(foto: Artem Labunsky op Unsplash.com)

Ga jij straks met je eigen servies rondsjouwen binnen de HAN?

SAM Medewerkerspanel

Deze week schrijft staatssecretaris Vivianne Heijnen van Milieu: “Wegwerpbekers en wegwerpmaaltijdverpakkingen zijn vanaf 2024 niet meer toegestaan op kantoor, in de horeca of op festivals. In plaats hiervan moeten herbruikbare borden of bekers worden gebruikt.” Is dat realiseerbaar? Zien we over anderhalf jaar medewerkers en studenten met eigen mokken, borden en bestek rondsjouwen op de HAN? We vragen het aan enkele leden van het SAM Medewerkerspanel.

Renske Verhoeven, docent HBO-Verpleegkunde:
Een relevante en terechte ontwikkeling, een verbod op wegwerpbestek, -bekers en -borden. Als je na gaat hoeveel wegwerpplastic er in de consumentenhoreca, onderwijshoreca, gezondheidszorghoreca en de bedrijvenhoreca wordt gebruikt, zal het een groot verschil gaan maken als dit stopt. Er is steeds meer verantwoordelijkheidsgevoel en besef om de maatschappij duurzamer in te richten. En we zijn dit ook verplicht aan de generaties na ons, aan de dieren en de natuur op onze aarde. Ik verwacht allerlei nieuwe technologie welke duurzaam wegwerpservies zal realiseren. Neem nu de eetbare koffiebekers van de start-up van HAN studenten, Edibles. Ik kijk uit naar deze nieuwe ontwikkelingen!

Ton Ammerlaan, docent Engels, Communicatievaardigheden en Onderzoeksmethodologie:
Een mooie start is dit al! Wanneer wij ook als hogeschool Cradle-to-Cradle principes gaan toepassen, dragen we ons steentje bij aan de toekomst van de jeugd die we opleiden. We stellen studenten deze uitdagingen voor. Kopjes van bamboe in plaats van plastic, en mokken van de baas met je eigen naam, dat is zo gek nog niet. Voor studenten is dat wat lastiger, want de rugzak vol eigen eten en drinkbakjes is vast nog een stap te ver. Misschien is het een oplossing om maar één soort plastic toe te staan op de campussen: bio-based plastic. Daar zijn varianten genoeg van. En anders één soort fossiel-plastic wat op de campus kan worden hergebruikt in extractor-extruder-apparaten. Collega Luca Genari kan dat verzamelde plastic met HAN-studenten hergebruiken om nieuwe plastic constructies mee te maken. Overigens mis ik nog steeds zonnepanelen op onze daken, groene daken en vergroende pleinen op beide campussen. Zou de HAN nog meedoen met de kampioenschappen Tegelwippen?

Sabine Maresch, hoofd HAN Talencentrum:
Ons team heeft al jaren een eigen mok, met de eigen naam er op, die we zelf afwassen. We missen nu wel op veel plekken een aanrechtje met afwasspulletjes, (schone!) theedoeken, bordjes en bestek. Nu sta ik soms mijn mok en vork in een wc-ruimte af te wassen, met handzeep….
Een tip voor een HAN kerstcadeau: een uitvouwbare beker die in je tas past, met mogelijkheid om je naam er op te schrijven. Misschien een leuke opdracht voor IPO-studenten?! En als je je beker vergeet, dan betaal je statiegeld op een mok van de kantine of coffee corner. Wedden dat we daar zo aan gewend zijn?

Einte

Ik begrijp soms niet waarom we zoveel tijd moeten nemen om kleine stappen te zetten. De HAN kiest voor schoon (en slim en sociaal). Waarom dat niet in één keer besluiten om alle wegwerpkoffiebekers te stoppen? Gewoon morgen doorvoeren. Dan loop je één dag te zoeken en neem je desnoods je beker mee van huis. Of koop je er een op de campus. Hoeveel scheelt dat op jaarbasis...? Heeel veeel. Het zou van lef getuigen om de daad bij het woord te voegen.

likes Reageer