HAN-docenten delen hun boekentips én wat er op de stapel ligt

Boekenwurmen aan het woord

Mocht het je ontgaan zijn: het is deze week Boekenweek. Nu maakt dat fervente lezers niets uit: die lezen zowat iedere week een boek. SAM sprak twee HAN-docenten over het boek dat ze het meest recent lazen, welke parel het meest indruk heeft gemaakt en wat er momenteel op de stapel ligt.

Manuela Hermens

Manuela Hermens, docent Mondzorgkunde en lid van de Leergemeenschap Laaggeletterdheid op de HAN, leest graag en veel. “Lezen is ongelooflijk belangrijk. Niet alleen voor je taalontwikkeling, maar ook voor de verrijking van je ziel.”

Meest recente boek: “Het laatste deel van De zeven zussen van Lucinda Riley. Een populaire bestsellerreeks, en terecht. Het gaat over zeven zussen, die allemaal geadopteerd zijn. Als hun adoptievader overlijdt, laat hij voor ieder van hen een brief achter. Daarin staat een mysterieuze verwijzing naar hun afkomst. In ieder deel volg je één zus, die op zoek gaat naar waar zij vandaan komt. Het is meeslepend, romantisch, dramatisch, er zit veel geschiedenis in: het is heerlijk. Mijn dochter, leraar Aardrijkskunde, begon sceptisch aan deel één, maar is nu ook verslingerd. Juist ook omdat iedere zus uit een ander land komt. Het is heel leuk om samen met haar te delen.”

Indrukwekkend boek: Een klein leven van Hanya Yanagihara. Het gaat over vier vrienden die samen in New York hun weg vinden. Eén van hen praat nooit over zijn verleden en de rest durft hem er al jaren geen vragen over te stellen. Vervolgens gebeurt er van alles, met een heftige twist. Het gaat over vriendschap, verborgen verdriet, machtsmisbruik, trauma… ik was echt verpletterend door het verhaal. Vaak lees ik in de trein van Boxmeer, waar ik woon, naar mijn werk in Nijmegen en terug. Op een gegeven moment zat er een meisje tegenover me, die het boek ook las. We hebben daardoor een prachtig gesprek gevoerd. Dat is wat boeken doen: ze verrijken niet alleen jezelf, maar verbinden je vaak ook met andere mensen.”

Op de stapel: Het non-fictie boek Rood in Wassenaar van Marjolein Moorman. Zij is wethouder van Onderwijs, Armoede en Inburgering in Amsterdam en bekend van de het programma Klassen. Het gaat over haar eigen verhaal, maar ook over haar visie op het onderwijs en het belang van kansengelijkheid. Ik ben heel benieuwd.”

Jelte Krijnsen

Jelte Krijnsen, docent Communicatie, leest niet alleen graag; hij schrijft zelf ook. Vorig jaar mei kwam zijn autobiografische debuut Broertje dood uit, over de indrukwekkende zoektocht naar wat de dood van zijn broertje en het zwijgen daarover met hem en zijn familie heeft gedaan.

Meest recente boek:Het geluk van de wolf van Paolo Cognetti. Het gaat over Fausto, die zich een tijd lang terugtrekt in de natuur. Dat doet hij samen met Silvia. Daar geniet hij van de bergen, vrijheid, stilte en de ontsnapping aan het drukke leven. Toch keert hij noodgedwongen terug, naar de hectiek van de stad. Vervolgens verlangt hij hevig terug naar die periode in de natuur en naar Silvia. Het is een prachtig boek over bezinning, reflectie en wat er werkelijk toe doet in het leven.”

Indrukwekkend boek:Sonny Boy van Annejet van der Zijl. Een waargebeurd verhaal over twee mensen uit totaal verschillende werelden, die samenkomen. De jonge, Surinaamse Waldemar en de al wat oudere Nederlandse Rika worden verliefd. Het speelt zich af in de jaren 20, 30 en 40: voor, tijdens en na de Tweede Wereldoorlog. Rika is getrouwd en heeft al 4 kinderen, maar raakt zwanger van Waldemar. Het zorgt voor een groot schandaal, vooral in die tijd. Toch weten ze, ondanks alles, een voorspoedig bestaan op te bouwen met elkaar en hun zoon Waldy, hun eigen ‘Sonny Boy’. Maar dan breekt de Tweede Wereldoorlog uit. Het boek voert je volledig mee naar het Suriname van toen en sleept je door hun levensverhaal heen. Het raakt je diep in je ziel en hart. Juist omdat het echt gebeurd is.”

Op de stapel:Het zoutpad van Raynor Winn. Het gaat over een stel in Wales, dat al dertig jaar samen is en hun boerderij heeft verbouwd tot goedlopend Bed & Breakfast. Maar ze raken in één klap alles kwijt, ook hun huis. Dan blijkt dat de man ernstig ziek is. Ze besluiten samen een wandeltocht van duizend kilometer langs de zuidkust van Engeland te maken. Het klinkt als een indrukwekkend boek. Toch zal het nog even stof vergaren, want ik ben bezig met het schrijven van mijn tweede boek. Waar het over gaat? Dat houd ik nog even voor mezelf, ik ben net op weg. Maar ik houd jullie op de hoogte!”

Benieuwd naar Jeltes boek ‘Broertje dood’? Lees hier het interview dat SAM eerder met hem had, of klik hier voor meer informatie over het boek.

Nikki Hooijerink

Leuk deze boekentips! Als HAN student of medewerker kan je bij de Studiecentra ook veel literatuur lenen. Voornamelijk in Nijmegen, maar we kunnen ook boeken opsturen naar de locaties in Arnhem. Van Raynor Winn hebben we Landlijnen in de collectie op K35. Een klein leven van Hanya Yanagihara kan je lenen op K33. Sonny Boy is een populaire titel in de aanloop richting 4 en 5 mei. Zowel de roman als de verfilming kan je ook bij ons lenen. Dan hoef je niet al je boeken aan te schaffen!

likes Reageer