De Ondernemer: 1920 Speakeasy Cocktailbar

“Alles draait om beleving. In mijn ogen is dat het allerbelangrijkste"

Communicatiestudent Noa Jansen combineert zijn passies voor cocktails en ondernemen als mede-eigenaar van 1920 Speakeasy Cocktailbar in Nijmegen. SAM sprak hem onder meer over het combineren van de bar en zijn studie.

Het valt bijna niet op: de geheimzinnige trap aan de Gerard Noodtstraat in Nijmegen, die je naar een deur leidt. Bel vooral aan als je voor de deur staat: het is namelijk de entree naar 1920, een nieuwe cocktailbar die november vorig jaar zijn deuren opende. Eén van de eigenaren is communicatiestudent Noa (24), die het bedrijf samen met Joost Maters (24) runt.

Kroonluchters en dieprode banken
Eenmaal binnen waan je je in een andere tijd. De sfeer van de roaring jaren twintig van de vorige eeuw is overal in de bar te voelen: van de blinkende kristallen kroonluchters aan het plafond tot aan de dieprode banken. Een verwijzing naar de tijd waarin speakeasy bars ontstonden, vertelt Noa. “Hier komt ook onze naam vandaan: 1920. Speakeasy’s werden tijdens de prohibition (drooglegging, red.) opgericht.” Een periode in de Verenigde Staten waarin de productie en verkoop verboden was. Om niet ontdekt te worden, moesten gasten zachtjes praten (speak easy) in deze bars en was er geen vrije inloop mogelijk.

Alles draait om beleving
“Vandaar ook de sfeer die we wilden creëren in de bar: mysterieus en geheimzinnig,” vervolgt Noa. “Alles draait om beleving. In mijn ogen is dat het allerbelangrijkste en dat wat ons onderscheidt van andere horecazaken.” Die eerder genoemde deur naar 1920 is bijvoorbeeld altijd gesloten: “Je kunt ook niet van buiten naar binnen kijken. Als een gast aanbelt, komt één van ons naar de deur om te vertellen of er plek is.”

“Tijdens de ontwikkelfase van het bedrijf hebben we zelf veel speakeasy’s bezocht, in bijvoorbeeld Parijs, Barcelona en Amsterdam”

Jenever en gember
Ook de cocktails verwijzen naar vervlogen tijden. De It’s the Berries – ‘het is geweldig’ in spreektaal uit de jaren twintig – bijvoorbeeld. Deze cocktail is gemaakt op basis van onder meer jenever, blauwe bes en gember. Het ontwikkelen van een cocktailkaart voor 1920 heeft een hoop tijd gekost, zegt Noa. “Door ervaring, veel lezen en andere goeie bars bezoeken ga je op een gegeven moment smaakcombinaties herkennen. Daarnaast hebben cocktails altijd een bepaalde balans nodig om goed te smaken. Er mogen geen smaken overheersen.”

Het interieur van 1920 Speakeasy Cocktailbar. De wandschilderingen zijn gemaakt door kunstenares Yvet Elisabeth.

Mond-tot-mondreclame
De inspiratie voor een speakeasy kwam voort uit de locatie: een kelder onder een bestaande horecazaak. “Tijdens de ontwikkelfase van het bedrijf hebben we zelf veel speakeasy’s bezocht, in bijvoorbeeld Parijs, Barcelona en Amsterdam.” Deze keuze bleek een schot in de roos: hoewel de cocktailbar net open is, komen er al gasten via mond-tot-mondreclame. “Dat is voor een speakeasy natuurlijk de beste manier van marketing.”

Ondernemen en studeren
Maar 1920 is niet Noa’s eerste stap op het gebied van ondernemen: hij is op zijn zestiende begonnen in het horecavak en startte twee jaar later het bedrijf Premium Cocktail Service, een cocktailservice op locatie. Voor Noa, die naast het runnen van de bar ook nog fulltime studeert, is het combineren van de bedrijven en zijn studie soms lastig. “Het is vrij ingewikkeld,” vertelt Noa. “Naast de avonden dat de speakeasy open is, maak ik veel uren om het bedrijf draaiende te houden. Denk aan personeelszaken, boekhouding, inkopen… Om dit te combineren met studeren is een uitdaging, maar door goed te plannen is het wel haalbaar.” Na zijn afstuderen wil Noa zich richten op zijn bedrijven en sluit hij niet uit dat er nog meer zaken bijkomen. “Ik weet wel dat ik in de hoek van het ondernemen wil blijven hangen.”

Gewoon beginnen
Voor andere ondernemende studenten heeft Noa nog een tip: “Gewoon beginnen, dat is het belangrijkste. Zodra je de juiste motivatie hebt gevonden en je werkt naar een bepaald doel toe, dan denk ik dat alles mogelijk is. Breng vooraf alle risico’s in kaart en ga in gesprek met experts. Ervaringen uit de praktijk zijn enorm waardevol en ondernemers zien het vaak als een eer om een enthousiaste student te kunnen helpen.”

1920 Speakeasy Cocktailbar is te vinden aan de Gerard Noodtstraat 145 in Nijmegen. De bar is van donderdag tot en met zaterdag open, van 18.00 uur ’s avonds tot 2.00 uur ’s nachts. Volg de bar via hun Instagramaccount.

Voor SAM maakte Noa een mocktailrecept, speciaal voor Dry January:
“Ook voor alcoholvrije cocktails kun je bij 1920 terecht. Laten we hopen dat de winter snel achter ons is. Hier alvast een verfrissende zomermocktail:

• 10 ml vlierbloesemsiroop
  • 10 ml basilicumsiroop
  • 20 ml limoensap
  • Doe een handje verse basilicum in het glas
  • Vul het glas vol met ijs en aftoppen met Spa rood
  • Even goed doorroeren en garneer met een rietje, topje basilicum en een limoentje

CHEERS!”

Lees ook de ondernemersverhalen van Gelukkig Uniek en Taste of Home.

Ellen

Super wat een mooie uitdaging. Zo jong zo ondernemend. En een studie erbij. Petje af . Topper

likes Reageer

Léon

Wat een leuke cocktailbar. Echt een aanwinst voor Nijmegen. Als je binnen bent waan je je helemaal in de '20's.

likes Reageer