De Ondernemer: Anouk Hemmink Fotografie en Agribeeldmaker

“Kies een niche”

Anderhalf jaar geleden studeerde Anouk Hemmink (24) af aan de opleiding Communication & Multimedia Design aan de HAN in Arnhem. De boerendochter werkt nu fulltime als fotograaf en videomaker.

Bruiloft op Ibiza
“Op 11-jarige leeftijd leende ik een compact camera van mijn oma. Samen met een vriendin maakte ik foto’s van bloemen, paddenstoelen en dieren op de boerderij waar ik woonde. Sindsdien fotografeer ik, door de jaren heen met een steeds betere spiegelreflexcamera. Ik nam ook een abonnement op fotografiemagazine Zoom,” vertelt de Achterhoekse Anouk Hemmink, die oorspronkelijk uit Twente komt. Als tiener werd ze gevraagd om portretfoto’s te maken van bekenden en kwam er zelfs een verzoek een bruiloft op Ibiza vast te leggen. “Hier ontstond mijn liefde voor bruidsfotografie.”

Interactieve digitale communicatie
In 2019 schreef Anouk zich in als zelfstandig ondernemer bij de Kamer van Koophandel. “Ik studeerde op dat moment aan de opleiding Communication & Multimedia Design (CMD) aan de HAN in Arnhem. Een studiekeuze die ontstaan is door de behoefte creatief bezig te zijn. Ik wilde meer dan alleen fotograferen.” Tijdens haar opleiding deed ze veel kennis op over onder andere interactieve digitale communicatie, en leerde ze websites, apps, animaties en video’s maken. “Wat ik leerde tijdens mijn studie nam ik mee om mijn eigen bedrijf vorm te geven. Zoals het bouwen van een betere site en visitekaartjes ontwerpen.”

Prestatiedruk
Onder de naam ‘Anouk Hemmink Fotografie’ verzorgt de inmiddels afgestudeerde CMD’er fotoshoots en luxe fotoalbums. Denk aan zwangerschaps- en familieportretten, maar ook bruidsfotografie en -video’s. Met name in het trouwseizoen (van mei tot oktober) heeft ze het druk. “Ik plan maximaal één bruiloft per week. Het is een belangrijke dag waarbij alles moet kloppen en je volledig aan moet staan. Je kunt het niet ‘even opnieuw doen’. Er zit veel prestatiedruk op maar het geeft een geweldig gevoel om mensen blij te maken met waardevolle herinneringen van hun trouwdag. Dit doe ik het liefst: de tijd nemen om het echtpaar op een mooie locatie te fotograferen, en spontane en emotionele momenten met gasten vastleggen.”

Anouk haar fotografiestijl is natuurlijk, licht en warm.

Hart voor de agrarische sector
Anouk heeft echter nóg een passie. “Mijn ouders hebben een melkveebedrijf met honderdtwintig melkkoeien. Vijf jaar geleden is het opgesplitst, mijn zus en haar man runnen de tweede locatie. Ik groeide op tussen de koeien en ben een trotse boerendochter met hart voor de agrarische sector en het platteland. Als afstudeeropdracht maakte ik dan ook een communicatieplan voor een innovatiecentrum dat zich bezighoudt met wetenschappelijk onderzoek naar ontwikkelingen in de agrarische sector. Ik maakte promotiemateriaal om boeren te bereiken en te betrekken bij de onderzoeken en resultaten.” Via via kreeg Anouk vervolgens opdrachten binnen; het begin van agribeeldmaker.nl. Een website waar je terechtkunt voor agrarische promotiefoto’s en -video’s, dronebeelden en kaarten van koeien.

Onderneem de Zakenreis
“Als student heb ik vooral tijdens de minor ‘Onderneem de Zakenreis’ veel geleerd over ondernemen. Ik mocht me een half jaar volledig richten op het optimaliseren van mijn eigen bedrijf. Ik schreef een bedrijfsplan, bepaalde kostenprijzen, leerde boekhouden, keek naar mijn persoonlijke waarden en hoe deze terugkwamen in mijn onderneming, ik stelde een Raad van Advies samen, bracht contracten en verzekeringen op orde en bepaalde mijn omzet- en ontwikkeldoel.”

Na het behalen van haar diploma gaf ze zichzelf een jaar de tijd om te kijken hoe het zou lopen. “Ik had er vertrouwen in en werkte hard. Gelukkig hebben mijn ouders mij en mijn zussen altijd vrij gelaten in onze toekomstplannen. We hoefden nooit verplicht mee te werken in het familiebedrijf. Nu voelen we ons alle drie zeer verbonden met de sector en het plattelandsleven en komt het alsnog terug in ons werk. Mijn oudere zus heeft nu haar eigen melkveebedrijf en mijn jongere zus studeert Animal Sciences aan Wageningen University & Research, ook landbouwgericht.”

Anouk Hemmink: “Ik wil de agrarische sector in een positief daglicht stellen.”

Verhalende video’s
Groter worden met personeel in dienst, dat is niet Anouk haar droom. “Mijn doel voor dit jaar is hetzelfde te verdienen als afgelopen jaar, zonder mezelf over de kop te werken. En in de toekomst hoop ik me meer te kunnen richten op verhalende video’s die bijdragen aan een positief beeld van de agrarische sector, en minder op commerciële promotieopdrachten. Wie weet maak ik ook nog eens een documentaire. Verder wil ik mijn fotoproducten (die nu bestaan uit ansicht- en wenskaarten) uitbreiden, zo ben ik bezig met een verjaardagskalender. Ik houd van afwisseling.”

Voorsprong
Een gouden tip voor ondernemers in de dop? “Onderneem uit passie en, zeer belangrijk, kies een niche. In mijn geval zijn er veel videomakers, maar mijn achtergrond en gedrevenheid gaven mij een voorsprong in de agrarische sector. Toen ik begon dacht ik niet, ik wil hier rijk mee worden. Doordat het mijn passie was, stak ik er veel tijd in zonder dat het voelde als werken. Het maakt me blij. Dus wil je echt iets bereiken, ook al lijkt het maar ‘een hobby’, ga het stap voor stap aan en geef niet op. De aanhouder wint.”

De Instagrampagina van Anouk Hemmink Fotografie vind je hier en van Agribeeldmaker.nl hier.

Lees ook de ondernemersverhalen van Edibles, Het Nijmeegse Lopertje en Bijzondere Busjes.