Splinter: HAN, eerst de communicatie met studenten op orde, vertel daarna hoe geweldig je bent

Een student spreekt mij in paniek aan: ‘Ik heb via via gehoord dat we in december opeens op een andere manier onze opdrachten moeten inleveren‘. Een andere student vult aan: ‘En dat we in december niks kunnen inleveren, maar juist dan hebben we een heel groot toetsmoment staan en en en….’. Als ik doorvraag, blijkt dat deze studenten ‘in de wandelgangen’ iets hebben gehoord over de implementatie van Osiris. Ik weet ze enigszins gerust te stellen, omdat ik als docent een beter beeld heb bij wat er staat te gebeuren, maar het begint bij mij wel te knagen. Ze hebben toch allemaal informatie per mail gehad over dit nieuwe student informatiesysteem?

Hoe kan het dat onze studenten niet op de hoogte zijn van deze enorme verandering waar we als HAN mee bezig zijn? De impact van dit systeem is bij studenten ook best hoog. Hoe meer ik erover nadenk, hoe meer voorbeelden ik me voor de geest kan halen van het gebrek aan communicatie richting studenten. Denk aan het plaatsen van nieuwe printers, de verbouwing van het studiecentrum op Kapittelweg 35, het rookbeleid….

Waarom krijgen we het als organisatie niet voor elkaar te communiceren met onze studenten? We hebben toch een communicatieafdeling? De ene na de andere vraag schiet door mijn hoofd. Ik ga op onderzoek.

Na lang zoeken op Insite (want daar is nooit wat te vinden, maar dat terzijde) zie ik dat er inderdaad een communicatieafdeling is en dat Services MCV verantwoordelijk is voor de uitvoering van de communicatie binnen de HAN. Maar nergens, maar dan ook nergens, wordt ook maar één woord gerept over communicatie aan studenten. Wel gaat het over zwaartepunten (bestaan die nog?), werving, projectcommunicatie, merkbeleid, marketing intelligence en andere hippe termen. Dus het lijkt niet zo te zijn dat er geen mankracht of kennis is voor fatsoenlijke en tijdige communicatie gericht op studenten, maar vooral dat er geen prioriteit bij ligt. Wat nou, de student centraal?

Waar ik vervolgens helemaal stijl van achterover sla, is dat de HAN abri’s en bussen laat volplakken met ‘campagnemateriaal’ met als doel de HAN te profileren als toonaangevende kennisinstelling. Dan hebben we als organisatie toch wel de boot gemist: we zijn niet in staat onze studenten fatsoenlijk te informeren maar hangen wel de buitenwereld vol om te laten zien hoe geweldig we zijn. Over prioriteiten gesproken. En dan zeg ik nog helemaal niks over de kosten. Een paar ton lijkt me wel een reële inschatting.

Mijn advies: gebruik dat geld om de communicatie richting studenten eens fatsoenlijk op te tuigen, en vertel daarna pas aan de buitenwereld hoe geweldig je bent. Dat voorkomt een hele hoop onrust.

Splinter werkt voor de HAN. Hij schrijft elke drie weken een column voor SAM. Lees zijn eerste bijdrage hier.

Jasper Feenstra

Regelmatig spreek ik studenten aan die bij de voordeur van de HAN (r31) staan te roken. Er is op die plek geen ruimte voor onduidelijkheid wat betreft het rookverbod; borden met 'verboden te roken' die n.a.v. het rookbeleid zijn geplaatst, worden door velen professioneel genegeerd. Voor wat betreft Osirus en de communicatie hierover zijn jouw opmerkingen tenenkrommend; alle studenten (en medewerkers) hebben hier communicatie over ontvangen, geen uitzondering. Als je, zoals je aangeeft, doorvraagt bij een student over iets wat in de 'wandelgangen' speelt, zorg dat je de feiten op een rij hebt. Contacteer MCV, zij staan open om waar nodig verbeteringen door te voeren. We zien de feedback graag verschijnen.

Jorien Kooijman

Zo. Duidelijk. Als het zou lukken om de huidige informatie aan studenten af te stemmen op hun behoeften en zorgen, zouden we al een heel eind komen.

Harry Nak