Huisartsen Petra Kooistra (l.) en Kirsten Lasage

Huisartsen houden spreekuur op de Nijmeegse HAN-campus

"Handig voor wie snel naar de dokter wil"

Nare steken in je zij? Je hand opengehaald? Gauw naar de huisarts. Tenzij… je op kamers woont en je nog de huisarts van je ouders hebt, aan de andere kant van het land of wie weet in Suriname of India. Maar, news flash: sinds 1 januari kunnen HAN-studenten op de Nijmeegse campus terecht bij een tweetal huisartsen. SAM gaat op spreekuur bij één van hen, initiatiefnemer Kirsten Lasage.

Vanaf begin dit jaar is er in lokaal C0.27C van HAN SENECA (het HAN-centrum voor Gezondheid, Welzijn en Leefstijl) elke dinsdagochtend een inloopspreekuur van 9.00 tot 10.00 uur. Bedoeld voor korte medische vragen of klachten die niet kunnen wachten. Zonder afspraak kun je dan plaatsnemen in de wachtkamer van SENECA en roept Kirsten Lasage (rechts op de foto) of collega-huisarts Petra Kooistra (links op de foto) je naar binnen zodra je aan de beurt bent. Aansluitend kunnen HAN-studenten van 10.00 tot 12.00 uur ook nog bij hen terecht, maar dan wél op afspraak. Een dienstverlening die uniek is in het Nederlandse hoger onderwijs, zo zeggen ze bij SENECA trots.

Je eerste weken als ‘campusdokter’ zitten erop. Wat zijn je eerste indrukken van de HAN?
Kirsten: “Het is hier op de Nijmeegse campus een levendige boel, alleen al door de grote aantallen studenten en medewerkers. Het is een boeiende werkomgeving waarin veel gebeurt, en dat bevalt mij goed. Net sprak ik nog een collega hiernaast die zich met cardiologie bezighoudt. Gezellig en stimulerend.”

Welke meerwaarde hoop je te hebben voor onze studenten in Nijmegen?
“Veel studenten die in of om Nijmegen wonen, hebben hier geen huisarts. Maar bij een acuut medisch probleem wil je direct geholpen worden. Dan is de huisarts van je ouders opzoeken lang niet altijd een optie. Zeker niet als die in Vaals of Den Helder praktijk houdt, laat staan in Paramaribo of Mumbai. Vanaf nu kunnen dus studenten, ook internationale studenten, op dinsdagochtenden bij ons terecht. Voor acute zorg. Of om even te sparren over een medische vraag.
Wie dat wil, kan zich bovendien inschrijven bij onze praktijk, op vijf minuten fietsen van de campus, aan de St. Jacobslaan. Daar ben je dan de rest van de week op afspraak welkom.”

Hoe kwam je op het idee?
“Mijn twee zonen studeren allebei Sportkunde bij de HAN. Afgelopen zomer ging ik met de jongste mee naar een sportkeuring bij SENECA. Daar raakte ik aan de praat met de keuringsarts. Onder meer over de vele HAN-studenten die nu al ingeschreven staan bij mijn praktijk, op steenworp afstand van de campus. Al gauw ging bij ons hetzelfde lichtje branden: ‘Waarom trekken we niet structureel samen op?’
Een tijdje later vroeg ik aan SENECA-directeur Vincent Bastiaans of hij zo’n samenwerking zag zitten. Ja dus. In zijn ogen paste dit perfect in hun plan voor een gezondheidsloket, vooral gericht op preventie. En met ruime inbreng van studenten Fysiotherapie, Voeding & Diëtetiek, maar ook Toegepaste Psychologie en Social Work. Bij dit loket krijgen binnenkort studenten én medewerkers, laagdrempelig, hulp en advies rond gezondheidskwesties. Een huisarts kan daarbij natuurlijk niet ontbreken, vond ook Vincent. In die zin loop ik nu al ietsje voor de troepen, lees: het loket, uit.”

“Als huisarts bied je mensen een luisterend oor, morele steun en zorg over de volle breedte. Daar haal ik grote voldoening uit”

Wat trekt je zo aan in het beroep van huisarts? En wanneer is dat verlangen ontstaan?
“Spreek in mijn geval gerust maar van een roeping. Al als kleuter wilde ik niets liever dan dokter worden. Het bewijs daarvan heb ik nog zwart-op-wit: in blaadjes en boeken krabbelde ik die wens toen geregeld in hanenpoten neer.
Later ontdekte ik dat vooral de langdurige verbinding, die je als huisarts aangaat met mensen, mij erg aansprak. Je loopt soms hun hele levenswandel met hen mee. Je komt bij hen over de vloer, bent deelgenoot van hun bestaan. Dat is heel bijzonder, een voorrecht ook. Verder is er nauwelijks een tweede beroep dat zo afwisselend is. Je biedt mensen een luisterend oor, morele steun en zorg over de volle breedte. Daar haal ik grote voldoening uit. Ik vind ‘t het mooiste vak dat er is!”

Zijn jullie er ook voor studenten met psychische issues, zoals eenzaamheid, sombere gedachtes, angsten, onzekerheid of stress?
“Zeker. Als het om lichtere klachten gaat, helpen we die studenten graag zelf. Ligt het allemaal een slag ingewikkelder, dan verwijzen we je door. Naar bijvoorbeeld de studentpsychologen van de HAN of ook andere zorgprofessionals, binnen of buiten de hogeschool.”

Weren jullie medewerkers streng van het dinsdag-spreekuur?
“Zo erg zijn we niet, haha. Wel zijn we er in de eerste plaats voor studenten. Praktisch iedere medewerker zal immers al ingeschreven staan bij een huisarts in de eigen woonplaats. Maar als medewerkers hier op de campus zich lelijk verwonden of plots een ander acuut medische probleem krijgen, dan helpen wij natuurlijk waar we kunnen!”

Wat wil je nog kwijt aan onze studenten?
“Kom langs als je om een huisarts verlegen zit. Maak zo nodig een afspraak. Of bel de praktijk. We helpen je graag! En wijs alsjeblieft ook je medestudenten op deze nieuwe mogelijkheid.”

Afspraak maken voor het spreekuur bij SENECA? Bel de praktijkassistent: 024-355 1430.
www.huisartsenpraktijkgrootstal.nl., St. Jacobslaan 345, Nijmegen

Annemarie Feddes

Wat een mooi initiatief! Ik zou het fantastisch vinden als er ook een POHGGZ (of meerdere) verbonden konden zijn aan de HAN voor laagdrempelige hulp, advies, verwijzing. Hoe kijken jullie daar tegenaan?