­­­MR-voorzitter én HAN-student Espoir Gatumba: “In de medezeggenschap zijn studenten onmisbaar”

­­­Ingezonden: oproep aan studenten om mee te doen aan de medezeggenschapsverkiezingen van de HAN

Espoir Gatumba is voorzitter van de centrale Medezeggenschapraad én HAN-student Toegepaste Psychologie. In een ingezonden brief roept hij zijn medestudenten op om zich óók sterk te maken voor de medezeggenschap. Door te gaan stemmen in mei. Of beter nog: door zich in april zelf kandidaat te stellen.

Tekst: Espoir Gatumba

“Als studenten hebben we allemaal zo onze dromen, doelen en visies op onze academische reis. En laten we eerlijk zijn: kleine kans dat die reis geheel zonder hobbels verloopt. Van uitdagende cursussen tot strakke deadlines, van alle activiteiten buiten en boven op het curriculum tot persoonlijke groei(stuipen): het studentenleven kent heel wat ups en downs. Dat is bij jou vast niet anders, gok ik zo.
Maar wat als ik je vertel dat er een manier is om niet alleen jouw reis te verbeteren, maar ook die van duizenden anderen? Hoe ik dat bedoel? Nou, wat dacht je van de medezeggenschap.

Van en voor iedereen
Medezeggenschap. Je hebt er vast wel eens van gehoord. En misschien denk je: dat is alleen iets voor ‘politiek geïnteresseerde’ studenten. Of voor medestudenten die graag het voortouw nemen, die per se in the lead willen zijn. Maar dat ligt toch anders. Medezeggenschap is voor en van iedereen. Het gaat zeker niet alleen over ‘politiek’, maar vooral over echt impact hebben. Over dingen gedaan krijgen die ertoe doen in ons studentenleven. Die van de HAN bovendien een betere hogeschool maken.

Waarom meedoen aan medezeggenschap?
Niet verkeerd, toch? Dus, tijd voor een preciezere blik: waarom zou jij persoonlijk er goed aan doen om, enkele uren per week, tijd en energie in het raadswerk te steken? Ik geef je een handvol goede redenen:

Echt een stem
Ten eerste, medezeggenschap geeft je een stem in het geheel. Méér dan dat zelfs: echte, tastbare invloed op (grote) beslissingen die worden genomen op onze hogeschool. Of het nu gaat om het herzien van het onderwijs, het verbeteren van onze faciliteiten of regelingen rond de studiekosten, jouw mening telt! Als raadslid zorg je ervoor dat jouw geluid wordt gehoord en serieus wordt genomen. Want jij praat en beslist mee bij de keuzes die we op de HAN maken.

Leiderschap-skills
Reden nummer twee: het is een geweldige manier om je leiderschapsvaardigheden te ontwikkelen. Medezeggenschap biedt volop kansen om te leren hoe je effectief communiceert, onderhandelt en samenwerkt. Je leert hoe je een visie vormt en hoe je anderen enthousiast maakt en meekrijgt. Vaardigheden die niet alleen tijdens je studie van pas komen, maar ook in iedere baan daarna en in het leven in het algemeen.

Netwerkkansen
Het raadswerk biedt jou ook een unieke kans om je netwerk uit te breiden. Je ontmoet mensen van uiteenlopende achtergronden, van allerlei studierichtingen, allemaal met verschillende kwaliteiten en levenservaringen. Wat hen bindt? Hun passie om positieve verandering tot stand te brengen. Zo leg je verbindingen die niet alleen verrijkend zijn terwijl je nog studeert. Ook in de toekomst heb je hier groot plezier van, wanneer je op zoek bent naar werkkansen of samenwerkingsverbanden.

“Je doet veel voor je medestudenten, en daar krijg je 16,76 euro per uur voor”

Opkomen voor medestudenten
Bedenk ook dat je als raadslid véél kunt betekenen voor jouw medestudenten en de HAN-gemeenschap als geheel. Of het nu gaat om het opzetten van ondersteuningsprogramma’s of het lobbyen voor beleidsveranderingen, je hebt direct invloed op het welzijn en de (studie)ervaring van anderen. Neem het van mij aan: niets is zo vervullend als zien dat jouw inspanningen positieve impact hebben op de mensen om je heen.

Mooi zakcentje
En ook niet onbelangrijk: wist je dat je een mooi extraatje overhoudt aan je – paar uur per week – inzet voor de medezeggenschap? 16,76 euro (bruto) per uur om precies te zijn.

Espoir Gatumba (foto: Ralph Schmitz)

Ook iets voor jou!
Daarom, beste medestudenten, denk niet: medezeggenschap, da’s alleen voor een select groepje. Want het is voor ons allemaal! Er is geen betere gelegenheid om je stem te laten horen, skills te ontwikkelen, je netwerk uit te breiden en écht een verschil te maken. Dus waar wacht je op? Tijd om op te staan, je hand op te steken en jouw steen bij te dragen aan de beweging die onze studentengemeenschap vooruit gaat helpen. In het belang van jezelf en ons allemaal. Je bent welkom! Doe je mee?

Zin om mee te doen?
Misschien denk je nu: oké, klinkt goed. Maar hoe kan ik meedoen? In mei zijn de verkiezingen voor studenten die deel willen uitmaken van hun academieraad of de centrale medezeggenschap. Wie belangstelling heeft, kan zich binnenkort al hiervoor kandidaat stellen: van 8 tot en met 16 april. Jullie krijgen hiervoor rond 8 april allemaal een uitnodigingsmail met uitgebreide informatie. Grijp je kans, zou ik zeggen.”

Op Insite lees je meer over de medezeggenschapsverkiezingen.