Foto: Linkedin Sales Solutions (op unsplash.com)

Thuiswerken: wie bedenkt de spelregels?

SAM Medewerkerspanel

Hybride werken lijkt het nieuwe normaal, ook bij de HAN. Nu de spelregels nog. Want: wat doe je straks thuis? Voor welk werk moet je juist op de campus wezen? En hoeveel inspraak heb je daar als medewerker of team eigenlijk bij? Het SAM Medewerkerspanel geeft het HAN-bestuur alvast advies, gratis en voor niks.

Kim Verheijen, teamleider ASK HAN — Voorlichtingscentrum (HVC):

“Mijn tip: vraag medewerkers naar hun wensen. Maar bied onderwijs wel op de campus aan, als het zich lastig in een digitaal jasje laat wurmen. Maak daarnaast van vrijkomende ruimtes sociale ontmoetingsplekken en hybride vergaderplekken. Richt in elk gebouw ASK HAN-balies in waar studenten en medewerkers met hun (digitale) vragen welkom zijn. Kortom: maak van de HAN een ‘habitoor’!
En vergeet de thuiswerkplek niet: voorzie elke HAN-collega van een laptop met laptopstandaard, muis, toetsenbord en extra monitor, net zoals een goede stoel. Tot slot: houd elke eerste donderdag van de maand een borrel op de HAN om het persoonlijke contact te (onder)houden!”

René Donders, docent Beeldend en Bildungsexpert Academie Mens en Maatschappij, werkgroep ont-moeten:

“Als je kantoortuinen inloopt, denk je vaak: ziet er hier best leuk en efficiënt uit. Toch is algemeen bekend dat ze je eerder tegenwerken als je, zeg, een toets nakijkt of aan het curriculum sleutelt. Post-corona doet daarom ieder team er wijs aan om op zoek te gaan naar een nieuw, gezond evenwicht tussen thuis- en op de HAN werken. Voor fysieke lessen of studieloopbaangesprekken is en blijft de campus vaak de logische plek. Bij andere vormen van interactie werkt het misschien slimmer om thuis de laptop open te klappen en Teams op te starten. À propos Teams, let er ook op dat niet telkens dezelfde collega’s de brandjes blussen en de gaten dichten. En sta voldoende rust en ruimte toe. Soms even géén smartphone en laptop, daar knapt een mens van op.”

“Samen sparren, lol hebben, de kletspraatjes bij de koffie, de nuances van een face to face-gesprek. Dát maakt een team hechter en beter”

Sabine Maresch, hoofd HAN Talencentrum:

“Afspraken over de verdeling thuiswerken en werken op kantoor zijn maatwerk. Ook voor het Talencentrum. Een vertaler kan prima thuiswerken; de frontofficemedewerker moet veel op de HAN zijn. Maar voor iedereen is periodieke aanwezigheid op de HAN nodig. Wat we in coronatijd misten, waren de spontane momenten om te sparren, lol te hebben, de kletspraatjes bij de koffie, de nuances van een face-to-facegesprek. Dát maakt een team hechter en beter. We willen daar als team afspraken over maken, op een manier die voor ons als team en voor ons resultaat het beste werkt. Die ruimte moet er zijn.”

Hanneke Bulten, eindredacteur HAN.nl:

“Mijn advies? Ik zou uitgaan van de individuele medewerker. Juist dan profiteer je van de inzichten die het thuiswerken heeft opgeleverd. Natuurlijk kun je een beetje sturen: vraag de mensen uit je team bijvoorbeeld om fysiek aanwezig te zijn bij teamoverleggen. Of organiseer een wandeling, zodat zelfs de fanatiekste thuiswerkers een keer hun gezicht laten zien. Het allerbelangrijkste? Bespreek het met elkaar! Het is namelijk heel persoonlijk waar je het beste functioneert. Hybride werken biedt echt kansen om je werkplezier te verhogen.”

Werk jij bij de HAN en ben je niet bang om je mening te geven? Doe dan ook mee aan het SAM Medewerkerspanel! Lees er hier meer over en meld je aan via sam@han.nl.