HAN-alumni Dirk en Wout vieren carnaval dubbel en dwos als tweelingprinsen

Alaaf! Carnaval staat weer voor de deur en dat betekent dat de carnavalsprinsen- en prinsessen het even voor het zeggen hebben in de carnavalvierende plaatsen van Nederland. Maar carnavalsvereniging De Feestneus uit Groesbeek heeft misschien wel het meest bijzondere prinsenpaar: daar zwaaien HAN-alumni en eeneiige tweeling Dirk en Wout Sanders (25) namelijk dit jaar de scepter.

In 2024 viert Groesbeek carnaval met prinsen Dirk en Wout dubbel en dwos – dubbel en dwars. En óf ze trots zijn op de tweeling: in de voortuin van hun ouderlijk huis staat een groot spandoek, versierd met vlaggen. En in het midden een foto van de twee prinsen, die als twee druppels water op elkaar lijken. Al die aandacht blijft niet onopgemerkt: de familie Sanders heeft al hordes mediamensen over de vloer gekregen, zegt Wout meteen aan het begin van ons gesprek. “KRO-NCRV, de Gelderlander, de Telegraaf komt ook nog langs.” En dat is niet zo gek: dat carnavalsvereniging De Feestneus dit jaar twéé prinsen heeft, is nog niet eerder voorgekomen.

Twee van alles
Die plotselinge verdubbeling vergde wat aanpassingsvermogen van de carnavalsvereniging: van de cape, steek met fazantenveren, maatpak en scepter moesten er opeens twee exemplaren gemaakt worden. De tweeling is trouwens niet de dorpsprins van Groesbeek, Prins Ummenie: die wordt dit jaar geleverd door carnavalsvereniging Net Aecht – de twee verenigingen wisselen elkaar elk jaar af. “Al maakt het qua carnaval niet zo heel veel uit, je doet alles samen,” zegt Dirk. “Samen met Prins Ummenie Hans Holthuysen van Net Aecht beleven we een geweldig jaar. We trekken veel met elkaar op,” voegt Wout toe.

Eén grote familie
De aanloop naar het begin van carnaval duurde lang: al op 4 april 2023 werden ze gevraagd door de keuzecommissie van De Feestneus. En na die vraag begon de tweeling meteen met organiseren. “Je moet wel dertig mensen aanleveren. Mensen die je Raad van Elf vormen, je hofdames, er moet zo veel geregeld worden,” zegt Wout. “Dus we zijn gaandeweg steeds meer mensen in vertrouwen gaan nemen – maar het moest natuurlijk allemaal een supergroot geheim blijven.” Tot de bekendmaking in november, tijdens het prinsenbal, dat toepasselijk 1 Grote Familie heette.

Niet in Nijmegen
Hoewel de broers precies op elkaar lijken en niet alleen de prinsenrol met z’n tweeën vervullen (zo zijn ze allebei vrijwilligers bij Kindervakantiewerk) hebben ze niet hetzelfde gestudeerd aan de HAN. Dirk studeerde ICT, Wout Human Resource Management. Ze hadden sowieso geen klassieke studententijd, leggen de twee uit. “We zijn natuurlijk blijven feesten tijdens carnaval in Groesbeek. We zochten het vooral hier en niet in Nijmegen,” lacht Wout. “Ik heb ook nog nooit carnaval in Nijmegen gevierd en dat zal ik ook nooit van mijn leven gaan doen.” Dirk beaamt dat. “We willen gewoon hier bij ons in het dorp carnaval meemaken.”

25 jaar carnaval vieren
Die liefde voor het Groesbeekse carnaval is er bij de tweeling met de paplepel ingegoten: de vader van Wout en Dirk was bijvoorbeeld al Vorst van De Feestneus en hun moeder hofdame. “We zijn 25, en al 25 jaar vieren we samen carnaval,” lachen ze. “Altijd hetzelfde pakje aan toen we kinderen waren… Zo val je wel op in Groesbeek.” En de keuze voor twee carnavalsprinsen past wel bij De Feestneus, die graag een stunt uithaalt met een ‘aparte’ prins. “Ze waren ook één van de eerste Nederlandse verenigingen met een carnavalsprinses,” zegt Dirk.

Prinsen op TikTok
En hebben ze een taakverdeling? “Ik denk dat ik vooral de sociale dingetjes doe, bijvoorbeeld mensen regelen. En Dirk is handig met beeldvorming,” zegt Wout. “Met dingen achter de computer en de planning, dat soort dingen,” vult Dirk aan. Maar de tweeling doet het niet alleen: ze hebben een heel team van vrijwilligers achter zich. Als moderne prinsen hebben ze natuurlijk TikTok- en Instagramaccounts, waar ze foto’s en filmpjes op posten. Van jeugdfoto’s tot opnames uit de feestzaal, van alles komt voorbij. En sommige TikToks zijn al duizenden keren bekeken.

Keulen van Gelderland
Maar wat maakt carnaval in het ‘Keulen van Gelderland’ nou zo bijzonder? Volgens de tweeling is het de optocht, én de Groesbeekse schlagers. “Het is eigenlijk een mix van Duits, Limburgs en Noord-Brabants carnaval.” En het lijkt populairder dan ooit: “Vooral onder jongeren. Groesbeek wordt eigenlijk één grote familie, net zoals ons motto van dit jaar.” Dat Dirk en Wout samen prins zijn, is een bekroning op hun carnavalspassie. “Dit jaar is het bijzonder dat je daar rondloopt in je prinsenpakje met veren op je steek,” vindt Wout. “En volgend jaar, als we geen prins meer zijn, wordt het ook weer heel leuk. Dat blijft altijd zo.”

Franka Janssen

Leuk artikel over twee prinsen. Wil je Dirk & Wout live in actie zien kom dan morgenmiddag (11-2) naar het Keulen van Gelderland (Groesbeek) waar om 1300 uur een van de grootste optochten van Gelderland begint. ALAAF

likes Reageer