Is de HAN zelf slim, schoon en sociaal genoeg?

SAM Medewerkerspanel

Het Koersbeeld van de HAN staat bol van de doelen en ambities om de wereld slimmer, schoner en socialer te maken. Klinkt geweldig, hè? Maar geven we zelf wel het goede voorbeeld? Van onze HAN-collega’s willen we weten: wat kan of moet de HAN absoluut slimmer, schoner of socialer doen?

Kim Verheijen, teamleider ASK HAN – Voorlichtingscentrum (HVC):

“Als ik bij de HAN hoor over schoon, dan denk ik direct aan ons peukenprobleem. Dat ontstond toen we het terrein van de campus rookvrij maakten. Hoe lang gaan we nog ’teren’ op vrijwilligers die de ene na de andere peuk uit de struiken vissen? Ik zou zeggen: deel gratis zakasbakjes uit of beloon goed gedrag! Daarnaast moeten we in het kader van slim ook ons papierverbruik zelfkritisch onder de loep nemen. Wat waren we een paar jaar geleden trots dat al onze brochures werden gedigitaliseerd. Nu draait onze repro alsnog overuren. Kan dat niet anders?”

Nabila Zinad, hoofddocent en inhoudscoördinator Social Work:

“Beste SAM, net heb ik nog even kennisgenomen van het Koersbeeld. Bekt wel lekker: schoon, slim en sociaal. En ik ben best trots, we voegen waarde toe. Wel heb ik nog een idee om de visie van het Koersbeeld, die hoge vlucht, te laten landen. Ik stel voor dat we laagvliegend te werk gaan, met de wielen op de grond: een bustour naar alle labs en werkplaatsen van de HAN, where the magic happens. Visionair vermogen moet je prikkelen, zo eenvoudig is het. Want vergis je niet, die informele bezoekjes zullen veel en nieuwe inzichten opleveren. Bovendien: onze boundary crossers hebben liefde nodig aan het front. Tja, beelden, verwachtingen, woorden, agenda’s… Er is altijd wel een reden om iets niet te doen. Wanneer zullen we beginnen?“

“To be smarter, one needs to listen. To be cleaner, one needs to care. To be social, one needs to be able to speak freely”

Dellwyn Oseana, docent en coach International Social Work

[zegt het dit keer liever in het Engels:] “Smarter, cleaner, more social? Can the HAN be those things? Some people feel the executive board acts like they are running a corporation mainly interested in money. Some (international) students are feeling neglected and ignored, even though they pay a lot of money to come to the HAN. Some employees do not feel appreciated or included. How about their future at the HAN? To be smarter, one needs to listen. To be cleaner, one needs to care. To be social, one needs to be able to speak freely. When everyone at the HAN focuses on mutual respect instead of criticizing or blaming others, then the HAN as a whole will surely benefit.

Rody Middelkoop, hoofddocent HBO-ICT en teamcoördinator Software Development:

“Ik zie vaker collega’s met een mok rondlopen. Geen slecht idee als iedereen een mok zou gebruiken, zolang die tenminste gedurende de werkdag gewoon even met koud water wordt omgespoeld. En verder: hebben HAN-campussen eigenlijk zonnepanelen? Als HAN hebben wij expertise op het vlak van duurzame energie. Maar zetten we die ook in voor eigen doeleinden? Ik merk daar niets van.
Ook op sociaal gebied valt er in eigen huis nog een wereld te winnen. Ik ben studieloopbaanbegeleider, maar kom tijd te kort om studenten werkelijk goed te begeleiden. En in mijn academie dreigen ‘niet-docenten’, die nu fantastisch werk doen, ontheven te worden van die taak. Persoonlijke aandacht voor studenten dreigt zo nog verder in het gedrang te komen.”

Werk jij bij de HAN en ben je niet bang om je mening te geven? Doe dan óók mee aan het SAM Medewerkerspanel! Lees er hier meer over en meld je aan via sam@han.nl.

Hezeke

Goh, Dellwyn Oseana, wat een wijsheid. Hopelijk kun jij HAN/ons helpen met deze waarden verder te helpen!