Teun: Intelligente kunst op maat is de toekomst

De voordelen gaan het winnen

Onze studentcolumnist Teun Rijken (19), eerstejaarsstudent Communicatie, deelt om de drie weken zijn beschouwingen, gedachten en belevenissen op SAM.

Eén van de mooie dingen van mijn opleiding is dat ik veel bezig ben met ontwikkelingen in het vakgebied. Zo moest ik een tijdje geleden voor het vak PROF, een soort mentorgroep, met enkele medestudenten een workshop geven over een (content)trend. We kozen voor ‘het efficiënt inzetten van schrijvende kunstmatige intelligentie, specifiek ChatGPT’. Maar Teun, dat is toch iets om je zorgen over te maken? Die razendsnelle ontwikkelingen op het gebied van kunstmatige intelligentie? We weten niet eens meer wat echt is en wat nep!

De zorgen hierover zijn begrijpelijk. Het land van de kunst, Italië, heeft kunstmatige intelligentie zelfs verboden, vanwege de zorgen om privacy en het beschermen van minderjarigen. En ergens hebben de Italianen wel een punt, maar je mist ook een hoop kansen om het leven een stuk eenvoudiger maken. Vroeger waren er ook al zorgen over veranderingen, bijvoorbeeld om de eerste trein in 1839. Die zou er onder andere voor zorgen dat koeien geen melk meer zouden geven, vanwege de stress door al die langsrijdende treinen. En mensen vonden zo’n trein veel te hard gaan; bijna 40 km/u, levensgevaarlijk!

Bij vooruitgang komt dus angst kijken, maar de voordelen hebben de overhand. Ik ben er dan ook van overtuigd dat kunstmatige intelligentie een grote toekomst te wachten staat. Al (grappig, dat woord lijkt op AI) die gemakken maken het tot een prachtige ‘uitvinding’.

Om dan tóch een kleine kanttekening te maken: ja, er zijn zeker nadelen aan kunstmatige intelligentie. Wat het meest wordt genoemd als het gaat over ChatGPT, is dat het ten koste gaat van de creativiteit en inzet van studenten. Ik denk echter dat als er in het onderwijs goed les in wordt gegeven, leerlingen verantwoord leren omgaan met kunstmatige intelligentie.

Uiteindelijk legden we in onze workshop bijvoorbeeld uit dat ChatGPT recepten kan bedenken met ingrediënten die je nog in huis hebt liggen, een oefentoets kan maken van je ingevoerde tentamenstof of (een deel van) je sollicitatiebrief kan schrijven. Een tv-programma waar ik groot fan van ben, Even tot hier, liet zelfs de tekst van een simpel liedje over een best wel ingewikkeld onderwerp volledig door kunstmatige intelligentie bedenken.

Kortom, schrijvende kunstmatige intelligentie kan veel. De naam zegt het zelf al, in letterlijke zin: intelligente kunst op maat. Een toekomst die we moeten omarmen. Waar we vooral de voordelen van moeten inzien, en niet te veel voor moeten vrezen. We sloten onze workshop dan ook af met de conclusie dat (schrijvende) kunstmatige intelligentie een mooi hulpmiddel kan zijn. Maar het is nog niet perfect, dus pin je er niet op vast.

Nog één laatste voorbeeld met kunstmatige intelligentie als hulpmiddel? Het opfleuren van je column met een door AI gegenereerde afbeelding. Het kunstige beeld bij deze column heeft OpenAI speciaal voor mij op maat in elkaar geflanst. Eerst was dat de toekomst, maar nu al het heden.

Lees hier de vorige column van Teun.