Billy Rouwenhorst: Klaar met Klarna

Ik kwam deze ergernis tegen waar ik tegenwoordig de meeste van mijn ergernissen tegenkom: op Tiktok. Nu is mijn verslaving aan dit socialemediaplatform al een ergernis op zich, maar dat is een verhaal voor een andere keer.
Mijn ergernis gaat niet specifiek over één video, maar over een trend die ik voorbij heb zien komen: jongeren – overwegend meisjes – die een Klarna-schuld-reveal doen.

Dus geen genderreveal met roze of blauwe ballonnen, maar een schermafbeelding met het bedrag dat ze nog schuldig zijn aan de online koop nu, betaal later-dienstverlener. Waar ik nog ergens het nut van een genderrevealparty kan inzien, snap ik oprecht niet waarom mensen het leuk vinden om te pronken met een schuld van 3500 euro. Want dat zijn de bedragen die ik voorbij heb zien komen. HOE kun je daar in godsnaam zo lacherig om doen? Ik kan van dat bedrag pak ‘m beet anderhalf jaar lang boodschappen doen en deze zestienjarige vertelt mij dat ze dat de afgelopen tijd heeft besteed aan – niet betaalde – kleding en hebbedingetjes?

Nu weet u misschien niet helemaal wat Klarna is, maar kort gezegd kun je bij deze service een krediet afsluiten voor één bestelling, een soort lening eigenlijk. Zij schieten het bedrag voor, dan heb jij je schoenen in huis voordat je moet betalen. Wel aan denken om binnen 30 dagen terug te betalen…. Want als dat niet lukt, krijg je herinneringskosten, en daarna misschien zelfs een incassobureau op je dak. Als je een ‘grotemensenbaan’ hebt, met grotemensengeld, kun je dat bedrag vrij snel weer overmaken naar Klarna, niets aan de hand.

Maar grote mensen met grotemensenbanen zijn niet het probleem. Dat zijn de jongeren, die een valse leeftijd invullen – want je moet eigenlijk minimaal 18 zijn –  en dan lekker los gaan op webshops. Wat er in resulteert dat ze dan voor honderden euro’s aan spullen in huis halen, terwijl ze daar eigenlijk geen geld voor hebben, en dus ook geen geld voor de incassokosten. Dan zit je met een schuld terwijl je nog geen middelbare schooldiploma hebt.

En ergens is het niet compleet de schuld van deze jongeren, want het puberbrein is nog niet volledig ontwikkeld, waardoor ze niet altijd de gevolgen kunnen inzien van hun daden. Daar maken bedrijven graag gebruik van door reclames met flashy ontwerpen en de belofte dat je pas over een paar weken hoeft te betalen. Dan snap ik echt wel dat je als puber denkt: ik wil die trui echt, dat betalen komt later wel. Vooral als influencers lopen te pronken met hun vele nieuwe aankopen en je aanmoedigen om het te kopen voor het te laat is.

Misschien ligt mijn ergernis dan ook niet zozeer bij de mensen met de Klarna-schulden, maar meer met het waarom die er zijn. Dus misschien moeten we de jongeren – en onszelf, want er zijn ook genoeg volwassenen slachtoffer van Klarna – eens in bescherming nemen en zeggen: het is klaar met Klarna!