Robbert Dijkgraaf (foto: Martijn Beekman)

“Geachte heer Dijkgraaf, beste Robbert, …”

SAM Medewerkerspanel

Maandag nog stond Robbert Dijkgraaf op het bordes van Paleis Noordeinde. Inmiddels is zijn nieuwe leven begonnen, als minister van Onderwijs. SAM vroeg een zestal HAN-medewerkers om voor hem een persoonlijk wensenlijstje op te stellen. Hopelijk vindt hij er in zijn dikke dossiertas een plekje voor.

Mariëlle Verhoef, onderzoeker Lectoraat Beroepspedagogiek:

“Wat een prachtige uitdaging ga je tegemoet! Jouw cv getuigt van een indrukwekkende loopbaan als exact opgeleide academicus, met liefde voor kunst. Ik wens je toe dat je gaat waarderen dat onze economie grotendeels draait op mensen met een heel ander cv. Bij ‘s lands grootste leverancier van beroepskrachten, het mbo, is doorlopende innovatie cruciaal — net zoals in het hbo. Alleen op die manier zijn de vakmensen van morgen straks klaar voor hun opdracht in een snel veranderende maatschappij. Helaas staan beleidskeuzes die innovatie vaak in de weg. Keuzes vanuit een traditionele kijk op onderwijs. Keuzes van hoogopgeleide politici, die niet bekend zijn met beroepsonderwijs. Ik wens jou daarom vooral een innovatievriendelijke en brede blik op onderwijs.”

Kim Verheijen, teamleider ASK HAN — Voorlichtingscentrum (HVC):

“Een van de belangrijkste redenen waarom studenten voortijdig afhaken, is een verkeerde studiekeuze. Zonde, want hoe vaak valt dit niet te voorkomen? Hierbij kan een persoonlijk oriëntatiegesprek goud waard zijn, als onderdeel van de studiekeuzecheck (SKC). Helaas verschillen inhoud, vorm en kwaliteit van die SKC nu nogal per instelling. Waarom? Omdat de overheid de scholen hierin de vrije hand geeft. Bovendien worden studenten niet vaak genoeg geraadpleegd bij de inrichting van dit SKC-proces. Jammer, want het is hun proces! Kan dit niet anders?”

“Ik reken erop, Robbert, dat jij je inzet voor het grote goed van kansengelijkheid!”

René Donders, docent Beeldend en Bildungsexpert Academie Mens en Maatschappij, werkgroep ont-moeten:

“Graag nodig ik je uit voor een kopje koffie op de HAN Campus Nijmegen, aan de Kapittelweg 33, C0.47. Dan kunnen we het hebben over waarom het een goede zaak is dat we de marktwerking terugdringen. Laten we dan ook spreken over anders toetsen. Zodat niet langer het wantrouwen regeert. Toetsen kan beter. Het kan bijdragen aan het leerplezier en in één beweging door aan een hoger studierendement. Ook voor bij de koffie: waarom budgettair sturen op evenwichtige curricula een slim idee is. Op curricula dus waarin vaste en flexibele onderdelen hand in hand gaan. Omdat dit voor de studenten fijner leren is. En zullen we ook spreken over persoonsvorming? Alleen al omdat het zo belangrijk is op weg naar meer studentenwelzijn.
Wie weet lukt het ons om eindelijk de student centraal te stellen. Dat zou het vertrouwen in de overheid weer wat terugbrengen.”

Asha Dijkstra, senior beleidsadviseur, Centrale Staf Onderwijs, Onderzoek en Kwaliteitszorg:

“Het deed mij goed om te horen dat je collega-onderwijsminister Wiersma zich sterk wil maken voor kansengelijkheid in het po en vo. Robbert, ik hoop van harte dat jij dezelfde intentie hebt voor het hoger onderwijs.
Iedereen moet toegang hebben tot onderwijs, dat is een grondrecht. En dat is niet voor niets zo. Onderwijs is de basis om je verder te ontwikkelen. Om op eigen benen in de maatschappij je weg te kunnen gaan. Naast ouders en leeftijdsgenoten zijn docenten onmisbare aanspreekpunten voor kinderen, jongeren en studenten. Scholen horen een veilig klimaat te bieden. Ze dienen een plek te zijn waar iedereen zich welkom voelt, zich thuis voelt en kansen krijgt om zich — gezond en veilig — te ontwikkelen.
 Ik reken erop dat jij je ook wilt inzetten voor het grote goed van kansengelijkheid, Robbert. Veel succes daarbij en bedankt alvast!”

Nabila Zinad, hoofddocent en inhoudscoördinator Social Work:

“Zonder twijfel, op nummer één moet staan: onderwijskwaliteit. Je weet dat goed onderwijs niet zonder docenten kan. Docenten die van elkaar leren. Die samen onderzoek doen en creatief de krachten bundelen. Dat alles vraagt tijd, ruimte en aanpassingsvermogen. Het aanpassingsvermogen is ook dit jaar op de proef gesteld. Lockdown één, lockdown twee, drie, vier…
Nauwelijks tijd en ruimte om elkaar te vertellen wat er in de klas gebeurt; hoe we studenten weer nieuwsgierig en leergierig krijgen. Met andere woorden: hoe werken we aan onze professionele vraagstukken? Het is een cliché, maar toch: meer tijd en (speel)ruimte vraagt om meer geld. Adem in, adem uit. En dan: met volle kracht vooruit!”

Renske Verhoeven, docent Verpleegkunde en wijkdocent, Minor Technology meets Health:

“Als docent met een wetenschappelijke graad ben ik altijd onder de indruk geweest van jouw capaciteiten. De zachte wetenschappelijke kant, mijn eigen vaarwater, is van een heel andere orde dan de complexe natuurkundige sferen waarin jij je begeeft. Je bezit de gave om deze ingewikkelde materie begrijpelijk over te brengen op ons leken. Een gave die als geroepen komt, nu het politiek-maatschappelijke landschap complexer is dan ooit tevoren. In de natuurkunde gaat het niet om belangen of achterkamertjes. Een stelling klopt of klopt niet. Van jou verwacht ik, ondanks de ingewikkelde uitdagingen, een eenduidig, toekomstbestendig onderwijsbeleid. In partnerschap met de leerlingen en studenten, want goed onderwijs maken we samen!”

Werk jij bij de HAN en ben je niet bang om je mening te geven? Doe dan óók mee aan het SAM Medewerkerspanel! Lees er hier meer over en meld je aan via sam@han.nl.