Stage lopen bij… Cross Your Borders (2/3)

“We leren jongeren een onderbouwde mening te vormen over maatschappelijke vraagstukken”

Een derdejaars student International Social Work met al een diploma doktersassistent op zak. Merve (26) loopt momenteel een half jaar stage bij Cross Your Borders. Een organisatie die interactieve burgerschapsprojecten op scholen organiseert.

STAGEPLAATS
“Een vriendin van mij volgt dezelfde opleiding en was enthousiast over deze stageplaats. Het internationale aspect en het werken met jongeren trok me aan. Ik wil ervaren of het iets voor mij is in de toekomst. Als stagiaire begeleid ik middelbare scholieren (en eventueel mbo-studenten) in heel Nederland met burgerschapsprojecten. Het doel is jongeren inzicht te geven in belangrijke mondiale en maatschappelijke vraagstukken. Zo is ‘Globaland’ een simulatiespel waarin je een land bestuurt. Onderwerpen zijn bijvoorbeeld kinderarbeid, mensenrechten, dierenleed en gezondheidszorg. We leren jongeren op deze manier zelf een onderbouwde mening te vormen en een positieve bijdrage te leveren aan de wereld om hen heen.”

VERGOEDING
“Geen. Wel krijg ik elke middag lunch en is het bij uitzondering mogelijk een reiskostenvergoeding te krijgen.”

WERKWEEK
“Ik sta vier dagen per week voor de klas. Daar is altijd een docent bij voor de regie en klasmanagement. Ik ben namelijk geen docent in opleiding. Om 07.45 uur starten we op met het voorbereiden van het lokaal, om 09.00 uur begint de les en rond 14.00 uur zijn we klaar. Een project duurt meestal twee of drie dagen en wordt afgesloten met een prijsuitreiking.”

LEUKSTE ONDERDEEL
“Het leukste vind ik het omgaan met verschillende groepen jongeren, van speciaal onderwijs tot vwo. Sommigen pikken het snel op en zijn competitief, anderen zijn druk en hebben een kortere spanningsboog door bijvoorbeeld concentratieproblemen. Door te spelen ontdek je veel over een kind.”

UITDAGING
“Wanneer je voor het eerst voor een klas staat, dan voel je twintig paar ogen op je gericht. Wat wil zij nou weer, zie je ze denken. Om een groep bij de les te houden, moet je iets vinden dat ze boeit. Ik volgde verschillende workshops om hier beter in te worden. Om kinderen te motiveren die geen zin hebben, of een stille klas toch mee te krijgen, bijvoorbeeld. Dankzij feedback van docenten en coördinatoren van Cross Your Borders word ik er vaardiger in. Voor een groep staan is voor mij uit mijn comfortzone stappen. Ik heb gemerkt dat dit me toch ligt omdat ik de taal van jongeren spreek. Laatst viel een jongen bijna in slaap en aan het eind van de dag deed hij het meest fanatiek mee. Daar doe je het voor.”

DROOMBAAN
“Ik houd van variatie. Ik wil kijken of ik me in beide professies verder kan ontwikkelen; als doktersassistent en social worker. Het lijkt me interessant om in een jongerenwoning te werken. Of met jongeren die uit huis geplaatst zijn maar die niet in een gastgezin kunnen wonen. Kinderen met een moeilijke start in het leven gaan me aan het hart. Ik gun ieder kind goede begeleiding en optimisme voor de toekomst. Maar ik zit in een oriënterende fase dus de richting kan nog veranderen.”

Lees ook: Stage lopen bij… Burgers’ Zoo

Volgende week: Stage lopen bij… Vierdaagsefeesten Nijmegen