De Ondernemer: Hey!Hallyu

HAN-alumna Eva opende de eerste K-popwinkel van de Benelux

K-popfans opgelet: Hey!Hallyu, de eerste K-popwinkel van de Benelux, is afgelopen zomer in Arnhem geopend. Een gesprek met eigenaar en HAN-alumna Eva Bergsma over de Korean wave en haar passie voor K-pop en ondernemen.

Om maar te beginnen met de naam: want wat betekent de Koreaanse term hallyu eigenlijk? “Het staat voor de Korean wave, de verspreiding van de Koreaanse cultuur naar de rest van de wereld”, zegt eigenaar Eva (29). “Dan kun je denken aan muziek, maar ook de K-drama’s en films, eten en drinken: eigenlijk alles wat typisch Koreaans is.” Werp één blik in het pand van Hey!Hallyu aan het Velperplein en je weet het zeker: die Korean wave is ook in Nederland aan land gekomen. Rekken met kleurrijke albums van de populairste Koreaanse muziekartiesten [K-pop is de verzamelnaam voor alle genres die uit Korea komen, red.] staan in de winkel, netjes gesorteerd op de naam van de band of artiest.

Van niche naar mainstream
Eva’s interesse in K-pop begon zo’n twaalf jaar geleden. “Ik kwam het tegen door een vriendin van mij, en de muziek sprak me meteen ontzettend aan. Ik dacht: wow, deze mensen kunnen én zingen én dansen… Als fan heb je haast het idee dat je ze persoonlijk leert kennen, dat vond ik ook erg leuk. Toen was K-pop nog erg klein in Nederland.” Anno 2024 is dat helemaal anders: van niche is K-pop uitgegroeid tot een muziekstijl met duizenden fans. K-pop-artiesten verkopen grote zalen als AFAS Live en de Ziggo Dome uit en onder andere Coldplay en Dua Lipa werkten samen met K-popbands als BTS en Blackpink.

Albums sparen
Die liefde sijpelde al snel door in Eva’s studie. Toen ze in haar vierde jaar van de opleiding Communication & Multimedia Design zat, volgde ze de minor Ondernemen. “Het kriebelde al langer om iets met K-pop te doen, want het was zo duur om albums vanuit Zuid-Korea naar Nederland te verzenden. Mijn vriendinnen en ik deden dat nog wel eens samen. We maakten een wensenlijstje van albums en als we bijvoorbeeld tien albums bij elkaar gespaard hadden die we graag wilden, dan kochten we ze in één keer. Want anders was het gewoon niet te betalen.”

“De verpakkingen van de albums zijn bijna een kunstvorm”

Pitchwedstrijd
Dat bracht Eva op het idee voor Hey!Hallyu. “Als het zoveel scheelt in de verzendkosten, dan moet het ook lonen om de albums online aan te bieden. Dat leek me een heel erg tof idee om uit te werken. Tijdens die minor heb ik heel veel gehad aan de steun van de docenten en het sparren in de lessen.” Eva won ook nog een pitchwedstrijd met een prijs van 2500 euro. Dat geld gebruikte ze meteen als startkapitaal voor Hey!Hallyu, dat toen alleen nog een online webshop was. “Hey!Hallyu heb ik lang naast andere banen gedaan, echt als hobby,” vertelt Eva. “Tot begin 2020 was het nog vrij rustig, maar daarna begon Hey!Hallyu zo hard te groeien dat het echt de huiskamer uitgroeide. Heel veel bedrijven zijn onderuit gegaan door corona, maar wij hebben er alleen maar heel veel profijt van gehad.”

Eerste van de Benelux
De opening van de winkel afgelopen zomer past toevallig genoeg precies in het vijfjarenplan dat Eva ooit als opdracht voor de minor maakte. “Hey!Hallyu begon in 2018 en toen dacht ik: over vijf jaar doen we een winkel. Dat is op een paar maanden na precies uitgekomen: in juli 2023 openden we de winkel in Arnhem.” En daarmee werd Hey!Hallyu de eerste K-popwinkel in de Benelux. “Je hebt nu wel andere aanbieders zoals Kroese en MediaMarkt, maar wij zijn eigenlijk de enige die zich exclusief op K-pop richten. Je merkt dat mensen uit alle hoeken van het land hierheen komen, ik heb zelfs klanten uit Duitsland.”

Een greep uit het assortiment van Hey!Hallyu: K-popalbums, maar ook filmsoundtracks en schattige plushies.

Globalisatie
Maar hoe is K-pop in Nederland zo populair geworden? Volgens Eva komt het door een aantal zaken. “Door globalisatie is het sowieso makkelijker om de hele wereld binnen handbereik te hebben. Ze doen in Korea hun best om de muziek voor het westen interessant te maken. De online vertalingen zijn altijd in het Engels en de artiesten werken samen met westerse muziekproducers.”

Album als verzamelitem
Op het gebied van marketing loopt Korea mijlenver voor, vindt Eva: “De verpakkingen van de albums zijn bijna een kunstvorm.” Ze haalt een muziekdoos in de vorm van een draaimolen uit de vitrine. Uit de draaimolen klinkt muziek, terwijl fotokaarten ronddraaien. “Dat doen ze ook slim: de muziek wordt altijd via Spotify geluisterd, het gaat echt om het fysiek hebben van een album als een verzamelitem. Fans vinden het vaak ook zonde om de cd af te spelen.” Veel K-popalbums zijn niet zomaar cd’s of vinylplaten, maar hebben bijvoorbeeld de vorm van een pak tarotkaarten. Ook zijn ze voorzien van allerlei extra’s, zoals een QR-code waarmee je de muziek af kunt spelen.

K-pop is geen hype die over vijf jaar weer uitgedoofd is

Blijft een niche
Hoewel de hype rond K-pop nu groot is, denkt Eva wel dat het altijd een niche zal blijven. “Je merkt nu nog steeds dat er mensen zijn die K-pop niet snappen, die niet begrijpen waarom dit populair kan zijn. K-popfans zijn vaak mensen die sowieso net iets anders dan mainstream willen zijn. Die juist niet met de grote massa mee willen draaien, maar het leuk vinden om net iets aparter te zijn.”

Geen tienjarenplan
En of ze al een plan voor de komende tien jaar heeft gemaakt na het succesvolle vijfjarenplan? “Nee, mijn doel voor de lange termijn is bereikt,” lacht Eva. “Maar we willen met Hey!Hallyu niet alleen albums verkopen, maar ook meer events organiseren voor K-popfans. We hebben zoveel leuke ideeën, wie weet gaan we in de toekomst een speciaal Korea-con organiseren. K-pop is geen hype die over vijf jaar weer uitgedoofd is.”

Hey!Hallyu is te vinden aan het Velperplein 21 in Arnhem, op de hoek van het Velperplein en de Steenstraat. De winkel is van woensdag tot en met zondag van 11:00 tot 17:00 geopend. Volg de winkel via hun website of Instagramaccount.

Lees ook de ondernemersverhalen van 1920 Speakeasy Cocktailbar en Gelukkig Uniek.

Alle reacties (0)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *