“Ik heb het leven hier te veel geromantiseerd”

SAM-special Mind Matters #6

Eenzaamheid, problemen met huisvesting en financiële uitdagingen. Het komt de mentale gezondheid van internationale studenten niet ten goede. HAN-student Gabriela* (19) woont in Arnhem en kan er helaas over meepraten.

Studiekeuzestress
“School is eigenlijk nog het minst van mijn problemen. De vakken zijn interessant en ik haal goede cijfers. Wel twijfel ik over mijn studiekeuze. Het voelt alsof er veel vanaf hangt en ik wil geen tijd verspillen met de verkeerde keuze. Word ik genoeg uitgedaagd? Terwijl ik nadenk over een creatievere opleiding voel ik druk vanuit mijn familie om de zakelijke kant op te gaan. Ik vind het lastig die verwachtingen terzijde te leggen omdat deze familieleden me helpen op verschillende fronten. Het brengt onrust en onzekerheid met zich mee, terwijl ik ondertussen ook met een hoop andere dingen moet dealen.

Overmand door angst
Een week voor ik uit mijn thuisland vertrok, gebeurde er iets geks. Ik zat rustig op mijn balkon en werd ineens overmand door angst. Ik was, zonder reden, ervan overtuigd dat er iets verschrikkelijks zou gebeuren. Mijn lichaam schudde ervan. Mijn broer zag wat er gebeurde. We waren er beiden door van slag. Achteraf gezien denk ik dat de grote verandering het heeft getriggerd. Voor het eerst op mezelf wonen, in een ander land. En er speelt psychisch gezien nog wel meer. Het was de start van een reeks paniekaanvallen waar ik na een jaar nog steeds last van heb.

“Ik dacht dat alles beter zou gaan maar ik nam mezelf mee. Ik heb alleen de setting veranderd”

Te veel verandering
Vaak denken mensen dat je als internationale student speciaal voor die ‘leuke studie’ verhuist maar meestal zijn er andere redenen. Betere medische zorg, jezelf kunnen zijn of aan iets ontsnappen, bijvoorbeeld. Eén student vertelde me dat hij gesponsord werd door zijn hele dorp voor deze eenmalige kans. Een ander omdat zijn geaardheid in zijn thuisland niet geaccepteerd werd. Ikzelf vertrok voor de goede opleiding, de Engelse taal en om mijn comfortzone te verlaten. Toen bleek het wel erg veel verandering voor mij. Ik dacht dat alles beter zou gaan maar ik nam mezelf mee. Ik heb alleen de setting veranderd. Tegen beter weten in romantiseerde ik het leven hier te veel.

Nauwelijks eropuit door hoge kosten
Een reisje vooraf was verstandiger geweest om beter te snappen hoe mijn leven eruit zou gaan zien. Ik belandde in het voor mij onbekende Arnhem, omdat ik hier terechtkon in een dorm. Een gewone studentenkamer vinden bleek onmogelijk. Na zes maanden moest ik die slaapzaal weer uit. Inmiddels heb ik een kamer van zeven vierkante meter gevonden. Ik dacht dat ik er veel op uit zou gaan maar dat valt tegen. Het uitgaansleven is duur en reizen met de trein voor internationale studenten ook. Mijn sollicitaties voor een bijbaan bij een online klantenservice, schoonmaakbedrijf en in de horeca liepen op niets uit. Voor de meeste baantjes moet je toch de Nederlandse taal beheersen.

Eenzaamheid op de loer
Nederland is een ontzettend fijn en prachtig land, dat voorop gesteld. Maar wanneer je in je eentje verhuist naar welk land dan ook, ligt eenzaamheid op de loer. Het is een rare tijd waarin ik alles opnieuw moet ontdekken. Ik voel me vaak alleen. Spijt van het emigreren heb ik absoluut niet maar heimwee heb ik wel. Ik vind het weer verschrikkelijk, ik mis mijn vrienden, huisdieren en het eten van thuis. Om niet te verdwalen in dingen die tegenzitten, blijf ik me voorhouden waarom ik überhaupt vertrok. Mijn ontwikkeling maakt een grote sprong en het komt allemaal wel weer goed, maar makkelijk is het als internationale student niet.”

*Wegens privacy-overwegingen is de naam van de geïnterviewde gefingeerd.

Dit artikel is onderdeel van de SAM-special Mind Matters. In deze special zijn verder verschenen:

Mind Matters #1Waarom hebben steeds meer jongeren ernstige mentale klachten?

Mind Matters #2: Interview met Mirian Nieuwland, studentpsycholoog van de HAN: “Socials strijden met scholen om aandacht van studenten.”

Mind Matters #3: In deze video stelt SAM studenten en medewerkers onder meer de vraag: Zie jij mentale problemen om je heen?

Mind Matters #4: In deze video stelt SAM studenten en medewerkers onder meer de vraag: Voel jij de invloed van wat je eet op je lijf en brein?

Mind Matters #5: Twee oud-studenten Communicatie maakten tijdens hun studie vanaf eind 2022 een podcastserie die meteen aansloeg: Nog één keertje: Let’s talk about mental health.