Dante is muzikant als DAN Mango en student: “Ik heb nu twee grote liefdes: muziek en sociaal werk”

Muzikant zijn terwijl je met je neus in de studieboeken zit: hoe is dat? We vragen het in een drieluik aan muzikale HAN-ers en HAN-alumni met een band, nieuwe beloftes of artiesten die al aardig op weg zijn met hun muziekcarrière. In deel 1 spreken we Dante van Hasselt, vierdejaars student International Social Work, over zijn soloproject DAN Mango.

Hoewel muziek inmiddels de passie is van geboren Achterhoeker Dante (21), was dat zeker niet met de paplepel ingegoten. “Ik was er vrij laat bij”, merkt hij op. “Ik was vijftien toen we mee moesten doen met een wedstrijd op de middelbare school. Daardoor ben ik eigenlijk verliefd geworden op muziek. Het jaar daarna stond ik op hetzelfde podium met een eigen nummer. Ik ben zelf gaan schrijven en een beetje produceren.” En waar Dantes alias – DAN Mango – vandaan komt? “Een vriend van mij vroeg een keer: wat maakt jou blij? Toen zei ik: mango’s. Maar Dante Mango klinkt niet. DAN Mango klinkt beter, dus vandaar”, zegt hij lachend.

Van R&B naar ruige pop
In 2021 bracht Dante als DAN Mango de EP See You in Seven uit en het debuutalbum komt eraan. Zijn muziek zou hij omschrijven als ‘ruige pop’, zoals muziek van artiesten als Dominic Fike, Anderson .Paak, Car Seat Headrest en Arctic Monkeys. “Eerst maakte ik meer R&B-achtige muziek, maar ik vind het veel leuker om mensen een beetje te laten springen.” Indie met een singer-songwritersausje dus. Inspiratie voor zijn songteksten haalt Dante uit zijn eigen leven en waar hij mee bezig is. Frank Ocean vindt hij de beste singer-songwriter van dit moment. “Zijn woordenspel en de romantiek in zijn stem en zijn songteksten zijn heel inspirerend. Ik ken weinig artiesten die op zo’n duidelijke manier een verhaal kunnen vertellen en het toch poëtisch kunnen houden.”

”Heel veel mensen denken dat een muzikant alleen maar muziek maakt, maar het is zo veel geregel”

Twee passies
Hoe komt iemand die zoveel van muziek houdt, terecht bij een studie als International Social Work? “Ik keek eerst of ik iets met een muziekopleiding kon doen, maar kwam erachter dat dat niet echt een match was. Ze proberen je heel erg te kaderen en ik vind het fijn om vrij te zijn in de muziek. Toen ben ik voor mijn tweede keuze gegaan, met mensen werken. Ik heb nu twee grote liefdes: muziek en sociaal werk.”

Niet alleen maar muziek maken
Beide passies zijn goed te combineren, vindt Dante. “Muziek verbindt, dus zo kun je het toepassen. Tijdens mijn eerste stage bij ElanArt (een organisatie die vluchtelingen in aanraking brengt met kunst en cultuur, red.) heb ik ook veel met muziek gedaan.” Muziek en studeren, is dat ook een goede match? Dante, na twijfel: “Het gaat samen, maar het kost wel wat. Mijn stage bij het Leger des Heils kost veel tijd en daarnaast moet ik muziek opnemen, repeteren met de band, podia en blogs aanschrijven, in Spotify-playlists komen. Er komt zoveel bij kijken. Heel veel mensen denken dat een muzikant alleen maar muziek maakt, maar het is zo veel geregel.”

Twee banen in één
In het verleden heeft Dante weleens slechte studieresultaten behaald door zijn drukke schema, maar: “Ik weet niet of dat door de muziek zelf komt of door mijn chaotische brein”, lacht hij. In een HAN-regeling gericht op veelbelovende muzikanten, zoals er ook één is voor topsporters, ziet Dante echter niet veel. “Ik had er ook voor kunnen kiezen om naast mijn studie geen muziek te spelen of het hobbymatig te doen, maar ik wilde het professioneel aanpakken en zo volg ik eigenlijk twee banen in één keer. Ik zie het een beetje als een eigen keuze.”

Dromen van de Verenigde Staten
Vorig jaar won hij met DAN Mango de Achterhoekse Band Competitie en speelde hij op Huntenpop, maar Dantes dromen reiken verder dan Nederland. “Het lijkt me heel vet om een Amerikaanse tour te doen, dat is toch het epicentrum van de muziekwereld op dit moment. En ik zou een keer met een orkest willen spelen. Er is één nummer op het nieuwe album dat heel mooi en melancholisch is en goed bij zo’n setting past.’’

Leave It All To Me, het debuutalbum van DAN Mango, komt op 29 maart 2024 uit. Nieuwste single CALM DOWN, is hier te beluisteren.

Lees ook: Muzikant zijn terwijl je met je neus in de studieboeken zit: hoe is dat? Lees het verhaal van Son Nouveau.