Moeten we in Nederland meer of juist minder gaan werken?

SAM Medewerkerspanel

Werkgevers rukken van alles uit de kast om personeelstekorten weg te werken. Maar vooral jongeren zitten niet op hun banen te wachten. Vanwege vaste werktijden, saaie kantoortuinen of onbetaald overwerken. Hoe kijkt het SAM Medewerkerspanel eigenlijk tegen werk anno 2022 aan? Vinden zij dat we allemaal minder, meer of misschien vooral anders moeten gaan werken?

Ruud Kroes, docent Social Work:

“Kijk eerst eens naar de kwaliteit van het werk. Laten we beginnen met alle bullshitbanen af te schaffen; wat zou dat een hoop handen en hoofden vrijmaken voor betekenisvollere dingen. Nu zijn die banen eerder een last voor onze samenleving, alleen al vanwege de overtollige bureaucratie. Daarnaast zijn er massa’s mensen die nog steeds niet mogen of kunnen deelnemen aan het arbeidsproces – ouderen, mensen met een beperking, noem maar op. Geef hun ook een kans. Het woord ‘moeten’ in de vraag is overigens onzin. Mensen mogen zelf kiezen. En minder werken, minder consumeren en dus ook minder vervuilen, dat lijkt mij een goede keuze. Ik sluit mij aan bij het prachtboek van Max Dendermonde hierover. Titel: De wereld gaat aan vlijt ten onder.”

Joost Wanders, lectoraatondersteuner bij de Academie Organisatie en Ontwikkeling:

“Die vraag is niet van belang. Het gaat allereerst om werk doen dat passend voor je is. Daarover moeten we met elkaar het gesprek voeren. Wat heb je nodig om optimaal te functioneren? Waar ligt je kracht? Waar ligt je uitdaging? Later komt dan wel het aantal werkuren aan bod. En ook daarbij gaat het om waar jij je goed bij voelt, wat voor jou werkt op de lange termijn. Kortom, de vraag over het aantal uren, daar moet de discussie niet om draaien. De echte kwestie is hoe we een functie zo passend mogelijk krijgen.”

René Donders, docent Beeldend en Bildungsexpert Academie Mens en Maatschappij, werkgroep ont-moeten:

“Meer werken voor meer geld = meer welvaart = meer geluk, die vlieger gaat niet meer op. Zeker niet voor jongeren. De zeepbel is doorgeprikt dat iedereen deelt in de welvaart als de economie groeit. Want hoe verklaar je dan dat hele bevolkingsgroepen zelfs met veertig uur werken per week niet rond kunnen komen? Daarom zeg ik: jongeren, organiseer je rond dat nieuwe gevoel van waarde. Waarom nog werken vanuit die oude ideologie als het ook kan in duurzamere circuits. Circuits die overal ontstaan en waarin het veel meer gaat om waarde-uitwisseling dan geldtransacties. De overheid en bedrijven zullen gedwongen zijn om mee te bewegen. Wat let de HAN om hierin een gidsrol te vervullen?”

Hanneke Bulten, eindredacteur HAN.nl:

“In een ideale wereld zouden mijn kinderen elke dag drie tot vier uur naar school gaan. Waar ze een warme hap krijgen, en eventueel naar de zwemles of sportclub worden gebracht. Ik hoef dan niet om twaalf uur op het schoolplein te staan, om vervolgens m’n kinderen weer weg te moeten brengen. Als we het zo zouden regelen, dan zou ik best wat meer uurtjes willen maken. Ik denk dat meer of minder uren werken afhangt van waar je je werk mee wilt combineren. Kinderen, vrijwilligerswerk, misschien ander werk als zzp’er. Het is een persoonlijke keuze.”

Ton Ammerlaan, docent Engels, Communicatievaardigheden en Onderzoeksmethodologie:

“Vreemde opties, meer of minder, alsof er geen andere opties zijn. Internationaal onderzoek laat zien dat Nederlanders tot de efficiëntste werkers ter wereld behoren. In mijn ogen gaat het niet om het aantal uren, maar om de kwaliteit van werk: werknemers zouden vooral plezier moeten hebben in hun werk. Dat is de beste bron voor flow en een goede werk-privébalans. Investeer vooral in betere afstemming over verwachtingen rondom werk. Bedenk dat de ideale baan met honderd procent voldoening, weinig inzet en vorstelijke beloning (nog) niet bestaat. Tachtig procent is misschien al heel mooi, bij werk dat je zelf als zinvol, leuk en inspirerend ervaart. Sowieso lijkt het mij heel zinvol om altijd samen uit te zoeken welk percentage haalbaar is.”

Werk jij bij de HAN en ben je niet bang om je mening te geven? Doe dan óók mee aan het SAM Medewerkerspanel! Lees er hier meer over en meld je aan via sam@han.nl.