Hoe staan jouw goede voornemens ervoor?

“Het werkt voor mij alleen als het voornemen laagdrempelig en concreet is”

De een vindt goede voornemens rond de jaarwisseling totale onzin, de ander grijpt het moment aan om onder de loep te nemen wat beter kan. Zó denken deze HAN-studenten er over.

Floris Goedhuis (21) tweedejaars Pabo student:
“Je kunt natuurlijk op ieder moment met goede voornemens beginnen, niet alleen met nieuwjaar. Mijn overtuiging is dat je goede voornemen laagdrempelig en concreet moet zijn. Anders werkt het niet. Mijn voornemen voor 2023 is dat ik vaker kook. Niet elke week ‘zoveel keer’ maar gewoon ‘vaker’. Anders ga ik me er toch niet aan houden. Ik ben niet zo goed in koken waardoor ik het niet graag doe. Mijn moeder heeft het me geleerd toen ik nog thuis woonde, maar zij kookte meestal om me te verwennen. Sinds ik op kamers woon, schuif ik meestal bij huisgenoten aan. Of ik bestel of haal eten af, een dure grap voor een student. Door zelf te koken bespaar ik veel geld, eigenlijk de voornaamste drijfveer. Ik heb de eerste weken van dit jaar al een aantal keer gekookt. Ook wanneer ik daar totaal geen zin in had. Onder andere een volkorenpasta met tonijn naar een recept uit de Allerhande. Ik was best trots op mezelf. Zelf koken voelt fijn en is eigenlijk super makkelijk. Ik neem ook vaker zelf broodjes mee naar school, het eten uit de kantine vind ik maar duur. Ik heb de opdracht aan mezelf klein gehouden en dat werkt. Een goed begin van 2023.”

Iris Londar (21), eerstejaars Human Resource Management student:
“Ik ben helemaal voor goede voornemens! Ik denk dat het voor iedereen een goed idee is om na te denken over het ontwikkelen en verbeteren van jezelf. Ik ben daar altijd mee bezig maar het begin van het studiejaar en de jaarwisseling zijn mooie momenten om er extra bij stil te staan. Je maakt een frisse start. Afgelopen jaar nam ik me voor mijn zakelijke netwerk uit te breiden. Dit is gelukt. Ik kreeg een bijbaan als HRM medewerkster bij een uitzendbureau. Vanwege studiedruk ben ik daar wel weer mee gestopt. In 2023 focus ik me op gezonder leven. Meer sporten (volleybal en fitness), meer gevarieerd eten met goede voedingswaarden en minder alcohol. Ik doe mee aan Dry January om mezelf te bewijzen dat ik geen drank nodig heb voor een gezellige avond. Met carnaval drink ik wel weer, het moet wel leuk blijven, haha. Mijn voornemen om dit jaar mijn propedeuse te halen, is helaas al gestrand. De tweede herkansing heb ik door slechte voorbereiding niet gehaald. Nu probeer ik in ieder geval alle overige punten wel te halen. Op persoonlijk vlak heb ik me voorgenomen me minder druk te maken om dingen waar ik geen invloed op heb. Een schoolproject waar studiegenoten minder hard voor werken dan ik, bijvoorbeeld. Ik ervaar snel stress wanneer ik het gevoel heb verwachtingen van anderen niet waar te kunnen maken. Een aandachtspunt waar ik het ook met mijn slb’er over heb. Verder gaat het goed. Ik kijk dit jaar erg uit naar de ski trip die we met SV LinQ gaan maken.”

Cile Fledderus (23), vierdejaars Voeding en Diëtetiek student: “Ik vind goede voornemens teveel gehyped. Is het niet raar dat je hier in januari mee begint en december dan ‘een verloren maand’ is? Tijdens de feestdagen eten we ons ongans en drinken we veel. Met carnaval weer opnieuw. Waarom wachten met het beteren van je leven, als dit echt is wat je wilt? Ik heb wel eens goede voornemens gehad rond de jaarwisseling maar na twee maanden was ik ze vergeten. Het werkt op die manier niet voor mij. Volgens mij is dat uit verschillende onderzoeken ook wel gebleken. Er zijn genoeg dingen die ik aan mezelf wil verbeteren maar dit kan ik elke dag oppakken. Het concept van goede voornemens is goed, maar hoe het wordt ingezet niet, vind ik. Daarbij refereer ik een nieuw jaar overigens ook niet aan een nieuw begin. Je kunt op ieder moment je persoonlijke doelen halen. Iets waar ik momenteel aan werk, is dichter bij mijn gevoel blijven. Meer over mijn gevoelens praten en vaker voor mezelf kiezen, een uitdaging voor mij. Ik laat me snel ondersneeuwen door anderen en vind andermans mening vaak belangrijker. Dat is natuurlijk niet zo. Verder ben ik sinds september al druk bezig met het halen van mijn diploma. Ik doe er veel moeite voor, dus het zal een opluchting zijn als het erop zit. Hierna ga ik in mijn eentje een reis maken in China, daar kijk ik heel erg naar uit.”

Lees ook: Hoe (on)gezond leef jij het studentenleven?