Week zonder Vlees & Zuivel, deel 1: studenten Food & Business koken voor SAM

Recept: curry met kikkererwten en mango spinaziesalade

Als je deze kookvideo ziet, dan wil je het recept meteen maken: Selena Helsen, Julia Koolen en Marieke Verhagen van de opleiding Food & Business kookten voor SAM een vega maaltijd. Beter kun je de Week zonder Vlees & Zuivel niet beginnen. “Makkelijk, betaalbaar, verantwoord, en natuurlijk erg lekker.”

Vleesvervangers
De Week zonder Vlees & Zuivel promoot een flexitarisch eetpatroon om zo de druk op het milieu te verlagen. Wil je vega of vegan eten dan is er een ruim aanbod aan vleesvervangers, maar die zijn best duur. Marieke: “Denk ook eens aan falafel, tofu en tempeh. Deze producten zijn gemaakt van peulvruchten zoals kikkererwten, tuinbonen, sojabonen en linzen. Naast peulvruchten zijn eieren ook een goede vervanging van vlees. De meeste eieren in de supermarkt zijn onbevrucht, wat ze vegetarisch maakt.”

Gevarieerd eten
Vlees is een grote bron van (dierlijk) eiwit, ijzer, vitamine B1 en B12. Deze voedingsstoffen, vitamines en mineralen zijn ook te vinden in eieren en zuivel. Maar je kunt eiwitten ook uit plantaardige voedingsmiddelen halen. Dierlijke eiwitten worden makkelijker verteerd in ons lichaam dan plantaardige eiwitten. Dat betekent dat je eigenlijk meer plantaardige eiwitten moet eten om dezelfde hoeveelheid eiwit binnen te krijgen als wanneer je dierlijk eiwit eet. Marieke: “Eet je geen vlees, dan is het des te belangrijker om gevarieerd te eten. IJzer zit bijvoorbeeld ook in veel volkoren producten, peulvruchten en gedroogd fruit zoals abrikozen en rozijnen. Als je gevarieerd eet, loop je niks mis. Eet je veganistisch, dan is het een ander verhaal. Vitamine B12 wordt dan vaak als supplement gebruikt omdat deze alleen in dierlijke producten te vinden is.”

Recept: curry met kikkererwten en mango spinaziesalade
Boodschappenlijst (voor 2 personen: 7,68 euro):

100 gram zilvervliesrijst, 400 gram kikkererwten, potje tikka masala, 200 ml kokosmelk, 200 gram spinazie, mangostukjes (diepvries), 2 tl honing, 2 tl sesamzaadjes.

Bereiding:

Zet water op voor de rijst. Wanneer deze kookt, voeg je de rijst toe. Kook de rijst in ongeveer 8 minuten gaar. Laat de blokjes mango ontdooien (op een bord, dan ontdooit het sneller). Giet de kikkererwten af in een vetvrije kom. LET OP: bewaar het kikkererwtenvocht, zet deze apart voor het toetje. Zie hieronder voor meer info.

Doe de kikkererwten in een pan met wat olie en bak eventjes aan, ongeveer 3 minuten. Voeg 2 el tikka masala pasta en 200 ml kokosmelk toe aan de kikkererwten. Vergeet niet om tussendoor te proeven. Als je de curry wat kruidiger wilt, kun je altijd nog wat meer tikka masala pasta toevoegen. Laat dit kikkererwtenmengsel lekker pruttelen.
Maak in de tussentijd de salade: snij de spinazie een beetje kleiner. Snij ook de mangoblokjes wat kleiner. Meng de spinazie met de mangoblokjes en meng de honing en wat sesamzaadjes ook door de salade. Leg de salades op de borden, dan de rijst en dan de kikkererwtencurry. Eventueel aftoppen met wat extra sesamzaadjes en klaar is het. Eet smakelijk!

Na dit heerlijke hoofdgerecht hebben de drie studenten, met hulp van het kikkererwtenvocht, ook nog een toetje gemaakt: chocolademousse met vruchten. Het recept en de video zijn hier te bekijken.

Kijk voor meer recepten op weekzondervlees.nl of de hippe vegetariër .