Teun: Ruimte voor studenten is naar de maan

Bijbouwen of ruimtereizen?

Onze studentcolumnist Teun Rijken (19), eerstejaarsstudent Communicatie, deelt om de drie weken zijn beschouwingen, gedachten en belevenissen op SAM.

Het is weer zover: de Instagram stories vliegen me om de oren. Dan heb ik het niet over verhalen van lijpe vakanties in Verweggistan, maar over de missie van (aanstaande) studenten om een kamer te vinden.

Iedereen in mijn insta feed lijkt op zoek te zijn naar een woning, maar waarschijnlijk komt dat door de simpele reden dat ik als student veel studenten ken. Die hebben nu eenmaal graag hun eigen ruimte. Toch is het zo dat er momenteel veel studenten op zoek zijn naar een kamer. Een student heeft niet veel nodig (zoals ik in mijn tweede column voor SAM schreef: ov, pils, geld en studiepunten zijn essentieel voor iedere student), maar eigenlijk is er nog een ‘product’ te noemen waar bijna al mijn leeftijdsgenoten naar snakken: woonruimte.

Met een kamer dicht bij de HAN, bespaar je als student namelijk veel reistijd. Daarbij is het zo dat je je anders na het stappen telkens moet haasten voor de laatste trein. Dat is ook geen pretje. Een kamer geeft je nou eenmaal meer vrijheid. Probleempje: die woonruimte is er niet op dit moment. De ruimte is naar de maan.

Oplossing: meer bouwen. Ik weet dat dit makkelijker is gezegd dan gedaan (zeker met al die crises nu, denk aan de stikstofproblematiek). Waar kunnen én mogen we bouwen? Met het opofferen van natuurgebieden maak je niemand blij. Veel leegstaande gebouwen zijn monumentaal, dus daar kunnen we ook geen woningen van maken. Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet de perfecte oplossing heb. Vlaanderen opnieuw koloniseren lijkt me ook weer zo wat… Máár, als er meer starters- én seniorenwoningen worden gebouwd, kunnen bewoners eerder doorschuiven naar een woning die geschikt is voor de volgende fase in hun leven.

Een starter heeft bijvoorbeeld niet zo veel te besteden als iemand die een tweede of derde woning gaat kopen – of huren. Starters zitten dus ook niet te wachten op een hypotheek van vier ton, maar hebben liever een knusse huur – of koopwoning waarvoor de rekening niet volledig binnenstebuiten hoeft gekeerd. Bovendien willen senioren vaak niet te groot wonen. Of in ieder geval in woningen die gelijkvloers zijn, zodat ze met hun ijzeren vierwielslakken (rollators!) ook nog steeds de tocht kunnen maken van de slaapkamer naar de badkamer en van de woonkamer naar de keuken.

Het lijkt me zonneklaar: geef studenten die paar vierkante meters waar ze om vragen. Misschien hebben pantjespooiers nog wat ruimte over. En anders verhuizen we lekker naar de maan. Daar is nog ruimte.

Mijn wens? Dat studenten die nu zonder kamer zitten, maar snel heerlijk mogen slapen in hun eigen woning. Onder de maneschijn, de weerspiegeling van de dichtstbijzijnde ster: die brandende gasbol met ‘zon’ als maan – uhh… naam!

Lees hier de vorige column van Teun.