@Home: Een kweektuin met 700 soorten planten

In de rubriek @Home neemt SAM een kijkje bij een HAN-medewerker thuis. In deze aflevering: Pabo-docent Jaap Dekker.

Velp-Zuid is een lappendeken van smalle en brede straten en van kleine en grote huizen. Aan de ene kant van de weg staat een eeuwenoude woonboerderij, aan de andere kant een kantoorgebouw uit de jaren tachtig. Dicht bij de oorspronkelijke dorpskern, op een steenworp afstand van kerk De Oude Jan vinden we, verscholen achter een grote hoge haag, het huis van Jaap Dekker, docent aan de Pabo Arnhem.

Loonwerkershuis
Vanaf de straat gezien kun je niet bedenken wat een fraaie oude woning uit 1850 zich hier bevindt, inclusief een enorme tuin eromheen. Een boerderij wil Jaap het niet noemen. “Eerder een loonwerkershuis uit die tijd. Er is door de jaren heen zó veel verbouwd dat er helaas geen originele ornamenten of onderdelen te zien zijn die bewijzen dat het huis al 175 jaar oud is. Of het moeten de stallen zijn, achter het huis.” Die waren volgens Jaap ooit onderdeel van kasteel Biljoen, 1 kilometer verderop.

Aantrekkingskracht
Voor we de tuin in gaan, bekijken we eerst het huis. Een van de deuren in de ruime hal leidt naar de werkkamer van Jaap. Hier doet hij zijn thuiswerk als leraar van de Pabo, waar hij Natuur en Techniek doceert. Aan de muren hangen enkele mooie prenten van de bekende (strip)tekenaar Enki Bilal.
We lopen verder naar de keuken die zeer ruim opgezet is, evenals de woonkamer die uit warme kleuren bestaat. Ondanks de fraai ingerichte woning word je blik magnetisch naar buiten getrokken, naar de enorme tuin aan de linker kant van het huis, die vroeger dienst heeft gedaan als paardenwei. Dat verklaart de eerdergenoemde stallen aan de achterkant van het huis. Overigens is de tuin aan de rechterkant ook bovengemiddeld groot. Daar heeft Jaap op verzoek van een van zijn kinderen zelf een zwemvijver aangelegd (zie hoofdfoto), met een diepte van maar liefst 1 meter 80.

Eenzaam werk
Dat hij voor zo’n grote klus zijn hand niet omdraait, komt omdat hij, voordat hij leraar werd, was opgeleid tot tuinarchitect. Het ontwerpen van een tuin en deze vervolgens zelf aanleggen leek hem een droombaan. Maar na het afronden van de opleiding aan de Tuinbouwschool werd hij vooral ingehuurd om in bestaande tuinen bomen, struiken en planten te snoeien. “Ik vond het vrij eenzaam werk en niet iets wat ik mezelf de komende 40 jaar zag doen”, zegt hij. Een carrièreswitch lag voor de hand, en kwam er ook.

Terug naar de Tuinbouwschool
Tijdens zomerperiodes was hij enkele jaren begeleider op zomerkampen. Het werken met kinderen sprak hem zo aan dat hij besloot om de Lerarenopleiding Biologie te gaan volgen. Zo kwam hij al snel aan het werk als leraar op de Tuinbouwschool en andere scholen. Inmiddels is hij al bijna 25 jaar bij de Pabo aan het werk als docent Natuur en Techniek.

Passie voor kweken
De achtergrond van tuinarchitect verklaart de passie voor zijn kweektuin. De tuin wordt gekenmerkt door een zee van kleine witte kaartjes met daarop de namen en afbeeldingen van bekende en onbekende planten. Zo’n 700 soorten kweken Jaap en zijn vrouw in hun kweektuin. En niet zonder reden. Van half april tot eind oktober is op zaterdagen hun tuin geopend voor publiek. Jaap geeft advies als bezoekers erom vragen. “De kweekplantjes zijn te koop maar voor het geld hoeven we het niet te doen, het kost ons meer dan het oplevert.”

Wilde tuin
“Ik doe dit vanuit een passie voor de wat wilder aangelegde tuin. Niet zo netjes, niet zo gecultiveerd. Liever laat ik de tuin wat meer zijn gang gaan. Vogels en insecten houden van dit soort tuinen. En ik hoop dat de bezoekers door de planten, en wellicht door mijn adviezen, geïnspireerd raken.”

Kweektuin met buurtfunctie
Jaap en zijn vrouw waren altijd al natuurliefhebbers, maar de tuinhobby is toch vooral in Velp ontwikkeld. “Ik ben begonnen met de kwekerij, maar inmiddels doet mijn vrouw het meeste kweekwerk. Onze tuin openstellen en plantjes verkopen doen we nu een jaar of vier en dat bevalt ons goed. Mensen uit de buurt komen elk jaar weer terug om een kijkje te nemen. De zorgcentra in de nabije omgeving weten ons inmiddels ook te vinden. De begeleiders nemen hun bewoners mee voor een wandeling door onze tuin. Kunnen ze lekker in het zonnetje genieten van wat er allemaal groeit en bloeit.”

Meer informatie over de kweektuin van Jaap en zijn vrouw is te vinden op hun website kweektuindekkerenvandijk.nl

De vorige aflevering van @home is hier te lezen.

OPROEP:
Werk je bij de HAN en heb je ook een huis waar je over wilt vertellen? Neem dan contact op met de redactie van SAM via sam@han.nl.