Pacal Ninaber (links) en Jochem Geerdink in de Amsterdamse concertzaal Paradiso

De Ondernemer: Upbeatles, online en offline quizzen

“In coronatijd is het ontploft, toen zijn we landelijk doorgebroken”

Pascal Ninaber studeerde in 2002 af aan de opleiding Commerciële Economie. Inmiddels is hij 10,5 jaar mede-eigenaar en professioneel quizmaster van Upbeatles, een bedrijf dat online en offline quizzen verzorgt.

De naam Upbeatles is een knipoog naar de wereldberoemde band uit Liverpool en verwijst naar ‘upbeat’, de Engelse vertaling voor opgewekt/enthousiast. Oud-HAN-student Pascal Ninaber en zijn compagnon Jochem Geerdink speelden onder deze bedrijfsnaam jaren pubquizzen. Pascal: “We waren de vaste kern in een aantal teams. Ik kwam erachter dat ik altijd trivia onthield, vooral op het gebied van muziek. Een werkgever had er niet zo veel aan maar in de quizzen kwam het van pas. Door de grote vraag naar pubquizzen in combinatie met onze passie, kwamen we op het idee deze zelf aan te gaan bieden.”

20.000 deelnemers
Voor coronatijd verzorgden Pascal en Jochem met name quizzen in kroegen en voor vrijgezellenfeesten, instellingen, personeelsfeesten en dergelijke. “In coronatijd is het ontploft, toen zijn we landelijk doorgebroken. Grappig genoeg dachten we dat onze inkomsten in vlammen opgingen met het verplicht sluiten van de horeca, maar het tegenovergestelde gebeurde. Upbeatles was het eerste bedrijf in Nederland dat live online quizzen aanbood. Vier dagen nadat de eerste lockdown werd aangekondigd, zonden we uit. In plaats van honderd mensen in de kroeg bereikten we ineens tussen de 10.000 en 20.000 deelnemers.”

Hybride en silent-quizvorm
Het ging zo hard dat het duo de vraag in het begin niet aan kon. “We waren nog niet thuis in de digitale wereld maar hebben het ons snel eigen gemaakt. Online zijn we begonnen met multiple-choice quizprogramma Kahoot. Inmiddels werken we met Google Forms, wat met beeld en geluid ook gestreamd kan worden op YouTube. We gaan ook een hybride quizvorm aanbieden zodat je zowel op locatie als via een online verbinding mee kunt spelen. Zo kunnen teams van een bedrijf met vestigingen in Amsterdam, Brussel en Berlijn het bijvoorbeeld tegen elkaar opnemen. En we hebben een nieuw concept: de silentquiz en silent muziekbingo, vergelijkbaar met silent disco.”

Doneeracties voor goede doelen
“De steeds veranderende coronamaatregelen hebben veel van ons gevergd. We moesten continu schakelen: van offline naar online, naar beperkt offline en online, naar beide.” Alle inspanningen zijn wel beloond: in september 2020 ontvingen de quizmasters een Innovatie Award Digitalisering en Innovatie Award Publieksprijs van de Gemeente Nijmegen. Ook kon het duo datzelfde jaar 22.000 euro aan giften overmaken naar Zorghelden en Horeca in nood. “We organiseerden online pubquizen tijdens lockdowns ter vermaak. Mensen konden gratis meedoen en, geheel vrijwillig, een donatie achterlaten via Geef.nl. Dit liep een beetje uit de hand, vandaar dat we besloten het geld aan goede doelen te geven.”

Passie en vakkennis
Pascal en Jochem hebben inmiddels negen freelancers in dienst, en werken samen met verschillende contentmakers. “Onze quizpresentatoren zijn heel verschillende mensen, van een docent wiskunde tot mensen die bij de radio werken. Het staat of valt met passie. Een quiz vloeiend laten verlopen, daar heb je vakkennis voor nodig. De vragen moeten duidelijk gesteld worden, er moet een tempo in het programma zitten, je hebt beeld en geluid, en soms moet je streng zijn tegen een groep. Afijn, het luistert nauw.”

Concurrentie
Van sport, James Bond en culinair tot Wijchen, je kunt het zo gek niet verzinnen of Upbeatles heeft er wel een quiz van gemaakt. “We werken momenteel aan een duurzaamheidsquiz voor HAN Green Office. Thema’s waar veel vraag naar is, zijn Friends, Harry Potter, een foute muziek-quiz, TOP2000 en de ouderwetse pubquiz.” In twee jaar tijd maakten Pascal en zijn compagnon meer dan 275 quizzen zelf. “We hebben een bepaalde methodiek van vragen stellen die goed werkt. Ook zorgt het zelf maken van een quiz ervoor dat je deze met meer gevoel presenteert. We zijn vaak gekopieerd, waar ik best moeite mee heb gehad, maar het hoort erbij. Veel concurrentie betekent ook dat de markt groot is en je kunt niet iedereen bedienen. Kwalitatief gezien zijn we één van de betere aanbieders.”

Jobhopper
De oud-HAN-student die van zijn hobby zijn werk maakte, was naar eigen zeggen voor die tijd een jobhopper. “Ik ben altijd met veel plezier naar school gegaan, in mijn tijd was de school in Arnhem Presikhaaf een gloednieuw gebouw. Commerciële Economie was voor mij echter een te algemene opleiding. Ik werkte daaropvolgend in personeelsbemiddeling, op uitzendbureaus en in re-integratie, maar ik was niet 100% gelukkig met wat ik deed. Werken in loondienstverband paste niet goed bij me. Nu ik mijn eigen bedrijf heb, werk ik met meer motivatie. Soms denken mensen dat je van 11 tot 3 werkt, maar het tegenovergestelde is waar: je maakt lange dagen, maar je weet waar je het voor doet. En we hebben het geluk een product aan te bieden waar mensen blij van worden. Ik kom altijd op feestjes terecht.”

De aandacht opeisen
Een gouden tip voor ondernemers in de dop? “Ik heb er een aantal. Eén: treed op de voorgrond en eis de aandacht op. Mensen moeten weten wie je bent en wat je doet, alleen dan weten ze je te vinden als ze jouw diensten kunnen gebruiken. Twee: focus je op één ding. Als je vier dagen in loondienst en maar één dag voor je eigen onderneming werkt, dan wordt het nooit groot. Je moet er echt voor gaan. Drie: durf om hulp te vragen. Ik heb met alles wel hulp gevraagd, van het maken van een website en omgaan met online tools tot adverteren. En vier: besteed uit waar je zelf niet goed in bent, bijvoorbeeld administratie, dan kun jij je richten op het succesvol maken van je bedrijf.”