Dit moet je zien tijdens het InScience Film Festival 2024

Zes opvallende films uit het programma

Wetenschap beleven vanuit je bioscoopstoel? Dat kan tijdens het InScience Film Festival 2024, dat dit jaar van 12 tot en met 17 maart plaatsvindt in Nijmegen. De inmiddels negende editie van het wetenschapsfilmfestival staat in het teken van ‘Taal’, van AI-taal tot gebarentaal. Maar wat zijn nou de echte hoogtepunten van het bijna zestig films tellende programma? SAM geeft zes kijktips.

Ook de HAN doet mee met het wetenschappelijke programma van InScience: zo geven verschillende HAN-onderzoekers lezingen tijdens het festival. Ook krijg je als HAN-student en HAN-medewerker €4,50 korting als je een programma-onderdeel van InScience bezoekt. Kijk hier voor een overzicht en bestel je tickets met korting met de kortingscode INSC2024@LUX.
De ticketprijzen van de onderstaande films zijn inclusief de korting.

Neurowetenschapper Peter Hagoort. Foto: Dick van Aalst.

Opening: Brainlanding
Dinsdag 12 maart van 19:45-21:00 uur
Entree: €3,50

Eigenlijk geen speelfilm, maar dat maakt de opening van het InScience Film Festival er niet minder spectaculair op. Want wat gebeurt er in je hersenen als je naar bewegende beelden kijkt? In het Nijmeegse Donders Instituut, op een paar kilometer van LUX vandaan, kijkt een proefpersoon filmfragmenten terwijl zijn hersenen gescand worden. Ondertussen kan het publiek in de filmzaal live meekijken hoe de hersenactiviteit live geanalyseerd wordt door hoogleraar en neurowetenschapper Peter Hagoort, directeur van het Max Planck Instituut voor Psycholinguïstiek.

Eternal You
Woensdag 13 maart van 21:30-23:50 uur
Entree: €8,00

Als je een overleden dierbare weer tot leven zou kunnen wekken met de hulp van AI, zou je dat doen? Deze Duits-Amerikaanse documentaire onderzoekt techniekbedrijven die zich bezighouden met deze nieuwe manier om eeuwig herinnerd te blijven. Inmiddels is de techniek zo vergevorderd dat je kunt chatten met een ‘overledene’, op basis van data die je aanlevert. “Een angstaanjagende documentaire,” schreef tijdschrift Rolling Stone over Eternal You.

Arrival
Donderdag 14 maart van 18:45-21:15 uur
Entree: €8,00

In deze Oscarwinnende film uit 2016 speelt Amy Adams de hoofdrol als een linguïst die door het Amerikaanse leger ingehuurd wordt om contact te maken met buitenaardse wezens die op aarde verschenen zijn. Zijn ze uit op oorlog of komen ze in vrede?

Na de film vindt er een talk plaats met de aan de Radboud Universiteit verbonden taalwetenschapper Luis Miguel Rojas Berscia, die als ‘hyperpolyglot’ meer dan achttien talen vloeiend spreekt. Hoe onderzoekt hij taal en hoe heeft taal invloed op hoe je de wereld ziet en begrijpt?

Knit’s Island
Vrijdag 15 maart van 22:00-00:10 uur
Entree: €8,00

Documentaire Knit’s Island laat zien hoe de ‘echte’ wereld en een gamewereld soms bijna niet van elkaar te onderscheiden zijn. De film speelt zich af in een virtueel landschap, dat bevolkt wordt door enkele ‘avatars’ van echte mensen. De filmmakers spreken de spelers van deze game, die allemaal hun eigen redenen hebben om zich onder te dompelen in de fantasiewereld van Knit’s Island.

NTR Focus: Het Klikomeisje
Zaterdag 16 maart van 13:30-15:00 uur
Entree: gratis, maar reserveer een ticket via de website van InScience

Twee afleveringen van NTR Focus worden tijdens het InScience Film Festival als een documentaire vertoond. De hoofdrolspeelster in deze aangrijpende documentaire is het Klikomeisje, dat in 1999 werd gevonden in een kliko in Amsterdam en als een ‘onbekende overledene’ begraven is. Forensisch rechercheur Carina van Leeuwen grijpt alle nieuwe forensische technieken aan en doet nog één poging om het meisje te identificeren. Komt ze erachter wie het ‘Klikomeisje’ was?

Na de documentaire is er gelegenheid om met de makers van deze NTR Focus-afleveringen te spreken en ze vragen te stellen.

Sleepless Birds
Zondag 17 maart van 19:15-20:45 uur
Entree: €8,00

Is het in de stad of op het platteland ooit nog écht pikkedonker? Je denkt er waarschijnlijk nooit over na, maar alle kunstmatige lichtbronnen die de mens gebruikt, verstoren de dag- en nachtbeleving van wilde dieren enorm. In de documentaire Sleepless Birds volgen regisseurs Dana Melaver en Tom Claudon de groei van kunstmatig verlichte industriële kassen in de Noord-Franse regio Bretagne en onderzoeken ze welk effect deze lichtvervuiling heeft op de natuur.

Snelle beslissers kunnen ook mee op een nachtelijke stadswandeling door Nijmegen met bioloog Astrid T. Groot.

Klik hier om het volledige programma van InScience 2024 te bekijken.