Billy Rouwenhorst: Het enige dat er op jouw huid zou moeten zitten, is zonnebrand en zand van het buitenspelen

Ik hoef TikTok op mijn smartphone maar te openen of ik zie ze al verschijnen op mijn tijdlijn, hele jonge meisjes en hun uitgebreide skincare-routine. En bij heel jong bedoel ik niet ouder dan een jaar of tien.

Met skincare-routine bedoel ik minimaal twaalf stappen met producten die duurder zijn dan mijn wekelijkse boodschappenbudget. Exfoliëren, hydrateren, serum en toners. Er wordt van alles op de jonge huidjes gesmeerd. Huidjes waar helemaal niets mis mee is, want nogmaals, deze kinderen zitten meestal nog op de basisschool: ik heb oprecht video’s voorbij zien komen van kinderen die een jaar of zes zijn. Kinderen die hun eigen veters nog niet kunnen strikken, maken zich al zorgen om de staat van hun huid.

Laat dat even bezinken…..

…..

Ik kan vol verbazing naar deze video’s kijken, want het fascineert me mateloos. Lieve schat, je bent zó jong, waarom heb jij anti-aging crème nodig? Het enige dat er op je huid zou moeten zitten, is zonnebrand en zand van het buitenspelen. Dat kun je er dan weer heerlijk afwassen met water, er komt geen enkel megaduur product aan te pas. Want duur, dat zijn die producten.

Drunk Elephant, het merk dat extreem populair is onder deze pre-pubers, heeft een gezichtsspray van bijna 50 euro. Ik zou eigenlijk wel willen weten hoe deze kinderen aan het geld komen om deze items te kopen. Ik kreeg op die leeftijd een tientje per maand aan zakgeld, daar kon ik écht geen high-end verzorgingsproducten van kopen. Overigens had ik niet eens de behóefte om deze producten te kopen. Ik was op die leeftijd vooral bezig met hoe Het Huis Anubis verder ging, niet met hoe ik kon voorkomen dat ik rimpels zou krijgen. Daar ben ik in alle eerlijkheid nú niet eens mee bezig. Maar voor deze pre-pubers is dit kennelijk wel van belang.

Ik vraag me ook af waarom ouders dit toe laten. Hebben ze überhaupt door waar hun kroost geld aan uitgeeft? Hebben zij door hoe schadelijk dit kan zijn voor de kwetsbare huid van hun kind? Want er zitten stofjes in die meer kapotmaken dan goed doen. Deze jonge meisjes kopen producten voor problemen die ze niet hebben en waarschijnlijk nog jaren niet zullen krijgen. Wat ze er wél van krijgen is een complex – want er moeten natuurlijk steeds weer nieuwe producten worden gekocht. Kinderen stoken elkaar ook op, want als Sophie het heeft, dan moet jij het natuurlijk ook. Ik word een beetje verdrietig van het feit dat peer pressure nu kennelijk ook al een ding is onder zulke jonge kinderen. Deze peer pressure wordt voornamelijk veroorzaakt door sociale media, want daar vinden meisjes die video’s. Wat ergens erg gek is, want eigenlijk mogen kinderen onder de 13 volgens de gebruikersvoorwaarden niet op sociale media.

Dus, lieve Sophie van tien, geef maar weer lekker je geld uit aan snoepjes en Pokemon-kaarten. En kom over veertig jaar maar terug, al denk ik dat die rimpels je dan prima zullen staan.

Lees de vorige column van Billy hier.