Elise kookt voor SAM: spicy boerenkool met noodles

Recept met betaalbare seizoensgroente

Voor de maand februari kiest kok Elise voor seizoensgroente boerenkool. Maar ze gebruikt deze koolsoort anders dan we gewend zijn:

Boerenkool zit boordevol vezels, vitamine C, vitamine B en kalium, allemaal stoffen die goed zijn voor je hart. Is niet alleen gezond maar ook goedkoop! Vandaag geef ik een draai aan de standaard boerenkool stamppot en maken we deze heerlijke spicy boerenkool noodles!

Recept spicy boerenkool noodles voor 4 personen:

250 gram Go-Tan egg noodles
300 gram boerenkool
250 gram champignons
3 el pindakaas
1 el chilisaus
1 el sojasaus
1 el honing
1 el sesamzaad
2 knoflooktenen
1 pepertje

1. Snijd de knoflooktenen en peper klein
  2. Snijd de champignons in stukjes en zet apart
  3. Kook het water ondertussen in een steelpan en voeg de noodles toe
  4. Verwarm de olie in een pan en bak hier de knoflook en peper in
  5. Voeg de chilisaus, sojasaus, honing en pindakaas toe en bak even goed door
  6. Voeg vervolgens de gesneden champignons toe en bak even aan
  7. Vervolgens gooi je de boerenkool er bakje voor bakje bij en laat je het een klein beetje slinken maar niet te ver zodat het knapperig blijft
  8. Giet de noodles af
  9. Als laatste: doe de sesamzaadjes eroverheen

Tip van Tom: “laat warm water over de noodles stromen bij het afgieten van de noodles zodat ze niet aan elkaar gaan plakken en schud de bak even goed door”

Kostprijs: €8,40 voor 4 personen, ofwel €2,10 per persoon!

Elise Hendriks is 19 jaar en studeert Food & Business op de HAN. Speciaal voor SAM bedenkt ze elke maand een recept met een seizoensgroente. Hiermee hoopt ze haar medestudenten meer inspiratie te geven om gezond, goedkoop en vooral lekker te koken.