Socials in het leven van HAN-medewerkers: lust of last?

SAM Medewerkerspanel

Zijn de medewerkers uit ons SAM-panel fanatieke social media-gebruikers? En hoe verrijkt dit dan hun (werk)bestaan? Of volgen ze een zelfopgelegd socials-dieet? Of, nog een stapje verder, houden ze Insta, TikTok en co totaal buiten de deur? Een rondje langs de velden.

Kim Verheijen, teamleider ASK HAN – Voorlichtingscentrum (HVC):

“Mijn social media-gebruik is door de jaren heen sterk afgenomen. Vroeger plaatste ik vaak iets op Facebook. Tot ik een test deed: ik schakelde alle berichtgevingen uit en ging na hoe vaak ik de app nog opende. Niet meer dus! Op zich vind ik LinkedIn wel fijn werken, maar ik vind het wel jammer dat het zakelijke karakter ervan verloren is gegaan. WhatsApp gebruik ik intensief, maar wel meer als een soort snelle mailbox. Wat dat betreft ben ik nog het liefste ‘sociaal in real life‘, al dan niet met een biertje of een goed glas wijn erbij!”

Ruud Kroes, docent Social Work:

“Wie digitale rust zoekt, net als ik, moet het boekje Digi-rust eens inkijken, geschreven door John Visser – als ik me niet vergis is het nog te vinden in de winkeltjes van de HAN. Het zorgde ervoor dat ik Facebook, Insta, TikTok en Twitter nauwelijks meer gebruik. Alleen LinkedIn, WhatsApp en Teams mogen op mijn aandacht rekenen. Handigste tip: verban je telefoon/wekker naar de andere kant van je slaapkamer.“

“Uiteindelijk gaat er niets boven elkaar zien en spreken, het echte gesprek, de echte ontmoeting”

René Donders, docent Beeldend en Bildungsexpert Academie Mens en Maatschappij, werkgroep ont-moeten:

“Zeker in het tijdperk van social media verwachten sommige collega’s dat je steeds bereikbaar bent. Andere collega’s beschermen zichzelf hiertegen. Bijvoorbeeld door alleen nog maar te reageren op een paar momenten in de week. Zelf probeer ik met al mijn collega’s goed te communiceren, rekening houdend met ieders behoeften en grenzen, ook de mijne.
Verder vind ik dat techbedrijven trends rond digitale geletterdheid en 21st Century Skills te veel hypen. Na corona blijkt juist vaak dat je met chats en mails studenten minder makkelijk bereikt. De oplossing? Terug naar het receptenboek uit grootmoeders tijd. Gewoon weer elkaar een-op-een gaan ontmoeten. Dat blijft toch de basis voor verbinding en gedeelde passie. Natuurlijk kunnen social media daar soms iets moois aan bijdragen. Neem TikTok, dat met Booktok de jeugd nu helpt om het boek te ontdekken. Toch gaat er uiteindelijk niets boven elkaar zien en spreken, het echte gesprek, de echte ontmoeting.”

Mariëlle Verhoef-Van Lier, onderzoeker Lectoraat Beroepspedagogiek:

“Social media zijn voor mij middelen om bestaande contacten levend te houden. Privé gebruik ik vooral Facebook, zakelijk LinkedIn. In coronatijd waren Facebook en vooral WhatsApp belangrijke vervangers van fysiek contact met vriendinnen. In normale tijden is het een leuke aanvulling. Op LinkedIn blijf ik op de hoogte van inhoudelijke ontwikkelingen in mijn vak, maar volg ik ook ex-collega’s of andere contacten van langer geleden. Ik vind het leuk om te lezen wat mensen bezighoudt en welke loopbaanstappen zij zetten. Op beide netwerken ben ik een actieve deler, maar ik houd me verre van Twitter, TikTok en wat er verder nog allemaal is.“

Werk jij bij de HAN en ben je niet bang om je mening te geven? Doe dan óók mee aan het SAM Medewerkerspanel! Lees er hier meer over en meld je aan via sam@han.nl.

Alle reacties (0)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *