HAN-alumni David en Lars zetten rockmuziek weer op de rails met hun band Son Nouveau

Muzikant zijn terwijl je met je neus in de studieboeken zit: hoe werkt dat? We vragen het in een drieluik aan muzikale HAN-ers en -alumni met een band, nieuwe beloftes of artiesten die al aardig op weg zijn met hun muziekcarrière. Deel 2: HAN-alumni David Bas en Lars Petersen over hun band Son Nouveau.

Ze zijn precies terug op de plek waar Son Nouveau ooit begon, merken David Bas (28, synths en producer) en Lars Petersen (26, zang en bas) op aan het begin van het interview. We zitten in het Pabo-gebouw op de Arnhemse campus, waar de vier originele bandleden elkaar leerden kennen bij een muzikale bijeenkomst georganiseerd door een studente. Samen muziek maken in een band, dat was het doel. David en drummer Luc (28) studeerden toen Industrieel Product Ontwerpen, Lars Werktuigbouwkunde. Ondanks hun technische opleidingen hebben de twee een grote passie voor muziek. Lars: ‘’Ik heb altijd wel een beetje een tweestrijd gehad: technisch en creatief. Dus tijdens mijn studie had ik wel behoefte aan iets creatievers. Toen ik de oproep voor een HAN-band zag, hapte ik meteen.”

Van covers naar eigen werk
Op de HAN begonnen de vier oorspronkelijke leden als een coverband, maar ze voelden meteen dat ze hun eigen nummers wilden maken. Son Nouveau was geboren. En muziek maken en tegelijkertijd studeren ging ze goed af. “Wat we eigenlijk in het begin deden was één keer per week ’s avonds samenkomen en oefenen.” De band plande de repetitieavond om hun colleges heen. David: “Zo was het best wel goed te combineren met de opleiding.”

“In alles wat we doen, merk je dat we engineers zijn”

Geen rock & roll
Elke week repeteren ging zeker niet ten koste van hun studie, zeggen David en Lars. David: “We zijn best wel superbraaf voor een band.” Ze hebben bovendien allebei netjes hun bachelor afgerond. Lars: “Geen rock & roll-toestanden. We hebben toen altijd al gezegd: school gaat voor. Als iemand van ons niet kon repeteren door een tentamen, vonden we dat logisch. Dat gaat gewoon voor, dat was geen punt.” David: “Ik ga niet halverwege de bachelor mijn prioriteiten bij de muziek leggen.”

Son Nouveau tijdens een repetitie in De Basis in Nijmegen. Van links naar rechts: Kai, Luc, Lars en David.

Band als tweede leven
Voor Lars, die na zijn afstuderen productie engineer geworden is, voelt Son Nouveau soms als een tweede leven. Maar tegen huidige studenten die in dezelfde situatie zitten zegt hij ook: “Als je het moeilijk vindt om muziek met je studie te combineren of die stap te nemen, moet je het gewoon doen. Ook voor jezelf.” En David, die nu werkt als grafisch designer en dankzij Son Nouveau een productie-opleiding doet, vult aan: “Als je een passie hebt voor muziek, doe er dan iets mee. Ook al is het maar één klein dingetje.”

Nouveau en retro
Hun studie komt zelfs terug in hun muziek. Lars: “In alles wat we doen, merk je dat we engineers zijn. We zijn best wel technisch onderlegd. Alles is uitgerekend, er is over nagedacht.” Net zo overwogen als de muziek van Son Nouveau. De band maakt muziek in een genre dat David en Lars lachend ‘metaforische postpunk’ noemen. “Onze nummers zijn tekstueel complex, met veel lagen en metaforen. Als iemand die lang nadenkt voordat-ie iets zegt,” aldus David.
En hoewel de naam van de band in het Frans ‘nieuw geluid’ betekent en afgeleid is van de kunststroming art nouveau, klinkt er ook een retro-geïnspireerd geluid in hun muziek door. “Die retrolaag is er eigenlijk onbewust in gekomen”, zegt David, ook door de muziek waar de bandleden zelf naar luisteren.

Back on track
Ook na hun afstuderen vonden David en Lars tijd voor Son Nouveau, hoewel een wisseling in de band en de pandemie erin hakten. “We hadden momentum in 2019 en 2020, we stonden ingeschreven voor een bandwedstrijd… En net na het optreden hoorden we dat alles dicht moest,” zegt Lars. In de nieuwe opstelling hebben de bandleden nog geen shows gespeeld, maar daar komt komend jaar al snel verandering in. Ze repeteren nog steeds en Son Nouveau’s EP Transitions – gedeeltelijk gefinancierd door een crowdfundingsactie van voordekunst.nl – kwam deze zomer uit. Boekingen voor liveshows (“live zijn we nóg leuker dan op de cd!”) stromen weer binnen. En ideeën voor dat eventuele toekomstige album? Die zijn er genoeg.

Son Nouveau’s EP Transitions is nu te beluisteren via Spotify.
Volg de band via hun website en Instagram.

Lees ook: Muzikant zijn terwijl je met je neus in de studieboeken zit: hoe werkt dat? Student International Social Work Dante van Hasselt over zijn soloproject DAN Mango.