik leer in mijn opleiding. Inspirerend vond ik verder een gastspreker die erop wees dat nieuw opleidingsaanbod creëren niet betekent dat je alles compleet hoeft om te gooien. Via LinkedIn hebben we nog gespard hierover, want ik ben voor mijn opleiding bezig met een onderwijsvernieuwingsproject. Bovendien heb ik mijn netwerk uitgebouwd, iedereen hier wil je graag verder helpen.”

Heb je een innovatietip voor je opleiders? Wat kan beter in de module?
Kiek: “Nóg meer intervisie. Omdat je hier zoveel van leert. Al is dat vast lastig in te plannen. Ik heb relatief weinig contacturen waardoor ik hier eerder tijd voor heb dan anderen in de groep. Da’s mijn enige puntje op de i. Verder ben ik stinkend enthousiast!”

Meer weten? Kijk dan op de site van Green Office

Alle reacties (0)

Reageren? Hou je dan wel aan de spelregels.

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *