In het mbo is sprake van uitbuiting en discriminatie bij stages. Hoe zit dat in het hbo?

Uit een recente CNV-inventarisatie blijkt dat schrikbarend veel mbo-stagiairs vooral rotklusjes moeten doen bij hun leerbedrijven. Alsof de wijdverspreide discriminatie van stagiairs van niet-westerse komaf of met een beperking al niet schandalig genoeg is. Herkenbaar voor de docenten uit ons panel? Is het ook foute boel in het hbo? Wat krijgen HAN-stagiairs zoal te verduren?

Nabila Zinad, hoofddocent Social Work, academieregisseur en grenswerker:
“Ik heb twee broers, die in hun adolescentie veel te verstouwen hebben gehad op dit vlak. Het was destijds moeilijk om één broer te zien huilen uit frustratie na de zoveelste afwijzing. De ander reageerde het af op ons: Stress rolls down! Bij afwijzingen werden mijn broers steeds onbereikbaarder voor troost of een goed gesprek. Tot verdriet van onze ouders. Het overkwam niet alleen hen, maar ons allemaal. Ik dacht weleens: waarom zijn ‘grote’ mensen zo gemeen. Mijn volwassen antwoord is nu: we bewaren liever de rust en orde dan ons in te spannen voor wat rechtvaardig is. Wat we hebben te doen? Of we werken, ieder van ons, aan echte ‘accountability’ binnen de HAN, óf we gaan als gelijkgestemden onze eigen weg en dealen er zelf mee.”

Dellwyn Oseana, International Social Work Lecturer, Coach and Trainer:
“In onze samenleving gaan de machtigen achter de machtelozen aan. En zie ze genieten! De laatste honderd jaar is dit acceptabel geworden, mainstream zelfs. Op grote schaal registreren onverschillige ogen, vaak met leedvermaak, hoe andere mensen kwetsbaar zijn, klappen krijgen, kapot gaan. We staan tegenover elkaar: winnaars versus verliezers. Polarisatie is populairder dan ooit. De ander veroordelen, dat gaat ons makkelijk af. ‘Opinions are like assholes, everybody’s got one’. Het maakt niet uit of het gaat over mbo, hbo, student, stagebegeleider, leraar, zwart, wit, bruin of wie of wat dan ook. We zijn bevooroordeeld en dat is dat. Kan dat beter? Natuurlijk. Iedereen is vrij om te kiezen. Maar we nemen liever de makkelijke, verkeerde afslag.”

Soms ‘verhollandsen’ studenten hun naam om meer kans te maken. Een strategie die werkt. Maar triest dat dit nodig is”

Rody Middelkoop, hoofddocent HBO-ICT en teamcoördinator Software Development:
“ICT-studenten zijn erg in trek. Vaak krijgen ze een stagevergoeding van 250 tot 500 euro, zo groot is hun toegevoegde waarde. Bovendien werken wij doorgaans met bedrijven die structureel bij stage of afstuderen betrokken zijn. Dit alles verklaart waarom uitbuiting bij ons geen issue is. Wel merk ik dat studenten eerder druk van het bedrijf ervaren dan van school. Verleidelijk om dan vooral het bedrijf tevreden te willen houden. Soms leidt dat tot sippe gezichten bij de beoordeling.
Waar ik helaas wel incidenteel ervaring mee heb, zijn studenten met een niet-westerse voor- en/of achternaam die niet op sollicitatiegesprek mogen komen, waar studenten met een typisch Nederlandse naam wél een uitnodiging krijgen. Op LinkedIn zie ik dat enkele studenten hun naam ‘verhollandst’ hebben om meer kans te maken op een goede opdracht. Een strategie die werkt. Maar triest dat dit nodig is.”

Ton Ammerlaan, docent Engels, Communicatievaardigheden en Onderzoeksmethodologie:
“Buiten het zicht van hun docenten en ondersteuners zijn – zeker buitenlandse – studenten extra kwetsbaar. Gelukkig leeft dat besef bij veel bedrijven en organisaties en kunnen stagiairs rekenen op een zorgvuldige behandeling. Zo worden er teams van stagiairs gevormd, om te voorkomen dat je er als student alleen voor staat. Vaak houdt ook een HR-medewerker als contactpersoon een vinger aan de pols. Vanuit de HAN wordt verder aangedrongen op regelmatig contact met de stagebegeleider en docent. Bovendien zijn er terugkomdagen, waarbij er gelegenheid is om ervaringen te delen. Trainingen zijn er ook. Niet alleen voor slb’ers, maar ook, via HAN Student Support, voor studenten. Zodat ze zich assertiever leren opstellen en beter leren om hun grenzen kenbaar te maken.
Aan de bedrijven- en organisatiekant is er meer aandacht voor een veilige werkomgeving en voor waarden en normen. Wanneer ondanks dit alles een stagiair toch onheus wordt bejegend of ander ongewenst gedrag ervaart, dan is het raadzaam contact op te nemen met een vertrouwenspersoon. Een vertrouwelijk gesprek helpt. En ja, met dit soort situaties krijgen ook hbo-studenten soms van doen, jammer genoeg. Maar met de net genoemde acties en ondersteuning kun je veel ellende voorkomen.”

Kijk op deze Insite-pagina als je behoefte hebt om een vertrouwenspersoon van de HAN te spreken.

Werk jij bij de HAN en ben je niet bang om je mening te geven? Doe dan óók mee aan het SAM Medewerkerspanel! Lees er hier meer over en meld je aan via sam@han.nl.
Meer edities lezen van het SAM Medewerkerspanel? Dat kan hier!