Kijk op TikTok maar liever naar capibara’s dan megahauls, daar word je gelukkiger van
Columnist Billy Rouwenhorst maakt zich zorgen om de vele #haul video's op TikTok
Als ik mijn schermtijd moet geloven zit ik gemiddeld een schrikbarende 42 uur per week op mijn telefoon, waarvan ik er 13 doorbreng op TikTok. Daar schaam ik me eigenlijk best voor. Meestal praat ik dat dan goed met de zin: “ja maar oké, ik ben booktokker, dus het hoort er ook een beetje bij.” Terwijl ik echt niet dat bakkersdozijn uren bezig ben met het bewerken van video’s en het aanraden van literatuur.
Nee, het meeste van die tijd ben ik toch echt bezig met doelloos scrollen. Ik probeer mezelf echt tegen te houden, maar als ik de tekst ‘Welke capibara ben jij volgens je geboortemaand?’ voorbij zie komen, ben ik toch wel nieuwsgierig. Ik ben kennelijk een grandpa-pybara.
Het soort video’s dat me vooral heel erg bezig kan houden zijn de zogenoemde haul video’s. Hierin laten mensen hun aankopen zien. Dat kan van alles zijn, van make-up tot kekke dingen voor je kat. Ik vind het heerlijk om te zien wat mensen in huis halen. En ik ben lang niet de enige: de hashtag #haul heeft meer dan 16 miljoen video’s om te kunnen bekijken. Al moet ik toegeven dat er de laatste tijd toch iets knaagt als ik deze video’s bekijk.
Dat heeft voornamelijk te maken met de hoeveelheid producten in één haul video. Eerst kon ik echt genieten van een jongedame die me laat zien wat ze geshopt heeft en dan drie leuke truitjes en een broek laat zien. Inmiddels nemen de hauls steeds meer extreme proporties aan.
Mensen die in één keer voor duizenden euro’s aan skincare producten bestellen, tien zakken met jurkjes op Shein aanschaffen of meer dan zestig boeken kopen tijdens een bezoekje aan de boekhandel. En dan alles vol trots, met een glimlach op het gezicht, één voor één voor de camera houden alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Ik vraag me vooral af hoeveel van die aankopen daadwerkelijk worden gebruikt en wat er al snel weer ongebruikt weggegooid wordt.
Je moet natuurlijk zelf weten wat je met je geld doet, heus waar, maar ik ben wel van mening dat het niet normaal zou moeten worden gevonden om in één keer zo veel in huis te halen. Maar als ik dan de lovende reacties onder dit soort megahauls zie, heb ik soms het idee dat ik een van de weinigen ben.
Ergens ben ik ook bang voor copycatgedrag, waarbij ik vooral vrees voor de mensen die het eigenlijk niet kunnen betalen. Die maar dingen aan hun mandje toevoegen en dat dan via koop nu, betaal later-bedrijven bestellen. Daar heb ik overigens al een keer over geklaagd.
Ik kan me heel goed voorstellen dat het sommige mensen ook echt een rotgevoel kan geven en dat ze stikjaloers zijn op mensen die zoveel onzinnige dingen kunnen kopen, terwijl zij amper rond kunnen komen. Tegen die mensen zou ik zeggen: ga vooral op zoek naar video’s waar je wel gelukkig van wordt. Iets met capibara’s of zo, die doen niet aan hauls.
Alle reacties (0)