Bijna 10 procent inflatie: pas jij je vakantieplannen aan?

SAM Studentenpanel

Je betaalt je tegenwoordig blauw in de supermarkt, tijdens het shoppen en bij de pomp. Wat doe je deze zomer: minder terrasjes? Je vlucht annuleren? Festivals overslaan? Of denk je na twee jaar corona: ik ontzeg mezelf he-le-maal niks meer! Dan maar rood staan.

Dewi Reijnen, vierdejaars HBO Verpleegkunde:
“Al wordt het leven duurder, dan nog moet je ervan genieten. Voor mij betekent dat zo nu en dan een lekker festival bezoeken. En vooral: een supergave trip van vijf weken naar Colombia – vanwege mijn afstuderen. Om de dagelijkse uitgaven hier een beetje in de hand te houden, kom ik minder in dure supermarkten. Ook houd ik beter in de gaten wat er in de bonus is. Verder pak ik meer de fiets in plaats van de auto. Aan het wassen van mijn kleren komt geen droger meer te pas. Ook ga ik nu vaker naar het Waalstrandje met wat lekkere hapjes en speciaalbiertjes. Minstens zo leuk als een terras.”

Louisa Tumiwa, eerstejaars Master Social Work:
“Sinds kort ben ik vlijtig aan het budgetteren geslagen. In een budgetteerboekje houd ik exact bij wat er elke maand binnenkomt en uitgaat. In de hoop dat ik zo aan het eind van de maand meer overhoud. Ik deel alles in categorieën in. Zodoende spaar ik ook iedere maand een bedrag om op vakantie te kunnen gaan. Deze zomer ga ik drie dagen naar Berlijn. Niet met het vliegtuig, maar met de bus – dat is goedkoper en duurzamer. Budgetteren zorgt ervoor dat ik potjes kan maken voor zaken die ik belangrijk vind. Het helpt me ook om minder kwijt te zijn aan bijvoorbeeld boodschappen. Op die manier blijft er meer geld over voor de dingen die ik graag doe!”

“Ik ga wel weg, maar probeer van tevoren meer te werken. Zodat ik straks ook echt kan genieten”

Bram Lammers, tweedejaars Pedagogiek:
“Het bevalt me niks dat je je helemaal scheelt betaalt. Dan denk je dat je na twee jaar corona eindelijk weer leuke dingen kunt ondernemen, en blijkt dat je lang niet alles kunt doen omdat het zo duur is. Daarom heb ik mijn vakantieplannen een beetje aangepast. Ik ga wel weg, maar probeer van tevoren meer te werken. Dit zodat ik straks ook echt kan genieten, zonder geldzorgen. Eindig ik dan na deze vakantie toch in het rood, dan is dat maar zo.”

Lisa Hewett, derdejaars Lerarenopleiding Engels:
“Ik pas mijn vakantieplannen absoluut niet aan. Sterker nog, ik heb zelfs tickets gekocht voor een paar extra concerten, gewoon omdat het kan. Ik werk hard voor mijn geld. Bovendien heb ik tijdens de lockdown veel kunnen sparen. En aangezien ik nog bij mijn ouders kan wonen, ben ik gelukkig geen geld kwijt aan zaken als huur, gas, water en licht. Deze zomer ga ik lekker twee weken op vakantie. Verder werk ik vier dagen per week in een attractiepark. We zien wel hoe het allemaal gaat lopen, maar ik ben er klaar voor!”

Studeer jij bij de HAN en ben je niet bang om je mening te geven? Doe dan óók mee aan het SAM Studentenpanel! Lees er
hier meer over en meld je aan via sam@han.nl