Treft de ‘leesramp’ ook de klagende volwassenen zelf?

SAM Medewerkerspanel

Oudere generaties klagen steen en been over de ‘leesramp’ onder de jeugd: “Een boek willen of kunnen lezen, ho maar!” Maar, eh, zijn zij in tijden van streamingdiensten en sociale media zélf nog van die fanatieke boekenverslinders? Op last van SAM nemen de leden uit ons medewerkerspanel hun eigen leesgedrag onder de loep.

Mariëlle Verhoef-Van Lier, onderzoeker Lectoraat Beroepspedagogiek:

“Al heel jong verslond ik boeken. Ik herinner me nog mijn trots na het leren van mijn eerste woordje! Vele woorden volgden en voortaan stonden er alleen nog boeken op mijn verlanglijstje. Op school had ik een tijdelijke leesdip: de verplichte boeken voor de leeslijst vond ik niet leuk, mijn eigen boeken te kinderachtig. Maar gelukkig kwam uiteindelijk mijn leeshonger terug, om nooit te verdwijnen. Behalve dat ik veel moet lezen voor mijn werk als onderzoeker, werk ik privé zo’n 25 psychologische thrillers en historische romans per jaar weg. Mijn verlanglijstje bestaat tegenwoordig uit ‘een bon’, om boeken te kopen natuurlijk.
Nu aan het lezen: De riten van het water, van Eva García Sáenz de Urturi.”

Joost Wanders, autisme-ambassadeur:

“Ik lees bijna nooit meer een boek. Ik heb wel veel boeken. Maar er is nooit een perfect moment om een boek te lezen. Voor mij moet het namelijk doodstil zijn. En het is nooit doodstil. Bij ieder geluid raak ik afgeleid, geïrriteerd of lees ik zonder te onthouden wat ik heb gelezen. Daarnaast moet ik er ruim de tijd voor hebben. Of er tijd voor maken en mijn telefoon op stil zetten, iets wat ik ook niet snel doe. Gelukkig heb ik vorig jaar nog wel het boek Friends, lovers en het grote verschrikkelijke ding van Matthew Perry kunnen lezen. Wat een emotioneel en belangrijk boek. Het greep me echt aan.”

Zo nu en dan ga ik naar de bieb om een krantje te lezen. Daar word ik heel zen van”

Hanneke Bulten, eindredacteur HAN.nl:

“Vroeger hadden wij thuis geen tv. Omdat ik best wel nieuwsgierig was, verslond ik kranten en boeken. Om toch dingen te weten te komen. Dat doe ik nog steeds, maar schermtijd en leestijd concurreren nu flink met elkaar. Terwijl het zo fijn is om te lezen! In de trein bijvoorbeeld, op weg naar Arnhem. Ik stop wel eens een boek in mijn tas, maar dan zit ik nóg vaak mijn mail te checken… Je omgeving heeft veel invloed op waar je voor kiest. Daarom ga ik zo nu en dan naar de bieb om een krantje te lezen. Daar word ik heel zen van.”

René Donders, docent Beeldend en Bildungsexpert Academie Mens en Maatschappij, werkgroep ont-moeten:

“Mijn relatie met boeken en lezen is nogal ambivalent. Tijdens de middelbare school heeft de verplichte leeslijst mij het plezier in het lezen verregaand ontnomen. Maar dat heb ik in de jaren erna wel weer teruggewonnen. In mijn boekenkast staan massa’s inspirerende romans op me te wachten. Maar hoe ik mezelf ook aanspoor, meestal kom ik niet verder dan pagina 48. Uitzondering: boeken vol kennis of filosofie. De smaak daarvan kreeg ik pas echt te pakken toen ik de master Kunsteducatie ging doen. Dus ik kon wél lezen! Om mijn readersblock te doorbreken doe ik tegenwoordig aan random reading. Daarbij sla ik een boek op een willekeurige pagina open, waarna ik de tekst op die pagina voorlees aan anderen. Vervolgens reageren zij met hun eigen random bijdrage. Zo samen lezen is lichtvoetig en creatief, heel inspirerend om te doen. Doe je mee? Zie Insta: random.reading.ram69

Bekijk ook de SAM op de Campus-video Wat is jouw favoriete boek?

Werk jij bij de HAN en ben je niet bang om je mening te geven? Doe dan óók mee aan het SAM Medewerkerspanel! Lees er hier meer over en meld je aan via sam@han.nl.

Meer edities lezen van het SAM Medewerkerspanel? Dat kan hier!