GRŒNNEHAGE, duurzame bank bedacht door HAN-studenten, staat nu op Arnhemse HAN-campus

Weg hittestress, hallo verkoeling

Bijna een jaar na de eerste schetsen op papier, is het zover voor tweedejaarsstudenten Commerciële Economie Innovation Vincent van den Heuvel en Chloé Deniz: GRŒNNEHAGE, hun modulaire, duurzame bank, is voor het eerst gebouwd en wel op de Arnhemse HAN-campus. “Het is ontzettend gaaf om ons ontwerp in het echt te zien.”

De onthulling van GRŒNNEHAGE vindt plaats op een zonnige woensdagmiddag, in het bijzijn van de opdrachtgever, docenten, medestudenten, andere betrokkenen én Rob Verhofstad, voorzitter van het College van Bestuur van de HAN.

Schoon, slim, sociaal
Bij de presentatie, die voorafgaand aan de onthulling plaatsvindt, uit Verhofstad zijn enthousiasme en lof voor het project, dat volgens hem perféct past bij het Koersbeeld 2022-2028 van de HAN. “Schoon, slim en sociaal, daar staan wij voor”, aldus de CvB-voorzitter. “Hoe kun je als student, als toekomstige professional, het verschil maken? GRŒNNEHAGE laat zien dat het niet groots en complex hoeft te zijn, maar dat klein en simpel net zo goed verschil maakt.” Daarmee doelt hij uiteraard op de impact. “Het is ‘maar’ een bank, op het eerste oog”, aldus Verhofstad. “Maar het is natuurlijk zó veel meer dan dat. Deze groene bank is van maatschappelijk, duurzaam belang én zorgt voor fantastische kruisbestuivingen en samenwerkingen. Dat is wat wij als HAN aanmoedigen en waar we naar streven.”

Vincent en Chloé nemen als eerste plaats op hun bank (Foto: Olga Helmigh)

Oplossing tegen hittestress
GRŒNNEHAGE, wat ‘groene tuin’ betekent, is het resultaat van een module uit het eerste jaar van de opleiding Commerciële Economie Innovation, waarbij studenten opdrachten voor bestaande bedrijven moeten uitvoeren. Vincent en Chloé gaan aan de slag voor Knøp, een bedrijf dat een modulair bouwsysteem heeft en de kans biedt om hiervoor een concept te ontwikkelen. “We kwamen na brainstormsessies uit op een bank met beplanting, die regenwater op kan vangen en zichzelf met een druppelaar kan voeden”, vertelt Chloé. “Daardoor biedt de bank niet alleen schaduw, maar ook natuurlijke verkoeling, opname van CO2 en afgifte van zuurstof. Het raakt veel belangrijke, maatschappelijke thema’s, zoals duurzaamheid, een oplossing tegen hittestress tussen het vele beton en asfalt van de stad en het stimuleren van een sociale omgeving en cohesie.”

De GRŒNNEHAGE-bank op papier (beeld: Vincent en Chloé)

Ideale kruisbestuiving
Het idee ontwikkelt zich al vlug tot concrete plannen, die uiteindelijk uitmonden in de bouw van een pilotversie van de bank. Die pilotversie nemen ze mee het podium op tijdens de presentatie die ze houden voor ‘De Innovatiefste Student van Nederland 2022’, om de jury te overtuigen van hun product. Ze zijn daar namelijk één van de negen genomineerde finalisten. Ze winnen niet, maar genereren desalniettemin nóg meer publiciteit en interesse. Ondertussen blijkt hun ontwerp perfect te passen bij het project van HAN-studenten Noah Rijnders en Milou van Berkel. Noah, student Ondernemerschap en Retail Management, en Milou, student Bouwkunde, werken samen aan een project om de HAN-campus te vergroenen en verduurzamen. Noah: “De komst van de GRŒNNEHAGE-bank is een concrete eerste stap in die richting.” Verhofstad: “Zoals gezegd een prachtig voorbeeld van kruisbestuivingen en samenwerkingen.”

College van Bestuursvoorzitter Rob Verhofstad opent samen met bedenkers Vincent van den Heuvel en Chloé Deniz de GRŒNNEHAGE-bank op de Arnhemse campus (Foto: Olga Helmigh)

Groeien en bloeien
Na de presentatie wordt de bank officieel ‘geopend’. Verhofstad knipt samen met Vincent en Chloé het lint door. De twee ondernemende studenten nemen als eerste plaats op de bank. Chloé is vanzelfsprekend trots. “We vinden het ontzettend gaaf en een grote eer dat de bank nu op de HAN-campus staat: het is per slot van rekening de plek waar we de bank hebben bedacht. We kunnen niet wachten tot de zomer, als alles stevig groeit en bloeit en de bank pas écht goed tot z’n recht komt.”

Benieuwd naar het hele verhaal achter GRŒNNEHAGE? Check dan het interview dat we een paar weken geleden hadden met Vincent en Chloé, naar aanleiding van hun nominatie voor ‘De Innovatiefste Student van Nederland 2022’.