Student Chen danst al sinds zijn vijfde: “Ik haal vooral inspiratie uit mijn eigen belevingswereld”

Chen Hartink (20) is student Psychomotorische Therapie en ambassadeur Dans bij de Kunstbende Gelderland

Chen Hartink, tweedejaars student Psychomotorische Therapie, heeft een bijzondere passie: klassiek ballet en moderne dans. SAM sprak het jonge talent over het combineren van dans met zijn studie en werk als ambassadeur Dans bij de Kunstbende Gelderland.

Als hij danst, voelt hij zich heel erg eigen, zegt Chen (20). “Als ik bijvoorbeeld improviseer, vind ik het heel fijn om vanuit mijn gevoel te dansen. Dansen is voor mij een manier om mijn creativiteit en mijn gevoel kwijt te kunnen.” De tweedejaars student Psychomotorische Therapie danst al sinds zijn vijfde: “Mijn ouders namen me een keer mee naar een voorstelling van Introdans”, legt hij uit. “Na die voorstelling was ik heel enthousiast en zei ik dat ik dit ook wilde doen. Mijn ouders hebben me toen als kind balletlessen laten volgen. Sindsdien heb ik eigenlijk altijd gedanst.” Hij danst nu vooral klassiek ballet en moderne dans, al is Chen ook nieuwsgierig naar andere stijlen. “Modern jazz, hiphop en urban dance vind ik er altijd heel vet uitzien, totaal iets anders!”

Eigen belevingswereld
Chen danst nu één keer per week klassiek ballet in een groep, maar heeft ook solostukken gemaakt. “Ik haal voornamelijk inspiratie uit mijn eigen belevingswereld. Vaak als ik improviseer of een solo wil maken, neig ik naar een thema of onderwerp dat mij op dat moment bezighoudt. In mijn examenjaar heb ik bijvoorbeeld een solo gemaakt over de zoektocht naar de rust in jezelf.” Ook wordt hij geïnspireerd door dansvoorstellingen zoals die van choreograaf Hofesh Shechter en het Nederlands Dans Theater.

“Als danser leer je om dingen op een abstractere manier aan te pakken”

Eén keer alles geven
Zijn liefde voor dans was zo groot, dat Chen in groep 8 van de basisschool instroomde in een ArtEZ-vooropleiding om te zien of een professionele danscarrière iets voor hem zou zijn. De eindvoorstelling die hij in het laatste jaar van de vooropleiding gaf, is zijn favoriete voorstelling ooit, zegt Chen. “Het stuk zelf was ontzettend zwaar, maar vooral na twee jaar niet écht opgetreden te hebben door corona, was het zo gaaf om dit stuk in het Stadstheater Arnhem op te voeren. Daarbij ging het stuk over de Holocaust en dat gaf ook weer een diepere laag aan de choreografie. Die voorstelling voelde heel speciaal, omdat het mijn laatste voorstelling was met de vooropleiding. Het was letterlijk en figuurlijk nog één keer alles geven.”

Beweging en psychologie
Maar toen begon Chen te twijfelen. “Ik wist niet of ik nog steeds op dit niveau wilde doorgaan met dansen, maar ik heb wel audities gedaan voor vervolgopleidingen. Uiteindelijk ben ik niet aangenomen bij een dansopleiding en heb ik gekozen voor Psychomotorische Therapie.” Chen kwam bij de opleiding via een vriendin van hem, die ook danste en dezelfde studie deed: “De psyche van de mens heeft mij altijd wel getrokken. Van haar hoorde ik dat je beweging met psychologie combineert.”

Bewegen als water
De vaardigheden die Chen met het dansen heeft gekregen, komen goed van pas tijdens zijn studie, vindt hij: “Zeker! Als danser leer je om dingen op een abstractere manier aan te pakken, wat heel erg helpt met mijn opleiding. Tijdens het dansen gebruik je soms elementen die je in je omgeving ziet en als inspiratie voor je dans en benader je bewegingen op een andere manier.” Chen noemt het element water als voorbeeld.
“Hoe vertaal ik de kenmerken van water en de associaties die je erbij kunt hebben, in bewegingen? Deze denkwijze helpt me binnen mijn studie. En ook het bewust zijn van je lichaam, wat je als danser al veel doet. Daar zijn we namelijk ook veel bezig met het koppelen van een zogenaamde betekenisvolle situatie aan lichaamssignalen. Bijvoorbeeld wanneer je iets spannend vindt, wat gebeurt er dan lichamelijk? Voel je een druk op je borst, of krijg je het heel erg warm?”

Now or never
Chen’s talent bleef niet onopgemerkt: in 2022 won hij de voorronde van de Kunstbende Gelderland met zijn solostuk Serenity. “De leeftijdsgrens was achttien, dus ik dacht: it’s now or never.” Zo gezegd, zo gedaan aldus Chen. Hij haalde de tweede plaats tijdens de finale in Amsterdam, waarna de Kunstbende vroeg of hij ambassadeur Dans wilde worden. “Als ambassadeur mag je een aantal keer per jaar deelnemen aan de Ambassadeurs Meeting waar je meedenkt over de aanpak van de Kunstbende. Hoe de social media eruitzien, hoe de Kunstbende nieuwe deelnemers kan werven, maar ook hoe de voorrondes en de finale worden georganiseerd.”

Dansen als hobby
Chen probeert nu een goede balans te vinden tussen zijn studie en het dansen. “Ik wil eigenlijk weer een nieuw solostuk maken, dit is alweer een tijd geleden. Verder ben ik nu vooral bezig om het dansen als hobby te zien, in plaats van iets dat ik op hoog niveau doe.” Een professionele carrière als danser heeft hij voor nu achtergelaten, zegt Chen. “Ik wilde vroeger heel graag bij een dansgezelschap gaan als professionele danser, maar nu ik Psychomotorische Therapie studeer, wil ik dat echt doorzetten naar een carrière. Ik word nu nog wel eens gevraagd voor een optreden via Kunstbende, wat ik heel leuk vind om te doen.” En de toekomst? “Ik zou heel graag weer met een groep een choreografie willen dansen. Hoe weet ik nog niet, maar dat lijkt me wel ontzettend leuk! En vooral blijven optreden.”

Bekijk ook de video over danspaar Amber Gülcher en Roel Arts.

Alle reacties (0)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *