Studentcolumnist van SAM haalt derde plaats met column over homohuwelijk

Prijswinnende column bij jaarlijks Kringcongres

SAM-columnist en HAN-student Billy Rouwenhorst heeft onlangs de derde plaats behaald in de categorie Studentencolumn met de column ‘Ik vind homohuwelijk een stom woord’. Dit gebeurde tijdens het jaarlijkse Kringcongres.

Queer persoon met een platform
In een eerste reactie zegt Billy het supergaaf te vinden en zich helemaal vereerd te voelen: “Het is fijn om te zien dat mijn column over het woord “homohuwelijk” zo goed ontvangen is en beloond is met de derde prijs bij de Kring Awards. Als queer persoon met een platform vind ik het belangrijk om mijn stem te gebruiken en ik vind het prettig dat ik dat bij SAM kan doen.”

Sociale betrokkenheid
Billy is vierdejaars student Lerarenopleiding Geschiedenis en schrijft al sinds 2021 voor SAM, met een onderbreking van een jaar. De columns van Billy kenmerken zich met name door een grote sociale betrokkenheid. Onderwerpen die de columnist na aan het hart liggen zijn onder meer (sociaal) onrecht, de lhbtiqa+ gemeenschap en het lezen van boeken.

Onafhankelijke journalistiek bevorderen
Het Kringcongres wordt jaarlijks georganiseerd door de Kring van Hoofdredacteuren van Hoger Onderwijs Media en is bedoeld voor alle redacteuren van aangesloten media van hogescholen en universiteiten in Nederland. Doel van de Kring is om onafhankelijke journalistiek te bevorderen en stimuleren. De kring telt op dit moment 22 aangesloten leden: 13 vanuit universiteiten, 9 vanuit het hbo.

De winnende column van Billy.

De vorige column van Billy, over het nieuwe kabinet dat de leesvaardigheid onder de bevolking wil bevorderen maar tegelijkertijd de btw op boeken verhoogt.