@Home: Een sneakerverzameling in de Spaanse wijk

In de rubriek @Home neemt SAM een kijkje bij een HAN-medewerker thuis en krijgt te zien en te horen wat er zo speciaal aan is. In de eerste aflevering: Hieu Nguyen, online marketeer bij Marketing, Communicatie & Voorlichting.

Sinds 2018 woont Hieu Nguyen met vriendin, zoon (8) en dochter (6) in hun huis in Lent. “Officieel is dit Nijmegen, maar iedereen noemt het gewoon Lent”. Hieu woont in de Spaanse wijk, een relatief nieuwe wijk. Zijn straat is opgeleverd in 2016.

Weg van zijn gezin naar Nederland
“Hiervoor woonden we in Nijmegen-Oost”, legt Hieu uit. “Mijn schoonouders hadden een beneden- en een bovenwoning, boven elkaar. Wij konden de bovenwoning van hun huren. Ik zeg schoonouders, maar ik zou ze ook mijn ouders kunnen noemen, zo belangrijk zijn ze voor me.”
Hieu is niet in Nederland geboren, maar in Vietnam. Een oom van Hieu, die al in Nederland woonde, nam hem en een neefje mee naar Nederland. “Met goedkeuring van mijn ouders en de ouders van mijn neefje. Ze hoopten dat ik in Nederland een beter leven zou krijgen. Dat werd op dat moment voor mij besloten. Ik was toen 11 jaar.”

Grote verantwoordelijkheid
De rest van zijn jeugd is Hieu gescheiden van zijn gezin in Nijmegen opgegroeid. Als ik goed mijn best zou doen op school, zou ik vast een goede baan krijgen. En als ik succesvol was, dan zou ik mijn ouders en familie kunnen helpen, zo redeneerden ze.”
Die verantwoordelijkheid lag op de schouders van deze jonge Vietnamees, in een voor hem vreemd land. Maar hij heeft zijn ouders trots gemaakt. Na zijn studie bij de HAN heeft hij er ook een baan gekregen. Sindsdien stuurt Hieu maandelijks een geldbedrag naar Vietnam, waar zijn familie nog steeds woont.

Voorkant van het huis

Appje in de tent
Terug naar de bovenwoning in Oost. “Toen de kinderen geboren werden, merkten we dat we een tuin misten. Het zijn allebei klauteraars, en met een balkon als enige ‘buitenplek’ is dat niet handig. We gingen op zoek naar een huis met een tuin, maar dat is in Nijmegen voor ons onbetaalbaar. Toen we vijf jaar geleden op vakantie waren op een camping in Groesbeek, vertelde mijn beste vriend dat er een huis te koop zou komen in Lent. Hij kende het stel dat er woonde, ze gingen scheiden. Ik weet nog dat ik in de tent zat toen ik die vrouw appte of we mochten komen kijken. Niet veel later hebben we het huis gekocht. We weten dat we ontzettend veel geluk hebben gehad, want de huizen zijn hier erg gewild.”

Openslaande deuren
Dit huis was pas twee jaar oud toen Hieu er in 2018 met zijn vriendin en kinderen naar toe verhuisden. En van die verhuizing hebben ze geen dag spijt. Bij binnenkomst oogt de woonkamer met open keuken niet alleen ruim, er komt door de glazen pui, met openslaande deuren en zicht op de tuin, veel licht binnen. Begin van de middag schijnt de zon voorzichtig naar binnen.

Tegelvlakte
“Ik weet nog dat de tuin een grote tegelvlakte was, toen we hier kwamen wonen. Met een klein stukje kunstgras.” Na enkele jaren staan er grote bakken met planten en struiken. Bamboe voert de boventoon. “Normaal staat hier een loungeset, en meer naar achteren, bij de pergola, staat van de lente tot de herfst een eettafel. Als het weer het toelaat, leven we buiten.” Die pergola, overigens, daar is Hieu best trots op. “Die heb ik zelf in elkaar gezet.”

Pronkstuk van de verzameling: de Air Jordan Retro High, met alle kleuren van de regenboog, door Hieu bekleed met 10.000 heel kleine Swarovski steentjes.

Michael Jordan en J. Balvin
De zolder is de werk- en hobbyruimte van Hieu. Naast een bureau en een computer staan er een paar vitrinekasten met daarin sportschoenen. “Maar dat zijn geen gewone sportschoenen”, lacht Hieu. “De meeste zijn collector’s items.” Hieu vertelt vol passie over een wereld die onbekend is voor de meesten van ons. Over zeldzame ontwerpen, samenwerkingen tussen Nike en andere merken en artiesten, zoals het sportmerk van basketballegende Michael Jordan en J. Balvin, een populaire reggaetonartiest. Van hem heeft Hieu een van zijn favoriete paar schoenen, de Air Jordan Retro High, met alle kleuren van de regenboog. Maar dat was nog niet speciaal genoeg voor liefhebber Hieu. “Ten tijde van corona heb ik 10.000 heel kleine Swarovski steentjes gekocht, in alle kleuren van de regenboog. Toen heb ik de schoenen ingesmeerd met lijm en heb ik met een pincet de stenen in de juiste kleur aangebracht op de schoenen. Daar ben ik wel een tijdje mee bezig geweest”, lacht hij.

Overzichtelijke verzameling
De verzameling sneakers is inmiddels niet meer zo groot. “Het hoogste aantal lag rond de 60 paar. Maar er waren zo veel schoenen bij die heel veel waard waren, dat ik besloot om de duurste te verkopen. Ik durfde op het laatst bijna niet meer van huis, bang dat er zou worden ingebroken.” Nu heeft Hieu nog zo’n 25 paar over. “Zo is het een stuk overzichtelijker en de totale waarde is nu een stuk minder. Daar voel ik me veel prettiger bij.”

Kun je niet wachten tot SAM ook jouw huis komt bekijken? Stuur een mail naar sam@han.nl, dan nemen we contact met je op.