Mijn afstudeerproject (2/3)

"Ik ben goed in prioriteiten stellen"

De laatste loodjes, de kroon op je harde werken. Het is spannend en (hopelijk) boeiend en het einde van je studie is bijna in zicht. Afstuderen! Vandaag vertelt Ondernemerschap en Retail Management (ORM) student Lobke Nijenhuis (22) over haar afstudeerproject en toekomstdromen. (deel 2 van 3)

Afstudeeropdracht: Leiding geven aan het podcastteam van ‘Podje Groen Lullen’ en management competenties aantonen in een verslag en eindpresentatie.
Deadline: 12 juni 2023
Stresslevel: “Ik heb het onder controle. Last minute stress vind ik verschrikkelijk dus ik doe er alles aan om dat tijdens mijn afstuderen te voorkomen. Ik ben goed in prioriteiten stellen.”

Hoe ben je tot deze afstudeeropdracht gekomen?
“Ik zag een oproep voor een afstudeerproject van HAN Green Office voorbij komen op het Teams-kanaal van mijn opleiding ORM. Ze zochten een projectmanager voor een podcast. Ik had geen ervaring met podcasts maken maar het leek me interessant dus reageerde ik begin dit jaar.”

Wat houdt het precies in?
“Sinds begin februari werk ik vier dagen in de week als projectmanager op het kantoor van HAN Green Office. Samen met acht studenten Commerciële Economie (zes tweedejaars en twee vierdejaars) maken we een podcast over duurzaam ondernemen. Er worden vijf afleveringen opgenomen die te beluisteren zijn op YouTube en Spotify. Mijn taak is voornamelijk het leiden en bijsturen van de redactie.”

Welke thema’s worden er in de podcast besproken?
“De eerste aflevering ging over maatschappelijk verantwoord ondernemen in het algemeen en de overige afleveringen gaan in op specifiekere onderwerpen. We praten met energie transitie expert Bram Peperzak (TW!ST) over energiebronnen, met stadslandbouwer Ruud Klep (Versfabriek) over circulaire economie, met zero waste expert Céline Knubben (PreZero) over afvalverwerking en in de laatste aflevering met Vice President Strategy van DHL, Branko Schuurman, over (duurzaam) transport.”

Wat is de taakverdeling?
“Eén keer per week vergaderen we met z’n allen om de invulling van het draaiboek te bespreken. Welk onderwerp kiezen we en welke vragen gaan we stellen? De studenten bedenken de inhoud. De podcast heeft twee presentatoren en één student neemt de Sustainable Development Goals-rubriek voor haar rekening. Er zijn 17 SDG-doelen opgesteld door de VN om van de wereld een betere plek te maken in 2030. Bij elke afleveringen lichten we één doel toe en koppelen we er een poll, quiz of stelling aan. Verder wordt het uitnodigen van de gasten onderling verdeeld. Mijn taak is in de gaten houden of alles loopt. Ik ben eindverantwoordelijke voor het realiseren van het draaiboek maar we maken deze podcastreeks echt samen.”

Wat vind je het leukste aan jouw functie?
“Het zien van een ontwikkeling van groepsvorming bij de studenten. Iedereen vindt het steeds leuker om aan de podcast mee te werken en met elkaar op te trekken. HAN Green Office geeft me de ruimte te groeien op mijn manier, dat is ook fijn. Voorheen was ik niet met duurzaamheid bezig. Ik zie nu in dat het hoog tijd is meer te doen en dat studenten daar een grote bijdrage in kunnen leveren door actief te zijn en het als normaal te beschouwen.”

Wat vind je minder leuk in jouw rol?
“Streng zijn en duidelijke grenzen stellen, bijvoorbeeld wanneer taken niet afgerond zijn. Ik ben begripvol van aard waardoor ik dit soms lastig vind.”

Welke competenties moet je in je verslag en eindpresentatie aantonen?
“In grote lijnen zijn de competenties in mijn afstuderen: leiderschap, samenwerken en netwerken, managen en organiseren, en communiceren en innoveren.”

Wat ga je na het afstuderen doen?
“Ik ga komend halfjaar als Afdelingshoofd bij de afdeling onderwijs van HAN Green Office werken. Een hele mooie kans om leiderschapscompetenties verder te ontwikkelen en te ontdekken wat ik verder wil gaan doen in mijn professionele carrière. Mijn toekomstdroom is werk te hebben waar ik gelukkig van word en waarbij ik het beste uit mezelf kan halen.”

Lees ook het verhaal van afstudeerders Lieke Visser (23) en Lobke Bongaerts (23), Bouwkunde studenten die een concept maken voor de herbestemming van de St. Remigiuskerk in Leuth.

Beluister de podcast ‘Podje Groen Lullen’ hier.