De Ondernemer: Taste of Home

“Het is altijd een droom geweest om met mijn familie een horecaonderneming te runnen”

Arepas, patacón broodjes en empanadas. Melissa Wernet (29) is het gezicht van familiebedrijf Taste of Home in Nijmegen waar ze deze lekkere snacks en andere streetfood gerechten verkopen. Ook werkt ze als procescoördinator bij HAN Services Financiën.

Thuis in Nijmegen
Tien jaar geleden verhuisde Melissa samen met haar vriend, met wie ze inmiddels zestien jaar samen is, van Aruba naar Nederland. Hij voor een studie Leraar Chemie en later Pedagogiek, zij voor de opleiding Bedrijfseconomie, beide aan de HAN in Nijmegen. “Tijdens een opvangweek lieten Arubaanse studenten die ons voor gingen de stad en de campus zien. Ik voelde me gelijk thuis in het rustige, sociale Nijmegen.”

HAN Huntu
Het studeren ging Melissa goed af maar was niet alleen makkelijk. “Het eerste jaar voelde ik me buitengesloten tijdens samenwerkingsopdrachten doordat mijn Nederlands nog niet vloeiend was. Vanaf het tweede jaar had ik het beter naar mijn zin als commissielid van het Caribisch studentennetwerk HAN Huntu. Ik hielp bijvoorbeeld met subsidieaanvragen en het opstarten van een buddy systeem.” Ze deed zes jaar over haar opleiding doordat ze moeite had met een aantal vakken. “Tijdens een programma voor langstudeerders kwam ik erachter dat ik de lat te hoog legde. De druk resulteerde erin dat ik blokkeerde. Ik had gelukkig een goede slb’er die me op het juiste pad bracht.”

Spin in het web
Haar afstudeeropdracht bij de financiële afdeling van de HAN rondde ze af met een acht. “Ik onderzocht
terugkerende verplichtingen binnen HEB, het inkoopsysteem van de HAN.” Na haar afstuderen volgde een verzoek om een zwangerschapsverlof op te vangen in de functie front office bij diezelfde afdeling. “Niet de baan waar ik voor gestudeerd had maar ik vond het geweldig. Alle verhalen kwamen hier binnen. Ik was een spin in het web. Een paar maanden later solliciteerde ik naar de functie procescoördinator bij Services Financiën.” Melissa houdt zich momenteel ook bezig met de inrichting van het financiële gedeelte van studie-informatiesysteem OSIRIS.

Belangrijk familiemoment
In alle jaren in Nederland miste Melissa haar familie en het Colombiaanse en Arubaanse eten van haar moeder verschrikkelijk. “Mijn moeder, zusje en broertje zijn drie jaar geleden gelukkig ook geëmigreerd. Eindelijk konden we weer samen eten, voor ons een dagelijks, belangrijk familiemoment. Met smaken die herinneringen oprakelen. Smaken die we nergens anders konden vinden.” Ze bleken niet de enige die het eten van thuis zo misten. Het kooktalent van haar moeder zorgde hobbymatig steeds vaker voor cateringverzoekjes van vrienden en bekenden. “Het is altijd een droom geweest samen een horecaonderneming te hebben. Ik dacht op een gegeven moment, het is nu of nooit.”

Afgelopen zomer zag de HAN-medewerkster dat er een locatie te huur was in de Lange Hezelstraat, waarin keukenapparatuur ter overname aanwezig waren. Perfect voor een cafetaria, precies wat ze wilden. “Financiële en morele steun van familie en naaste vrienden gaf de doorslag. In september 2022 kregen we de sleutel en begon het hele proces van vergunningen en verbouwingen. We hebben alles zelf gedaan, vooral mijn broer heeft veel geklust. Eind januari 2023 was de officiële opening. In eerste instantie zouden mijn broer en moeder de zaak fysiek runnen maar we trokken gauw de conclusie dat het naïef was dit met zijn tweeën te doen. Het liep meteen storm.”

Behoorlijk aanpoten
Op de menukaart vind je onder meer snacks als arepas (broodjes van maismeel-deeg), baskets met kip of rundvlees, patacónes (broodjes van gefrituurde bakbanaan), empanadas (hartig gevuld deegwaar) en warme gerechten die dagelijks wisselen. Melissa neemt bestellingen op en verzorgt inkopen en het administratieve gedeelte. Haar moeder bereidt het eten voor en haar broer is verantwoordelijk voor de keuken. En dan zijn er nog taken als brood bakken, afruimen, afwassen, schoonmaken en social media, waar partners en naaste vrienden in ondersteunen. “Op dit moment helpt iedereen vrijwillig en is het behoorlijk aanpoten. Soms is het zo druk dat we Thuisbezorgd moeten stopzetten. We werken zelfs door tot 02.00 uur ’s nachts. Onze producten zijn vers en moeten dagelijks bereid worden. De start ging zo snel dat het chaotisch verliep, maar we krijgen het steeds beter op de rails.”

Alles in samenspraak
Om alle ballen in de lucht te houden, nam Melissa recent voor 50% ontslag op de HAN. “In goed overleg is afgesproken dat ik geen leidinggevende functie meer heb. Het was teveel: het combineren van Taste of Home, de HAN en het gezinsleven. Ik heb een dochtertje van twee.” Ze benadrukt echter dat ze de zaak absoluut niet alleen runt. “We zijn een familiebedrijf. Alles gebeurt in samenspraak. Volgens mij ligt de sleutel van het succes in de betrokkenheid en de passie die we allemaal voelen. De komende maanden werken we aan het verbeteren van het proces, de keukeninrichting en wellicht een personeelsuitbreiding. We ontwikkelen een bestelpagina en in de zomer openen we een terras. We hebben ideeën te over. Van meer internationale gerechten op de kaart, een vaste dag koken voor dak- en thuislozen tot het openen van een grotere locatie met feestzaal.”

Met vrolijke Arubaanse muziek op de achtergrond, kijkt Melissa dankbaar haar zaak in. “Zonder mijn moeder zou Taste of Home niet bestaan. Dankzij haar talent, maar ook het doorzettingsvermogen en warme familiegevoel dat ze ons bijbracht, staan we hier.”

De Facebookpagina van Taste of Home vind je hier.

Lees ook de ondernemersverhalen van Edibles, Het Nijmeegse Lopertje, Bijzondere Busjes en Agribeeldmaker.