Gloeilamp en zon als symbool voor slimme, schone aanpakken

­­­Hoe kunnen wij als HAN het zélf Slimmer, Schoner en Socialer doen?

Gezocht: jouw bijdrage aan de rubriek 'Dat kan Slimmer/Schoner/Socialer'

Wie zoals de HAN de wereld Slim, Schoon en Sociaal wil maken, moet natuurlijk in eigen huis het goede voorbeeld geven. Met de rubriek ‘Dat kan Slimmer/Schoner/Socialer’ daagt SAM medewerkers en studenten uit om hiertoe met ijzersterke voorstellen te komen. Laat je inspireren door de top drie van ingezonden bijdrages tot nu toe!

Resultaatverantwoordelijke teams bij de HAN: “Oude wijn, nieuwe zakken?”
Adviseur Onderwijs- en Organisatieontwikkeling Marleen Kaijen werkt nog kort bij de Academie Gezondheid en Vitaliteit. Per augustus wordt ze transitiemanager bij Fontys. Voordat ze weggaat, breekt ze een lans voor resultaatverantwoordelijk werken in teams. Maar dan écht. Daar schort het nu namelijk aan bij de HAN, vindt zij.
Haar kijk op de zaak deelde ze daarna ook op ScienceGuide. Het maakte veel los! Haar inzichten trekken landelijk aandacht en kunnen rekenen op grote bijval, ook van HAN-collega’s.

Marleen Kaijen (Rubriek Slimmer/Schoner/Socialer)
Marleen Kaijen (foto: Ralph Schmitz)

Sustainable Solutions: “Een schonere HAN? Betrek en beloon studenten beter”
Aleksandr Stommels (HAN Sustainable Solutions): “Vaak horen wij: ‘Hoe kan het toch dat onze studenten niet meedoen aan project X of Y?’ Meestal luidt de verklaring: ‘Tja, motivatie, hè. Ze lopen er niet warm voor.’ Of: ‘Het lukt niet om die doelgroep te bereiken.’ Bij HAN Sustainable Solutions zien we dat anders: studenten die direct bijdragen aan een schonere HAN, die moet je wel wat bieden. Studiepunten, bijvoorbeeld, of een salaris.”

Team HAN Sustainable Solutions (Rubriek Slimmer/Schoner/Socialer)
SuSo-team (v.l.n.r.): Jip Buiting, Jurriaan Janssen, Antoni Chen, Arthur Diederen, Aleksandr Stommels. (foto: Desi van Woerkom)

Gooi Billie niet weg, het is een blijvertje
De HAN wil bijdragen aan een schonere wereld. Dan kun je zelf geen smeerpoets zijn. Een stap in de schone richting is het niet langer gebruiken van de twee miljoen wegwerpbekers die we jaarlijks met z’n allen bij het vuil gooien. Daarvoor in de plaats is de herbruikbare Billie gekomen. Nu nog zorgen dat we die beker niet (per ongeluk) weggooien.

Projectleider Marije Wensink met Billie Cups (Rubriek Slimmer/Schoner/Socialer)
Projectleider Duurzaamheid Marije Wensink met de nieuwe Billie Cups (foto: Ralph Schmitz)

De SAM-rubriek ‘Dat kan Slimmer/Schoner/Socialer’ geeft jullie, de HAN-medewerkers en HAN-studenten, het podium. Waar zie je dat de HAN in eigen huis kansen laat liggen of beter kan aangrijpen rondom Slim? Of Schoon? Of Sociaal? Heb jij een bijdrage of een suggestie voor deze rubriek? Laat het ons weten: sam@han.nl