Studerend Nijmegen loopt zich het vuur uit de sloffen tijdens RAGweek

17 t/m 24 april 2024

Van een bierdictee en pancake run tot loterijen en sporttoernooien. Er wordt van alles georganiseerd om zoveel mogelijk geld op te halen tijdens de Nijmeegse RAGweek 2024. De opbrengst gaat naar Stichting Kamers met Aandacht en Club Kakatua.

Voor de 17e keer op rij wordt de RAGweek in Nijmegen georganiseerd. In samenwerking met studie-, studenten- en sportverenigingen, organiseert het bestuur talloze activiteiten om geld op te halen voor één nationaal en één internationaal goed doel. Het afgelopen jaar is er een recordbedrag opgehaald van meer dan 55.000 euro, wat naar de Esther Vergeer Foundation en Stichting Jalihal ging.

Vijftig studentenbesturen uit de kleren
Dit jaar staat er onder meer een ‘pancake run’ op het programma, een sponsorloop waarin deelnemers een half uur rennen én zoveel mogelijk pannenkoeken eten. RAGweek-voorzitter Noor Hoppenbrouwers: “Ik heb er persoonlijk veel zin in, misschien doe ik zelf ook mee. Verwacht deze week ook veilingborrels, loterijen en feesten. Waaronder DansgedRAG, een groot feest in The Basement op 22 april. Op de HAN trappen we af met een openingsmarkt op het campusplein (K33/LvS2) op 18 april. Acht studieverenigingen verzorgen ludieke acties zoals een wedstrijd kruklopen. Vaste prik is tevens de verkoop van de Sexy met Stijl besturenkalender, waar vijftig studentenbesturen voor uit de kleren gingen.”

Kwetsbare jongeren
Op dinsdag 22 mei 2024 is er een opbrengstenborrel, loterijtrekking en eindfeest in Café Van Buren. De totale opbrengst gaat naar Stichting Kamers met Aandacht en Club Kakatua. De eerste zet zich in voor kwetsbare jongeren tussen de 18 en 23 jaar die nog niet geheel zelfstandig kunnen wonen. Zij krijgen een ‘kamer met aandacht’. Zo wordt positieve uitstroom uit de jeugdzorg bevorderd en het aantal dak- en thuisloze jongeren verminderd. Het internationale doel, Club Kakatua, maakt door middel van verschillende projecten de wereld groener en gezonder. Denk aan bomen planten, plastic opruimen en bewustwordingscampagnes.

Gezelligheid voorop
Het zeskoppige bestuur (allen RU-student) is sinds de zomer druk met voorbereidingen en hoopt het recordbedrag van afgelopen jaar te behalen. “Dat zou mooi zijn. Er werken veel partijen en instanties mee, denk aan horeca, winkels en websites. Bovenal willen we er een gezellige week van maken. Ik denk dat er veel studenten zijn die van de wereld een betere plek willen maken. Door de combinatie van gezelligheid en liefdadigheid zijn studenten hopelijk bereid out of the box te denken. Een tattoo veilen, 24 uur live streamen, het meedoen aan een Just Dance toernooi – noem maar op. Maar uiteindelijk zijn alle beetjes welkom, we zijn met alles blij.”

Het volledige programma van de Nijmeegse RAGweek 2024 vind je hier.

Ben jij een HAN-student en heb je interesse om je als bestuurslid van RAGweek Nijmegen 2025 in te zetten? Stuur een mail naar info@ragweeknijmegen.nl voor meer informatie.