Wat is voor jou het beste én slechtste nieuws van 2023?

SAM Medewerkerspanel

Voordat de medewerkers uit ons panel zich vol overgave op kerstdiners, oliebollen of goede voornemens voor 2024 storten, vraagt SAM nog even om een korte blik in de achteruitkijkspiegel. Wat vonden zij het absolute hoogtepunt maar ook dieptepunt in het nieuws van het afgelopen jaar?

Ton Ammerlaan, vertrouwenspersoon, docent Engels, Communicatievaardigheden en Onderzoeksmethodologie:
“Eerst de minpunten, om positief te kunnen eindigen. Jammer dat niet meer Nederlanders hun stemgedrag lieten bepalen door de inhoud. Jammer ook dat er nog steeds geen krachtige aanpak te bekennen valt voor het bannen van mobieltjes in lessituaties – in het belang van de studenten. Gelukkig waren er ook mooie ontwikkelingen, zoals HAN-verenigingen die doelgericht en doortastend optreden om ongewenst gedrag tegen te gaan. Goede vibes krijg ik verder van slimme oplossingen rond mentaal welbevinden, maar ook wonen, klimaat en energie. Dat ligt vast aan mijn ingenieurswerk. Verheugend vond ik ook dat de Provincie toch meer euro’s uittrekt voor het Gelders openbaar vervoer, opdat studenten en medewerkers de opleidingen goed kunnen bereiken. En tot slot zie ik gelukkig steeds vaker goede collegiale samenwerking ontstaan tussen medewerkers met studenten als partner. Meer solidariteit, meer samenwerking en meer tijd voor elkaar, dat is wat ik ons toewens voor 2024!”

Dellwyn Oseana, International Social Work Lecturer, Coach and Trainer:
“Het hoogste én laagste punt van 2023 is dat ik me realiseerde dat ik maar een mens ben. Ik heb geen macht over wie of wat dan ook. Ik kan alleen maar mijn best doen en daar trots op zijn. In deze wereld voelen we ons voortdurend gestrest. Het gaat altijd om de volgende vergadering, de volgende beslissing of de volgende gedachte. Ik heb geleerd om te stoppen. Gisteren bestaat niet en morgen is een mogelijkheid, maar vandaag is een geschenk. Het is eng om geen controle te hebben, maar het is ook verbazingwekkend om te beseffen dat we zo véél controle hebben. Over onszelf.”

“Vooral de vraag naar het hoogtepunt van 2023 heeft mij dagenlang hoofdbrekens gekost

René Donders, docent Beeldend en Bildungsexpert Academie Mens en Maatschappij, werkgroep ont-moeten:
“Hoewel ik met een positief gemoed in mijn werk en leven sta, heeft vooral de vraag naar het hoogtepunt van 2023 mij dagenlang hoofdbrekens gekost. Wat mij betreft hadden de dieptepunten sterk de overhand: oorlog in Gaza; oorlog in Oekraïne; populisten die toenemend aan de macht komen; het beeld van een gastvrij, tolerant Nederland aan diggelen; klimaatrapport na klimaatrapport dat ons maant tot grotere en snellere stappen; de biodiversiteit die klap na klap krijgt; ChatGPT en co die de energie van hele windparken opvreten.
Zijn er dan helemaal geen lichtpuntjes? Afscheidnemend pastor John Hacking van de Nijmeegse Studentenkerk tekent in zijn kerstboodschap op: ‘Er is geen reden om kerst te vieren alsof er niets aan de hand is.’ Daar sluit ik me bij aan. Juist daarom zal ik in 2024 proberen nog meer de verbinding te zoeken en te leggen. Om mijn steentje bij te dragen aan een betere wereld, een wereld waarin iedereen mag meedoen.”

Werk jij bij de HAN en ben je niet bang om je mening te geven? Doe dan óók mee aan het SAM Medewerkerspanel! Lees er hier meer over en meld je aan via sam@han.nl.

Meer edities lezen van het SAM Medewerkerspanel? Dat kan hier!