Stem wijs

Wat kies jij? 8 manieren om goed voorbereid het stemhokje in te gaan

Ben je overtuigd links, maak je een ruk naar rechts of ga je toch voor het politieke midden? Er valt weer genoeg te kiezen tijdens de Tweede Kamerverkiezingen van 22 november. Maar hoe zorg je ervoor dat je de juiste stem uitbrengt en geen zwevende kiezer blijft? SAM zocht het uit.

1. Verkiezingsprogramma’s in hapklare posts

‘Geen zin om alles te lezen, maar wel willen weten wat erin staat.’ Dat is de slogan van Instagramaccount Partijprogramma’s in Posts, dat precies doet wat je verwacht: elke dag citaten uit verschillende verkiezingsprogramma’s plaatsen. Dagelijks komen er quotes van achttien partijen online en lees je in de Instagram-highlight alle standpunten per partij terug.

2. Stem wijzer

Wie heeft niet ooit op het allerlaatste moment en in blinde paniek de StemWijzer ingevuld? De website is inmiddels een klassieker onder zwevende kiezers, maar wist je dat voorlichtingscentrum ProDemos ook een speciale stemwijzer heeft voor jongeren? Op de website Young Voice kies je een aantal onderwerpen uit die je belangrijk vindt. Bij elke stelling staat een filmpje met uitleg, voor- en tegenargumenten. En extra leuk: de stellingen kun je naar rechts of links swipen.

3. Check je stem

Allemaal leuk en aardig, die verkiezingsprogramma’s, maar wat doet een partij nou écht als ze eenmaal in de Tweede Kamer zit? Check Je Stem post via Instagram elke dag een standpunt en de nu zittende partijen die voor of tegen hebben gestemd. Via de websites Motiechecker en StemmenTracker kun je op moties stemmen en zie je meteen welke partij qua stemgedrag het beste bij je past.

4. Waarom stem je wat je stemt?

Stem je al jaren op dezelfde partij en durf je het gesprek aan te gaan met iemand die qua politiek precies het tegenovergestelde denkt? Via de app en website Waaromkiesjij word je gekoppeld aan mensen die ook uit hun politieke bubbel willen breken. Geen zorgen: het chatten is anoniem en gaat aan de hand van verschillende stellingen. Al honderdduizenden kiezers gingen je voor, aldus Waaromkiesjij.

5. Wees beïnvloed, maar onderzoek wat je ziet

Influencers zijn allang niet meer alleen bezig met het aanprijzen van de mooiste lipstick of de beste restaurants: ook in de politiek zijn influencers actief. Calvin van Laaren (@cutbeans op Tiktok) en Nugah Shrestha (@politieke_jongeren op Instagram en Tiktok) zijn influencers die hun stem inzetten om politieke content op een goede en duidelijke manier over te brengen. En heb je niks met politiek? Tiktok-account @represent.jezelf ook niet altijd, maar ze maken wel in video’s duidelijk waarom je zou moeten stemmen en wat er speelt.

Ook Boos komt met een format voor de verkiezingen: met behulp van experts toetst de redactie de verkiezingsprogramma’s van de op dit moment acht grootste partijen aan de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens. Zijn de standpunten van politieke partijen wel haalbaar, of zijn ze in strijd met nationale en internationale wetgeving?

Wees kritisch op wat je op social media ziet en check altijd de bron: via Tiktok vind je verschillende informatiecheckers zoals Nieuwscheckers, Isdatechtzo en dpa-factchecking.

6. In debat

Is die lijsttrekker ‘in het echt’ net zo charmant als op zijn of haar TikTok-video’s? Door het hele land worden debatten georganiseerd over onderwerpen die voor studenten belangrijk zijn, zoals het Nationaal Hoger Onderwijsdebat in Den Haag op 14 november waar politici van zes verschillende partijen aanwezig zijn.

7. Lijsttrekkers tegen elkaar

Geen tijd om een live debat bij te wonen? Kijk dan het verkiezingsprogramma van NOS op 3 terug op YouTube. Per uitzending gaan twee lijsttrekkers met elkaar én met twintigers en dertigers in debat over verschillende onderwerpen.

8. Stemmen met de paplepel ingegoten

Heb jij je politieke voorkeur van huis uit meegekregen en heb je nooit iets anders gestemd? Think again, zeggen Titia Hoogedoorn en Nienke Schuitemaker. In hun boek Waarom je niet zomaar moet stemmen waar je ouders op stemmen leggen ze de Nederlandse politiek op een begrijpelijke manier uit. Want waarom is het vorige kabinet ook alweer gevallen, en hoe stem je slim?

Luister je liever?
KiesWijzer op Spotify bespreekt alle partijprogramma’s in afleveringen van ongeveer twintig minuten en Campagne Daily op Podimo bespreekt alle gebeurtenissen rondom de verkiezingen.

Het belangrijkste
Markeer woensdag 22 november in je agenda en stem! In zowel Arnhem als Nijmegen is de HAN een stemlocatie voor studenten en medewerkers die in deze gemeentes wonen. Want elke stem telt. Oók die van jou.